Motard,sporthoj

• Thread starter Thread starter fjune
  • Start date Start date
Hur är det att byta från sport till motard egentligen? Känns det inte som att det fattas en jäkla massa hk?? XT660X har ju 48? hk. 102hk mindre än hojen man har idag, känns som ett jäkla kliv neråt. Iofs så är väl körstilen ganska så annorlunda men ändå...

Är jäkligt sugen på motard, KTM verkar ju vara mest bang for the buck.
Vilka KTM har elstart samt vad ligger effekten på ungefär? Vill ha en nyare med minst 500mils serviceintervall.

Är du säker på det:va

640 från 03/04(??) framåt är det 500-mils intervaller på. 625/660 årsmodell 05-06 är det även där 500 mils intervaller. Tidigare årsmodeller (av 625/660) är det 250 mils intervaller.

Vi kanske tänkte på olika saker nu, jag tänkte på oljebyten. De intervall du skrev måste väl varit ventiljustering?

Men hursomhelst är det inga problem med de tätare serviceintervallerna på motarder ändå. 500 mil på en motard hinner man ha mycket skoj på. :banana

Med en Yamaha XT660X har du en serviceintervall på 700 mil, och den är rätt bekväm att köra! :)

1000 mil hade jag då på min -06. Men dom kanske har ändrat.

Som sagt inte den roligaste men, garanterat en av dom pålitligaste
maskinerna inom motard fronten.

Vi kanske tänkte på olika saker nu, jag tänkte på oljebyten. De intervall du skrev måste väl varit ventiljustering?

Men hursomhelst är det inga problem med de tätare serviceintervallerna på motarder ändå. 500 mil på en motard hinner man ha mycket skoj på. :banana

Nej, vi tänkte inte på olika saker:) Det jag menade var om du var säker på att man verkligen måste byta olja så ofta. Det jag skrev om intervallerna på hojarna var bara info till TS.

Vad jag vet, vad det gäller lc4:orna så byts oljan nån gång (en gång, om man är pedantisk) mellan serviceintervallerna och under den huvudsakliga servicen, men var 100:onde mil...:va

ktm??? Nja, nej!

Hej, jag har inget emot ktm, helt bra men de vibrerar värre än va min mormors vibrator gjorde, å den gick på kraftström!
Nä men allvarligt talat. Om du kör mariehamn-geta så har du ingen känsel i tår å händer, där e nackdelen me ktm.
Själv ha jag nyligen just köpt en huspvarna sm 610, mycket lite vibrationer, service 3000km, olja + filter och ventiler, en barnlek att utföra. Nyligen gjort d. En kväll me lite pilsner å d e avklarat.
Med tanke på vägarna på åland e d perfekta motarden tror jag!
Har inte nån erfarenhet av husky annars men vad jag läst och testat hittills så.
Ktm har jag kört, tyckte inte om vibrationerna annars skit kul. Visst d nya 690 å uppåt e bra men dyra.
Har själv bott på åland och vet att huskyn sku va perfekt där!
Men detta är endast min åsikt!

jag böt från vfr 750 till ktm 625 i höstas, trivs asbra! Den har mindre hk men den väger ju betydligt mindre också. Känns som en moppe med mycket mycket krut. Vibrationerna har jag inte tänkt särskilt mycket på, tror det skiljer sig från cykel till cykel eller så är folk väldigt känsliga.
Tror inte jag kommer byta till sport igen.. Enda nackdelen är väl om man vill ut på mc semester.. lite svårt att packa på en motard.

Köp INTE en fmx 650 säger jag då bara...

Satsa på ktm 660/625 eller honda xr 650 med motardsulor

Angående vibrationerna så tycker jag inte att 690:n vibrerar så mycket nej. Och som sagt inte såå dyra heller, 54900 för en ny(obrukad 07:a) som sagt...

Hej, jag har inget emot ktm, helt bra men de vibrerar värre än va min mormors vibrator gjorde, å den gick på kraftström!
Nä men allvarligt talat. Om du kör mariehamn-geta så har du ingen känsel i tår å händer, där e nackdelen me ktm.

Ktm har jag kört, tyckte inte om vibrationerna annars skit kul. Visst d nya 690 å uppåt e bra men dyra.
Har själv bott på åland och vet att huskyn sku va perfekt där!
Men detta är endast min åsikt!

Ktm 660 är garanterast roligast att köra av alla ni räknat upp.. Med samma långa serviceintervaller. Kicka är busenkelt!
Vibrerar dock rätt mkt

Angående vibrationerna så tycker jag inte att 690:n vibrerar så mycket nej. Och som sagt inte såå dyra heller, 54900 för en ny(obrukad 07:a) som sagt...

690 är ju len som en barnrumpa, 54900 kr är billigt, men.....
För att få in den i finland så måste man betala 23% av ny priset i finland, vilket idag ligger på ca 10000euro, sedan 22% av 23%:en i moms, 115 euro i reg.besiktning, 15 eruro vid tullen och 10.90 euro för reg.plåten.
Om du har otur måste du skaffa ett intyg från de som importerar ktm till finland att just denna modell e godkänd i finland, 100-150euro
Blir inte så billigt!

Ja just det var ju finland och dessa skatter, tänkte inte på dem då.

Men jag säger som de andra, gå på en LC4 och sikta på 660 så blir du nog inte missnöjd och slipper dessutom skruva var 5:e timme.

690 är ju len som en barnrumpa, 54900 kr är billigt, men.....
För att få in den i finland så måste man betala 23% av ny priset i finland, vilket idag ligger på ca 10000euro, sedan 22% av 23%:en i moms, 115 euro i reg.besiktning, 15 eruro vid tullen och 10.90 euro för reg.plåten.
Om du har otur måste du skaffa ett intyg från de som importerar ktm till finland att just denna modell e godkänd i finland, 100-150euro
Blir inte så billigt!

fjune, vi är ju ändå 4st i mitt "gäng" som kör motard på Åland, plus att det finns en 640 -05 som antagligen kommer glida med oss lite i sommar. Dessutom kommer ytterligare en eller två köpa motard, så vill du titta, sitta, klämma, lyssna och prova kan du ju börja med att fråga oss... Eller? :tummenupp

Just nu finns ju inte så mycket att välja på:
KTM 660
KTM Duke II
Husaberg FS650

Men närmare sommaren blir det nog en Husa 550 och kanske en Husqvarna också. Plus då KTM 640n som jag pratade om tidigare.

Motard är buskul. Visst får jag tuppjuck av att köra från Kapellskär till Sthlm, men med motard så väljer man av självbevarelsedrift nya, spännande, kurviga vägar istället för att lägga sig på E18 och börja tugga. På Åland är det ju ypperligt, då man sällan kör längre än 3-4 mil på sin höjd för att komma någonstans. Och kör man aktivt är 3-4 mil ingenting, då susar nog milen iväg fort. :)

Ang. service så är ju nog motarderna lite kinkigare på service, men det är oftast inte något man ser som besvärligt. Visst, om du absolut inte tycker om att meka är det ju inget för dig, men om du inte har något emot att justera ventilerna och samtidigt putsa upp älsklingshojen en kväll varannan månad så tycker jag du ska köpa.
Jag hjälper gladeligen till och visar hur du ska kolla ventilspel, och oljebyte fixar du själv utan problem. :tummenupp

Köp, köp!

Hej Petter.
Jag tänkte faktist lite på dig... (eller din KTM) när jag gjorde denna tråd.
Det sku va bra om jag fick provsitta och eventuellt pröva den en snabbis i vår något :tummenupp

Tack för alla svar, men känner mig lite förvirrad nu på alla alternativ och + och - om olika modeller :brinnerup

Tack för alla svar, men känner mig lite förvirrad nu på alla alternativ och + och - om olika modeller :brinnerup[/QUOTE]

Förresten, gå in på www.supermotojunkie.com där finns mycket och bra info om alla motarder.

Hur är det att byta från sport till motard egentligen? Känns det inte som att det fattas en jäkla massa hk?? XT660X har ju 48? hk. 102hk mindre än hojen man har idag, känns som ett jäkla kliv neråt. Iofs så är väl körstilen ganska så annorlunda men ändå...

Är jäkligt sugen på motard, KTM verkar ju vara mest bang for the buck.
Vilka KTM har elstart samt vad ligger effekten på ungefär? Vill ha en nyare med minst 500mils serviceintervall.

Det är ju ett helt annat bottendrag i en motard jämfört med 600 sporthoj, men visst är dom slöa jämfört med en sporthoj. Lekfaktorn på en motard kompenserar bort effektförlusten dock!

Första "rediga" MCn jag hade var en Husaberg och sen en sporthoj. Nu är man dock tillbaka i motardträsket igen!

Nu är jag väldigt sugen på bara köpa en, men måst ju få gixxer såld först. tror inte de är så jävla lätt.. har många polare som försöker sälja sina hojjar o inte lyckas.

Nu är jag väldigt sugen på bara köpa en, men måst ju få gixxer såld först. tror inte de är så jävla lätt.. har många polare som försöker sälja sina hojjar o inte lyckas.

Byt den mot en motard vid en firma. Ett sätt att få dem bort.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!