Motardexplosion

  • Thread starter Thread starter hp
  • Start date Start date

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Vet inte vad som hänt i Falun men nu har alla man känner köpt motard snart. I dagsläget är vi ca 15 st varav 5 har handlat de senaste veckorna. Blir nog en rolig sommar det här... :)

Ser det lika ut även i andra städer?
 
Ett naturligt steg när sporthojsdårarna tycker deras premier är för dyra. Men det gäller nog snart en klass till... Hoppas det inte drar med sig offroadförsäkringarna också!
 
jag ska köpa motard..finns inget annat i huvet på mig..men man kan ju säga att man ser fan så mycket mer motarder på gatan det här året än förra..
 
Enligt Hånda så har de sålt ovanligt mågna XR den senaste hösten/vintern. Och man har ju sett en och en annan motard i stan. Så visst är det fler motarder än förut. Fast, det gäller i stort på alla hojtyper. (Utom glidare, de är ju så många att 10-20 till inte märks..)
 
Adrian_J skrev:
Ett naturligt steg när sporthojsdårarna tycker deras premier är för dyra. Men det gäller nog snart en klass till... Hoppas det inte drar med sig offroadförsäkringarna också!


Håller med, men dock så kostar det inte lika mkt att klota med en Motard, så lika dyrt som sporthojar tror jag inte det kommer att bli.

Jag brydde mig inte ens om att fundera på att kontakta f-bolaget när jag vurpade min XR. Billigare att laga själv än att betala självrisken... :rolleyes:
 
Jag kunde inte stå emot trycket längre, å har nu beställt
ett motardkit jag med :tungan

Ser fler och fler motarder i lilla Sunsvall också..
Rent allmänt ser jag fler offroads/enduros också.
 
Adrian_J skrev:
Ett naturligt steg när sporthojsdårarna tycker deras premier är för dyra. Men det gäller nog snart en klass till... Hoppas det inte drar med sig offroadförsäkringarna också!

Finns ju risk för det eftersom de flesta sporthojsåkarna är posers.
Men visst hoppas man att premien kommer stanna på en rimlig nivå.
Fast den har väl redan stigit ca 2000 på ett par år, eller hur?
 
PutteLiten skrev:
Håller med, men dock så kostar det inte lika mkt att klota med en Motard, så lika dyrt som sporthojar tror jag inte det kommer att bli.

Jag brydde mig inte ens om att fundera på att kontakta f-bolaget när jag vurpade min XR. Billigare att laga själv än att betala självrisken... :rolleyes:

Visst, skadorna på hojen är försumbara. Men en invalido på motard kostar exakt lika mycket som en på sporthoj. Vagnskadebiten i försäkringen är väl inte det som kostat f.bolagen mest, det är trafikdelen på invalidiserade ungdomar som ska ha betalt livet ut. Den kostar flera miljoner till skillnad från en ny cykel som i sammanhanget är nästan gratis. Min teori är att det kommer bli dyrt även här, motard är en genre som tydligen lockar sporthojsåkarna, och det är ofta en "viss typ" av människor...om det går i 270 km/h eller 130 spelar ganska liten roll utan vett. Så populariteten är på gott och ont, vore trist för de inbitna motard åkarna om premierna stiger som en raket.
 
Jag tror många förköper sig på motard idag också.
Sporthojsåkare främst gissar jag på,
som lockas att köpa motard istället.
Blir rätt snabbt besvikna, då de inser att komforten osv
inte alls var som på deras gsxrzzcbr hoj
och säljer sen.
Inte helt ovanligt man ser motarder till salu
som inte ens gått 100mil...
Förvisso bra för entusiasterna, som kan köpa nästan ny hoj
billigt :)
 
Enda anledningen till att jag hade helförsäkring på mina motarder var att om jag skulle klota så mkt att ramen,svingen eller t,ex framgaffeln skulle gå åt helvete så skulle jag ta det på försäkringen annars ALDRIG!!!!. Många som använder sina motarder som t,ex poserhojar ringer ju F-bolaget så fort de har åkt omkull så ska de ha nya grejer till hojen så den inte sjunker i värde om de ska sälja den :kocko

Så till er alla som nyligen har köpt motarder, tänk till en extra gång om ni nu har skrapat två kåpor eller nåt och har tänkt på att ta det på försäkringen. Det är ni som förstör för andra att premierna går upp.
 
Vi i Gefle hade våran babyboom, på motarder sommaren -01...... då var vi fanimej Meckka på motarder, är lika många som åker nu men bara jag å ett par till som fortfarande åker på gatan....

De flesta har bytt regplåtar å lysen mot slicks å rejsprylar.......

Ganska fränt å börna runt en 15motarder i våran lilla stad :Bugar :)
 
Sitter och undrar när motardbomben ska komma till Trollhättan :va
Typ bara jag som kör enstånka här i stan.
 
Adrian_J skrev:
Visst, skadorna på hojen är försumbara. Men en invalido på motard kostar exakt lika mycket som en på sporthoj. Vagnskadebiten i försäkringen är väl inte det som kostat f.bolagen mest, det är trafikdelen på invalidiserade ungdomar som ska ha betalt livet ut. Den kostar flera miljoner till skillnad från en ny cykel som i sammanhanget är nästan gratis. Min teori är att det kommer bli dyrt även här, motard är en genre som tydligen lockar sporthojsåkarna, och det är ofta en "viss typ" av människor...om det går i 270 km/h eller 130 spelar ganska liten roll utan vett. Så populariteten är på gott och ont, vore trist för de inbitna motard åkarna om premierna stiger som en raket.


Nja, det är rätt stor skilland på 130 och 270... :)
Men jag förstår vad du menar. Men även om premierna ökar något, säg till 6k om året så tror inte jag att de komemr upp i sporthojs priserna.
Jag betlar 12k för min TL, lite väl maffigt imho, men vad gör man? En motard ersätter inte en sporthoj, fast det verkar som om vissa tror det...
Jag tror prcis som GrusDan säger att mågna förköper sig, dock tror jag mest det är den löjliga service nivån som liger på en motard/enduro som kommer att få många att sälja hojen igen.
(Vilket är ett annat ämne, men hur felkonstruerade måste inte stånkor vara som måste ventilkollas vart 100ade mil, jämfört med en R1a som ventil kollar vart 4500mil..., Min TL kollas vart 1200 mil, har inte behövts justerats enenda gång... OT, så ämnet ska väll inte diskuteras i denna tråden.)

Om man lämnar in hojen vid varje service blir det dyrare än att köra sporthoj... :rolleyes:


I vilket fall som, många som kör motard verkar mest köra i stan, och även om de vurpar så blir skadorna oftast mindre vid mindre farter. Undantag finns ju naturligtvis. Finns mkt hårda grejer i staden att träffa...
 
Marals76 skrev:
Sitter och undrar när motardbomben ska komma till Trollhättan :va
Typ bara jag som kör enstånka här i stan.

Som i Västerås med andra ord.. Vi är väl 4-5 stycken som åker. Borde finns fler tycker man... Vore ju skoj att vara fler!
 
Jobbar på en firma i umeå som säljar KTM.. kan bara säga att det varit ett jäkla tryck efter motarder i år... 660 går som smör... lika med 525 både sx och exc
 
I Uppsala har det länge varit tunnt och vi är bara tre-fyra stycken som kör bana och syns i tävlingssammanhang m.m. (SSMK t.ex.). Det har dykt upp en hel del Duke- och 640-åkare och lite annat löst folk, men dessa syns nästan aldrig till på Rörken, nere på stan eller är med "i gänget". Lite trist att nästan alltid behöva åka själv...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top