Motard,sporthoj

  • Thread starter Thread starter fjune
  • Start date Start date

fjune

Guest
Hejsan!

Jag har fått suget som säkert många andra här att pröva på annan hojtyp innan man bestämmer sig vad man gillar, förre året körde jag en gixxer 750 -96a underbart kul på småvägar på Åland (min nuvarande mc).

Men i slutet av hösten gav de ingen glädje under väldigt höga hastigheter och jag undrar vad jag egentligen vill köra... Så en motard verkar väldigt roligt och köra och på Åland blir det ju inga motorvägs körning max 90kmh :rolleyes:

Men vad jag har förstått måste man vara någon ybermekaniker för att äga en Motard efter som dom tydligen ska servas hela tiden? Finns det ingen Motard som är snygg lagom billig och någorlunda underhållsfri? ja vill kunna köra en sesång utan att den ska va på verkstad och kosta massa pengar hela tiden.

Ös på med förslag... 50k kr

MVh :Bugar
 
KTM 625,640 660
Honda XR 650 (finns inte från fabrik med motardhjul men)

Med dessa maskiner är det oljebyte var 100:e mil, ventilspel vet jag inte hur ofta det ska kollas. Men absolut inte så ofta som på en mindre crossmaskin där du får kolla ventiler vid samma gångtid som man byter olja på en större maskin.
 
Om du gnäller på underhållet så skulle inte jag vilja vara aspirant på din nuvarande hoj.. men nog om de.. Ktm är väll helt okej i mina ögon!
 
Honda FMX650 05 - 29900kr

http://www.blocket.se/vi/20416844.htm?ca=11_s

9943098123.jpg
 
Om du gnäller på underhållet så skulle inte jag vilja vara aspirant på din nuvarande hoj.. men nog om de.. Ktm är väll helt okej i mina ögon!

Jag har ägd gixxern ett år och då servades den på våren med detta

Olja+oljefilter+stift+luftfilter+kamkedjespännare+ventiljustering.



jag har bara fått intrycket att man måst serva en motard oftare än en sporthoj?
 
KTM 625,640 660
Honda XR 650 (finns inte från fabrik med motardhjul men)

Med dessa maskiner är det oljebyte var 100:e mil, ventilspel vet jag inte hur ofta det ska kollas. Men absolut inte så ofta som på en mindre crossmaskin där du får kolla ventiler vid samma gångtid som man byter olja på en större maskin.

Är du säker på det:va

640 från 03/04(??) framåt är det 500-mils intervaller på. 625/660 årsmodell 05-06 är det även där 500 mils intervaller. Tidigare årsmodeller (av 625/660) är det 250 mils intervaller.

Ännu en trådskapare med dessa fördomar mot motarder.

En motard funkar alldeles utmärkt att köra motorväg med utan att behöva varva så jävla mycket. Men sen att det är lika bekvämt som att stå upp och sova är en annan femma.

:rolleyes:
 
Är du säker på det:va

640 från 03/04(??) framåt är det 500-mils intervaller på. 625/660 årsmodell 05-06 är det även där 500 mils intervaller. Tidigare årsmodeller (av 625/660) är det 250 mils intervaller.

Ännu en trådskapare med dessa fördomar mot motarder.

En motard funkar alldeles utmärkt att köra motorväg med utan att behöva varva så jävla mycket. Men sen att det är lika bekvämt som att stå upp och sova är en annan femma.

:rolleyes:

Hej ja har inga fördomar, har bara läst fel saker då antar jag :)

Men om man vill ha någorlunda bekvämt med i kalkylen vart hamnar jag då?
 
Hej ja har inga fördomar, har bara läst fel saker då antar jag :)

Men om man vill ha någorlunda bekvämt med i kalkylen vart hamnar jag då?

På så vis:tummenupp

Någon av KTM lc4:orna. 640/625 verkar passa bra in i din kalkyl. Serviceintervaller på 500 mil som jag skrev i inlägget ovan. Funkar helt OK att köra lite längre sträckor med. Snygga och busvänliga.

Jag har sträckkört ca 20 mil med min motard och det är klart att det känns efteråt, men inte värre än att man kunde köra en bit till:tummenupp
 
Xt 660 X, nu kanske den inte är den lättaste eller fetaste motarden. men defenitivt en av dom tåligaste och billigaste att äga. sen finns en hel del eftermarknadsprylar att köpa till. btw jag säljer min ;)
 
På så vis:tummenupp

Någon av KTM lc4:orna. 640/625 verkar passa bra in i din kalkyl. Serviceintervaller på 500 mil som jag skrev i inlägget ovan. Funkar helt OK att köra lite längre sträckor med. Snygga och busvänliga.

Jag har sträckkört ca 20 mil med min motard och det är klart att det känns efteråt, men inte värre än att man kunde köra en bit till:tummenupp

Ger man bara fan i å busa hela tiden kan ja tänka mig att 20 mil e' lugnt.. men de e' allt mecket när man busar, wheelar som ja får skav i arslet av.. Infanterield skulle man kunna beteckna de som...

men motard e' kul.. mycke kul... :krama
 
i den prisklassen är de KTM som gäller (lite nyare med 500mils service) om du inte har ont av lite vibrationer....625 om du inte orkar kicka men den är inte lika hardcore som 660....jag hade en 640 men den va lite slö, inte lika slö som xt660x eller fmx men ändå slö...vill du ha lite bättre komfort kan du välja xt660x för den går att köra till världens ände utan att domna bort. Alla är roliga men ktm 660 är ROLIG!!!.. lycka till.....
:tummenupp
 
Last edited:
Honda xr600 och Yamaha ttr600 är väl två hojar som har väldigt långa serviceintervaller men ingen av dem är riktiga effekt monster. Men ingen av dem har motardhjul orginal, fast man kan alltid köpa motardhjul :tummenupp Det finns även mycket trim till dem ;)
 
Ger man bara fan i å busa hela tiden kan ja tänka mig att 20 mil e' lugnt.. men de e' allt mecket när man busar, wheelar som ja får skav i arslet av.. Infanterield skulle man kunna beteckna de som...

men motard e' kul.. mycke kul... :krama





själv tycker jag milen går mycket enklare om man busar utav bara FAN.....:tuttar hehe motorväg är väl de enda som suger med motard.
 
Med en Yamaha XT660X har du en serviceintervall på 700 mil, och den är rätt bekväm att köra! :)
 
Honda XR650 har jag sett flera stycken där det står "motard" på kylarvingarna, samt då givetvis hade de motardhjul.

Gick de alltså inte att köpa så?

Hur kan flera palla byta hela dekalkitet?
 
köp ktm 660 eller 625 05:a eller nyare...640 kan va kul om den är omdrevad till ett större fram drev och fatbarstyre = enklare bakhjulskörning, ett par läckra acrapipor skulle också sitta fint.
 
Last edited:
fjune, vi är ju ändå 4st i mitt "gäng" som kör motard på Åland, plus att det finns en 640 -05 som antagligen kommer glida med oss lite i sommar. Dessutom kommer ytterligare en eller två köpa motard, så vill du titta, sitta, klämma, lyssna och prova kan du ju börja med att fråga oss... Eller? :tummenupp

Just nu finns ju inte så mycket att välja på:
KTM 660
KTM Duke II
Husaberg FS650

Men närmare sommaren blir det nog en Husa 550 och kanske en Husqvarna också. Plus då KTM 640n som jag pratade om tidigare.

Motard är buskul. Visst får jag tuppjuck av att köra från Kapellskär till Sthlm, men med motard så väljer man av självbevarelsedrift nya, spännande, kurviga vägar istället för att lägga sig på E18 och börja tugga. På Åland är det ju ypperligt, då man sällan kör längre än 3-4 mil på sin höjd för att komma någonstans. Och kör man aktivt är 3-4 mil ingenting, då susar nog milen iväg fort. :)

Ang. service så är ju nog motarderna lite kinkigare på service, men det är oftast inte något man ser som besvärligt. Visst, om du absolut inte tycker om att meka är det ju inget för dig, men om du inte har något emot att justera ventilerna och samtidigt putsa upp älsklingshojen en kväll varannan månad så tycker jag du ska köpa.
Jag hjälper gladeligen till och visar hur du ska kolla ventilspel, och oljebyte fixar du själv utan problem. :tummenupp

Köp, köp!
 
Lägg till 15k och köp upp dig på en sumo (KTM 950) direkt! Du kommer ledsna fort på en 640,625,690,660 eller whatever om du kört 750 sport innan!
Kommer till Åland med min 950 i sommar mellan 19-25Juli, kanske vi kan ta en vända? Vänta lite...jobbar du som vakt på Åland, på casinot möjligtvis?? Om det var dig jag pratade med i somras....:)
 
Eller så ökar du din budget till 54900 kronor vilket Lelles just nu släpper sina kvarvarnade KTM 690 SM för?
 
Jag gick från en R6a till en 625a på slutet av förra året. Inte hunnit köra så många mil än men den verkar rolig! 500mils intervall på servicen med!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top