Motard!!

psykomotard skrev:
fel av dig. xr är en slitvarg som aldrig (i princip) går sönder.
100mila service gäller för den som vill ha hondas megagaranti. Enligt servicemanualen är det 500mils ventiljustering eller nåt sånt... och olja efter ca 250.

det är nog en av dom motarder som behöver minst service. dock lite tyngre och slöare än tex ktm i samma klass (tänker på 660). Långt ifrån lika smidig och rapp som en husa.
Vibrerar mindre än de flesta andra motarder.
Men är det inte lite väl mycket (förlåt) offroad-hoj över den?? Jag har inga problem med äldre hojar (min gixxer -89) men...??

wannagofast skrev:
Men är det inte lite väl mycket (förlåt) offroad-hoj över den?? Jag har inga problem med äldre hojar (min gixxer -89) men...??

jo det är en offroad typ.. men i motardutförande så går den väl hyffsat ändå. man kan väl klaga på dämparna.. och kanske effeken.. det är lite gammal konstruktion på hojjen överlag och den är horribelt ful om man inte gör nåt åt den. Bilder på mitt ex finns i bildgalleriet så kan du bilda egen uppfattning.

Zee skrev:
Kanske fel av mig, det var bara ngt jag läst här på forumet tror jag. Ngn kanske tyckte att man borde kolla ventilspel vart 100:e mil. Därmed inte sagt att man måste justera varje gång. Nåväl.

Det verkar iaf som XR650R kan vara en bra ingångsmodell för en 1:a gångs supermotardåkare (mig)?

det har du nog rätt.. så blev det iaf för mig.. dvs. xr som första motard.. inte menat som påhopp i svaret sorry..
men det är iaf den och 640 och ttr i princip som aldrig går sönder. aldrig klarar sig bäst på bana eller i bänk. en medelpadda fast ändå hur kul som helst.

psykomotard skrev:
jo det är en offroad typ.. men i motardutförande så går den väl hyffsat ändå. man kan väl klaga på dämparna.. och kanske effeken.. det är lite gammal konstruktion på hojjen överlag och den är horribelt ful om man inte gör nåt åt den. Bilder på mitt ex finns i bildgalleriet så kan du bilda egen uppfattning.

det har du nog rätt.. så blev det iaf för mig.. dvs. xr som första motard.. inte menat som påhopp i svaret sorry..
men det är iaf den och 640 och ttr i princip som aldrig går sönder. aldrig klarar sig bäst på bana eller i bänk. en medelpadda fast ändå hur kul som helst.
Hmm.. Bilder på ditt ex!! Vet hon om det?? (skämt).. Men din 660 är kanske mer intressant!! Är du nöjd??

wannagofast skrev:
Hmm.. Bilder på ditt ex! vet hon om det?? (skämt).. Men din 660 är kanske mer intressant!! Är du nöjd??

jag är grymt nöjd.. fast den har inte varit problemfri.
skillnader från xren enl mig:

vibrerar mycket mer.
bättre gasrespons
mera krut
upplevdes lite ostadig i början
tuffare ljud
smidigare
lättare
snyggare
MYCKET billigare reservdelar till ktm

problem:
garantiproblem på kopplingen som läckte och tappade tryck
läcka i packbox vid svänghjulet
läckor som uppkommer på diverse ställen om man inte drar åt lite skruvar då och då.
skruv som vibrerat av på ovansidan av motorn, ingen fara men kass ändå...
-dock allt fixat för chipspengar.

psykomotard skrev:
fel av dig. xr är en slitvarg som aldrig (i princip) går sönder.
100mila service gäller för den som vill ha hondas megagaranti. Enligt servicemanualen är det 500mils ventiljustering eller nåt sånt... och olja efter ca 250.

det är nog en av dom motarder som behöver minst service. dock lite tyngre och slöare än tex ktm i samma klass (tänker på 660).
Jag kollade i "allt om mc" och om de siffrorna stämmer så väger XR:n 127 kg och 660:n 138 kg.

XR650 är slöare och tyngre än en 660. Det är definitivt ingen dräpare. Jämförbar med en 640 snarare. 660 är knappast en dräpare den heller =) Men lättare och lite rappare.

Skaru ha en grym racehoj är det Honda CRF450, Suzuki RMZ450 och Yamahas 06 YZF450 som gäller.

Ska du åka gata med den men vill ha en potent hoj att TÄVLA med så köp en Husa 650, eventuellt KTM 525 om du hittar en reggad.

Ska du åka gata med besök på gokartbanan (eller vad det nu blir) så köp en 660.

Ska du åka gata å prova på bana nån gång köp en 625.

