motard! vilken?

Eller så sparar du en slant till och köper en 690smc.
 
hittade en tråd om dessa, och där påstår dom att
det är made in chaina.
skulle ändå köpt en beggad märkes hoj, då vet man
att det finns reserv delar att få tag i oxå. och kvaliten
vet man ju oxå..
 
vet inte hurpass påläst du är men skaffa en 450?? hoppas du inser att på dom flesta 450s "crossmodellerna" är det oljebyte var 5 timma när du kör gata, skulle du välja honda är det dessutom kolv o lager efter sådär 100tim.. förstår inte vad du har emot ktm bästa motarderna som finns yamaha framstår som en traktor...:va
 
Mkt möjligt men tror nog KTM har en mkt strängare kvalitetskontroll i efterarbetet såsom ta bort gjutskägg mm.
 
Jag kan ju inte säga annat faktiskt, med all respekt TS att åk o prova lite hojjar? Kör Yamaha, kör en honda, sen sätter du dig på en KTM... Du kommer inte vilja ha nåt annat.

Monstra... haha, räcker o lägga handen på sadeln för att känna att "kvaliten" är prioriterad på annat, kanske bränsleslangen är bra? ;)
 
KTM640 är en ganska bra slitvarg på motardsidan... Kanske lite trött med vakumfuggen, men det löses med en Keihin :)
 
Nu har jag inte någon direkt erfarenhet av motarder alls så jag kanske skriver nått hel-galet.

Gjorde inte Honda en CRF 450 som var gatreggad och optimerad för gata med motardsulor? Den kan väll knappast ha samma serviceintervaller som den "vanliga" CRF:en, låter lite märkligt i mina öron:va

Jag drar alltid öronen åt mig när folk börjar prata drifttid i timmar och inte mil.
Hur fungerar det egentligen? Det tar ungefär 1-1,5 timmar att köra mellan min lägenhet och farsans hus. Det är 12 mil.
Om jag ligger i så går det ju snabbare än om jag ligger och fin-kör. Då blir service intervallen 40-60 mil:crash. Menar folk verkligen att de byter olja+filter+packningar efter 40-60 mil?:död

Drifttiden blir kortare men slitaget borde bli större.

Drifttiden blir längre men slitaget blir mindre.

Jag begriper att man använder sig av drift-timmar på arbetsmaskiner och tävlingsmaskiner då de i regel nästan uteslutande används på samma sätt och det faktiska avståndet inte är relevant. Men när du ska köra på gata och inte hasa runt en crossbana så blir det ju sjukt missvisande. Eller har jag missat nått väsentligt?:va

Kika på XR600/650, de har enligt boken i alla fall en serviceintervall som inte motsvarar två turer till polaren i grann-kommunen. De är inte lika rappa som KTM och andra men enligt mian källor nära på outslitliga. Vill du vara udda så skaffa en gammal XT500 och motardsulor till den. Garanterat inte snabbast eller minst skruvande men fan vilken hoj!:)
 
Last edited:
Den reggade crfen har samma motor som crossen - samma mängd mek.

Motard på gata om man inte vill meka ihjäl sig = ktm 6xx - lev med det...
 
Testade motard förra sommaren för att det såg så kul ut. Nu visade det sig att det inte alls var min kopp te men här är mina högst subjektiva åsikter.

För det första tycker jag du ska satsa på lite kubik, minst 600, om du vill använda hojen till någonting annat än att piska småvägar/bana (och det vill man!).Du kommer ändå behöva hålla varvet upp men med för små motorer blir det lätt stressat, ingen höjdare på gatan.

Om du inte vill/kan skruva så glöm de hårigaste motarderna: Husqvarna, Husaberg mfl. De går som f-n men i grunden är de tävlingmaskiner och ska köras skötas som sådana. Vitala delar i motorn, tex kolvar, är slitdelar precis som drivpaket och bromsbelägg på gathojar och serviceintervallerna är timmar, inte mil. Slarv ger ras, för eller senare.

Kliver du ned ett snäpp, dvs hojar med race DNA men anpassade för gatbruk, så kommer det att vara mkt KTM, så är det bara. Ingen annan tillverkare har lyckats bättre att ta sitt tävlingsarv ut till korvkiosken.

Jag köpte en 640 LC4 eftersom jag tyckte det var den bästa kompromissen mellan kraft och driftsäkerhet. Testade även 660 SMC men den saknade elstart och tro mig -det kan vara skönt att ha om det skulle strula. Det är sant att KTM har haft kvalitetsproblem från tid till annan och sannolikt aldrig kommer upp i samma nivå som japanska hojar. Men om man inte slarvar med servicen (vilket jag misstänker att många motardpiloter gör....träffade ett antal ynglingar som svävade på målet när servicebok mm kom på tal...) så är det här som regel driftsäkra grejor som tål mkt stryk. Men var kräsen: det finns massor av ex på begmarknaden och hittar du oljeläckage eller känner dig allmänt tveksam kring hur servicen skötts -välj en annan hoj. Gå inte på säljarens bedyran om att "de är så enkla att serva så det gör man ju själv. Jag har 3 crossar så jag vet hur man gör vettu"......Servicebok är guld värd!

Hondas XR650R kan också vara ett alternativ men jag hade svårt att hitta fräscha ex.

Vill du ha ett ännu bekvämare liv så kan ju storsäljaren Yamaha XT660R var ett alternativ. Mer driftsäker maskin får du leta efter (alla mcbud kör modellen) och Yamaha har fått till designen riktigt bra. Men någon "riktig" motard är den egentligen inte: jämfört med KTMs 600 modeller så är den för tung och med för klen motor.

Honda FMX 650 och Suzuki DRZ400 ser kanske ut som motarder om man kisar eller är på väldigt gott humör men var ännu segare än Yamahan. Stay clear!

Mina två cent....lycka till!
 
Last edited:
spara ihop till en aprilia sxv 450 550 2009 - då har du en motard att räkna med:rock
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top