Motardköp,konstantvarv? vibrationer?

Har haft/har både KTM 640, 660, Husa 501, Yama TT 600, NX 650, Yama YZ 426, XR 400 mfl stånkor... Vad gäller vibrationer så skakar de flesta "stånkor" på sitt sätt. KTM:ena kanske något mer än de övriga jag haft... Att det "känns mer" på dessa är nog också, förutom mindre "fungerade balansaxel" att ramarna är styvare, obefintlig gummiupphängning av motor, styre och hårdare sadel. Dvs bribartionerna hejdas inte förrän de når kroppen.

Hade inge större problem med min 640 förrän jag monterade dit 675cc-kit (DÅ blev det VIBBS!!! :näsblod ) Innan körde jag med lätthet 15-20 mil, eller mer.

Nuvarande 660 vibrerar men inte så att det "stör". Kör lätt turer på 10-12 mil utan behov av "vilopaus"... Men smärtgränsen går kanske vid 15-20 mil i sträck...

Enligt mitt sätt att köra föredrar jag en hoj som är "distingt" i sitt uppträdande!! Dominatorn tex som var gummiupphängd och vibrationshämmad på alla tänkbara sätt var som en begagnad kondom att köra! :3freak

/G

Motarrrd skrev:
Jag har planer på att köpa en motard och har varit och kollat på KTM främst 640 LC4 men har läst om att dom skulle vibrera hejdöst och att man inte ska ligga på konstantvarv för länge. Jag har tänkt att blanda körningen med lite köra på småvägar, skog osv, men ibland blir det säkert turer på 10-15mil med konstantfart, går inte det med en sån? Har inte fått kortet än så jag har inte haft möjlighet att känna på vibrationerna. Varför skulle det inte gå att ligga på samma varv konstant med en relativt snäll 4 taktare? Om dom nu vibrerar så mycket så borde ju varenda skruv lossna på den?

Dom flesta jag frågat säger att det är mekande hela tiden med en motard, stämmer det? Det är ju långa serviceintervaller på en 640 så det borde väl inte vara några problem om man sköter det vanliga med att smörja o spänna kedjan och hålla lite koll på grejorna.

Nybörjare :confused:

Finns bara ett ord: Husaberg :tummenupp

Busaberg skrev:
Vet inte varifrån uppgifterna kommer att det inte ska vara någon balansaxel i 625/660,men det satt en i min sist jag rev motorn iallafall :) Det är väl äldre 350/400/620 -90:tal nångång som inte har.

Då hade jag fel. Har hört det från flera dock, men det är väl nån skröna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT