Motardbana i göteborg, hur går det?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjo!

Var ju ett par veckor sedan vi hade möte angående hur vi skulle kunna få tag i en plats att bygga motardbana på. Hur går det nu? Vi fick ju alla i uppgift att försöka spåna så mycket som möjligt efter en lämplig plats att vara på. Har inte läst att någon har hittat någe bra ställe här på sh så jag gissar att det har gått ganksa trögt. Eller är det någon som hittat något bra?

Om vi inte lyckas hitta något själva så är en idé att gå till GP och be dem skriva en artikel om oss. De kan ju tex intervjuva någon av de aktiva killarna som tävlar. Så de kan berätta om hur läget ligger till. Berätta om tävligen som planneras på bananpiren, och om de dåliga träningsmöjligheterna inför den och alla andra tävlingar som går. O givetvisst berätta lite kortfattat om sporten samt att det är en växande sport.

Kanske de olika komunerna i göteborgsområdet får upp ögonen för oss. Står vi 40-60 idrottsutövare som säger att vi inte ha någonstans att utöva vår sport så kanske de kan kolla upp ifall de inte har någon oanvänd mark som de kan arrendera ut till oss.

Kanske kan någon investerare kan se en bra investeringsmöjlighet i att satsa pengar på en motardbana. Sporten växer ju enormt mycket just nu, hade jag haft ett par miljoner på fickan skulle jag lätt investerat dem i sporten.

Kanske någon bonde har lite mark vi kan köpa elelr arrendera.

Hur som helst, ju fler som vet att vi söker efter markområde eller en innomhusbana, ju större chans är det att vi får något. Och jag tror vi har störst chans att få något bestående om vi går ut från början med att det är en seriös sport och att utövandet växer enormt redan nu utan bana och sannolikt kommer att växa ännu mer om vi får tillgång till en bana.

-Karin

Spanar som bara den.....

Ngn som vet vem som äger Prippsområdet nu?
Deras baksida mellan DHL och Renova skulle vara perfekt:tummenupp :D

Spanar som bara den.....

har försökt inna har jag för mig men dom vägrar släppa det :(

Jag tror man ska söka sig ut mot Säve och landvetter där det inte kan bli problem med bullret lr iaf utanför stan

men när ni ändå är ingång kan vi väl fixa en RR-bana med vi är en massa rejsers i stan som måste åka jätta långt för att träna precis som ni :gnissla

En utopi eller...

...kanske inte.
Speedwaybana, Supermotard, Gokart, Cross, Trial, Banracing, Enduro, Rallycross m.m.... på samma ställe där vi inte stör någon och kan använda samma läktare, parkering, korvmojj, klubbhus, publik......
Hade inte det varit jäkligt grymt !
Finns nästan allt detta hos Linköpings motorstadion har jag för mig.

Någon som vet var nya speedwaybanan hamnar någonstans ? kanske kan kolla med dom om ett samarbete ?

...kanske inte.
Speedwaybana, Supermotard, Gokart, Cross, Trial, Banracing, Enduro, Rallycross m.m.... på samma ställe där vi inte stör någon och kan använda samma läktare, parkering, korvmojj, klubbhus, publik......

Någon som vet var nya speedwaybanan hamnar någonstans ? kanske kan kolla med dom om ett samarbete ?

har du ca 200 miljoner undanstoppat lr vet inte ens om det räcker faktiskt :gnissla

vi kommer aldrig få en sådan annlägning i Göteborg lr dessnärhet största hindrena är länstyrelsen samt,naturvårdsverkat och så klart ska det betalas också

om man kolla på viking park som dom vill bygga utan för sthlm så har dom välförsökt få tillstånd i flera år men nya hinder hela tiden.
samt att det lär bli svårt med tanke på all tanke på miljön idag med

...kanske inte.

Lugn bara lugn, Kortedala MK är hos myndigheten, samt vi har pratat med GMK om ett sammarbete, men det föll kanske just då inte i god jord.
Kaparna blir kvar på Arendal ett år till.

Kör på Isen så länge, fram tills att det blir tö.

...kanske inte.

Det var på tal, när vi hade mötet på Kortedala MK. "Göteborgs MotorStadion"
jo det vore ngt...:yoparty

har du ca 200 miljoner undanstoppat lr vet inte ens om det räcker faktiskt :gnissla

vi kommer aldrig få en sådan annlägning i Göteborg lr dessnärhet största hindrena är länstyrelsen samt,naturvårdsverkat och så klart ska det betalas också

om man kolla på viking park som dom vill bygga utan för sthlm så har dom välförsökt få tillstånd i flera år men nya hinder hela tiden.
samt att det lär bli svårt med tanke på all tanke på miljön idag med

Man måste väl få drömma lite ??
Håll med om att det hade varit sjysst !
Om vi bara hade hittat en bra plats så hade det nog inte varit omöjligt heller ....

...kanske inte.

Glöm inte dragracing bana för bilar och hojar då såklart. :yoparty

Ska vi lägga ihop lite pengar och köpa säve depå och börja bygga eller? :)

Spanar som bara den.....

Ägs och förvaltas av PEAB. Jag har haft en del kontakt med förvaltningsansvarig och han är nog inte killen som lyssnar på ett sådant upplägg. Men det är som sagt grymma ytor att köra på.

Om man skall komma med idéer så vore ju ett sammarbete med Förlandabanan att föredra. Det finns ju redan en bana, inga klagande grannar och Kungsbacka kommun har ju många motorintresserade som inte har någonstans att köra. Kungsbacka har ju försökt få tillstånd för en crossbana/endurobana i Sandsjöbacka, då med MK Pionjär som medsökande. Nu kommer ju MK Pionjär att vara kvar på sitt gamla ställe så idéen är nog död, också för att det låg för nära naturreservatet. Men Kungsbacka kommun har ett starkt intresse för att hitta en plats att ha motorsport på. Utbudet idag är ju litet och folk kör som galningar i alla skogar och på bönders fält. Kommunen innehåller ju en hel del mark som ligger helt avsides utan grannar idag, sedan är det inte allt för långt från GBG.

Kanske en tanke????

Glöm inte dragracing bana för bilar och hojar då såklart. :yoparty

Ska vi lägga ihop lite pengar och köpa säve depå och börja bygga eller? :)

Sorry, glömde strippen...

Ingen dum ide, staten säljer nog snart säve (iom att försvaret snart är helt nedlagt) och då kan vi lägga ett skambud :tungan

Ägs och förvaltas av PEAB. Jag har haft en del kontakt med förvaltningsansvarig och han är nog inte killen som lyssnar på ett sådant upplägg. Men det är som sagt grymma ytor att köra på.

Om man skall komma med idéer så vore ju ett sammarbete med Förlandabanan att föredra. Det finns ju redan en bana, inga klagande grannar och Kungsbacka kommun har ju många motorintresserade som inte har någonstans att köra. Kungsbacka har ju försökt få tillstånd för en crossbana/endurobana i Sandsjöbacka, då med MK Pionjär som medsökande. Nu kommer ju MK Pionjär att vara kvar på sitt gamla ställe så idéen är nog död, också för att det låg för nära naturreservatet. Men Kungsbacka kommun har ett starkt intresse för att hitta en plats att ha motorsport på. Utbudet idag är ju litet och folk kör som galningar i alla skogar och på bönders fält. Kommunen innehåller ju en hel del mark som ligger helt avsides utan grannar idag, sedan är det inte allt för långt från GBG.

Kanske en tanke????

Nice!! Vi får ta en fika å snacka mera ingående...:tummenupp

Precis vad jag tänkte!
Det största problemet inte ytan, utan att hitta mark där man inte stör intilliggande bebyggelse.

Säve depå kanske kan vara nåt. Vet att jag läst om vad som skulle hända där, men dessvärre minns jag inte :rolleyes:

Ser jäkligt skoj ut! Varför åker vi inte där?

Det kan man ju fråga sig, borde ju vara en perfekt bana för motardkörning. Det är väl bara att ta telefonen och ringa till ansvarig och bygga upp ett gott klimat.

Jag har funderat länge på varför ingen motardnisse tänkt på den banan innan. Trodde redan man kontaktat och fått "kalla-handen".

Det kan man ju fråga sig, borde ju vara en perfekt bana för motardkörning. Det är väl bara att ta telefonen och ringa till ansvarig och bygga upp ett gott klimat.

Jag har funderat länge på varför ingen motardnisse tänkt på den banan innan. Trodde redan man kontaktat och fått "kalla-handen".

Hmmm ser det inte ut som det är lite för mkt grusåkning??:va

Kan väl va kul med mycket grusåkning, vi lär ju spendera åtskilliga timmar på kinnekulle och andra liknande asfaltsbanor i sommar.

Och om man får ihop ett samarbete så kanske man kan bygga ut lite extra asfalt. Asfalt var ju vårt minsta problem eftersom vi hade både kontakter som hade själva asfalten o en annan som hade maskinerna.

Asså!!! Nu är du där och gnäller om grus och sand igen. När skall du lära dig att din båge hör hemma på det underlaget???:tungan
Mig veterligen så började hela motardidéen med att man körde på banor med blandat underlag. Sedan har sporten utvecklats (?) till att bara köras på asfalt. Fattar inte riktigt den grejen, kunde man inte bara fortsatt köra plastraket på asfalt och offroad på annat underlag:va .

Men jag kan ju ha fel.:näsblod

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...