Olof Eriksson skrev:
Skaru ha en grym racehoj är det Honda CRF450, Suzuki RMZ450 och Yamahas 06 YZF450 som gäller.

Ska du åka gata med den men vill ha en potent hoj att TÄVLA med så köp en Husa 650, eventuellt KTM 525 om du hittar en reggad.

Ska du åka gata med besök på gokartbanan (eller vad det nu blir) så köp en 660.

Ska du åka gata å prova på bana nån gång köp en 625.
Ja, hjärnan säger ktm 660.. men hjärtat vill ha en Husa 650!! Dock kommer jag att använda den mest på gatan (vad jag vet)..
Priset på hojarna är i stort sett samma och det gör ju inte saken lättare..

wannagofast skrev:
Ja, hjärnan säger ktm 660.. men hjärtat vill ha en Husa 650!! Dock kommer jag att använda den mest på gatan (vad jag vet)..
Spara lite problem å köp en 660 då. Köp beggat så känns det inte så hemskt att behöva sälja den å förlora en massa pengar sen. Tycker du de e kul med bana så kommer du förr eller senare ge upp gatåkandet ändå å då vill du ha en liten smidig grym hoj som en 450.

660 skäms INTE på bana.

nu har jag bestämt mig!! jag SKA ha en ktm 660 nästa säsong! :banana

har gått å vart sugen på motard länge nu.. föra månaden funderade jag på en lv-reggad gasgas 250 med dubbdäck att ha på vintern, men kom på att det är för mycket service, för mig, på en sån *tror*
så jag bestämde mig för motard, men hade ingen aning om vilken som skulle passa mig.. nu vet jag!!
tack alla! :tummenupp

ps. någon som vill köpa en Ducati 750 Sport Nuda -01 med kolfiberslipon å sprillans Pilot Power? :rolleyes:

jaha.. ingen som sagt nått om 525 presis... mer än att det är en killer :hihi
jag har en 05:a o den är hur skön som helt. vidrerar inte särskilt mycket gämfört med min gammla 640. med original ljuddämparen så går motorn silkeslent, snudd på tråkig. men med ett akra slipon eller liknade så vaknar den o blir en brutal best. i alla fall som jag ser det :) 525 an verkar ha ett bra andrahandsvärde oxå. har provkört en crf 450 o den var helt vild. vet inte om jag hade reagerat lika dant idag nu när jag kört 525. men lite hettsigare är dej garanterat. sen har 525an en extra växel gämfört med crf 450 vilket gör den trevligare på transportsträckorna.
O nu kommer vi till det tråkiga. man får byta olja + filter varje söndag ungefär :död

men som alla redan vet så kostar det o ligga på topp :rofl :rofl

wannagofast skrev:

Ja man lever bara än gång så tänkte jag och smaska till med en Husa 650 -05

Zee skrev:
Glöm inte Honda XR650R. En dräpare av kaliber enligt rukten.
Den kräver dock ofta service (den också!). Ventiljustering vart 100:e mil typ. :död Men det går nog snabbt när man lärt sig justera skiten.

[IMG.]http://www.specialmag.it/foto/big/foto10158-2.jpg[/IMG]

Det enda den där dräper är om den trillar över dig. :D

XR650 är en tung kossa som kan ge åksjukan ett ansikte (gungig som tusan), med silkeslen motorkaraktär. Perfekt som landsvägsmotard och pendlarhoj.

KTM 660 och 625 är lite rappare, men har den speciella LC4-motorn med alla dess vibrationer. Det är iofs något jag själv gillar, då man verkligen känner hur motorn drar och var den jobbar bäst. Båda maskinerna har hyfsat drag i avstrypt utförande, men känns tama i jämförelse med t.ex. en Husa 650. De är inte gjorda för svänga riktigt tajt med - lite pråmkänsla över att "spaka" en stor KTM.

Av de maskiner som har bäst chassi, så finns KTM 450 och 525. Med motardpreppad gaffel och stötdämpare, är de extremt lättkörda. Nackdelen är att motorn lämnar en del att önska i fråga om vrid och klipp (med det beror förstås på vad man jämför med - allt under 70hk är klent :D )

Skulle jag välja något, så vore det att ta ett 525-chassi och stoppa in en rejskittad LC4-motor i, alternativt från en nyare Husaberg (deras eget chassi är bra, men passar inte mig riktigt - sittställningen känns mysko).

...och så finns det en mängd udda märken: Vertemati, Husqvarna, Aprilia m.fl. Men det är inte riktigt main stream och kan ge problem med reservdelar eller höga kostnader för trimning osv. Tveksam kvalitet på vissa av grejerna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT