Motard serviceintervaller och svårighet, Ktm 500 exc

TimBad

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Yzf-r125
Hej, jag står just nu lite i valet och kvalet mellan två olika hojar. Dom som jag har tittat på är framförallt KTM 500 exc och KTM 690 smc. I nuläget lutar det mot en 500 EXC faktiskt.

Den största skillnaden mellan dessa vad jag har förstått är just serviceintervallerna och min specifika fråga är just hur svårt det är att underhålla en sådan hoj (500). Tid har jag och jag lär mig gärna men vill fortfarande ha en någolunda förståelse för hur komplicerat det är att underhålla den. Största oron är väl ventiljusteringarna och kolvbyten.

Tar gärna emot åsikter kring just dessa hojar också och vad som passar bäst. Jag kör sällan några längre sträckor och hojen kommer mest användas för att busa med, lite utforska, bakhjul etc :)

Tack på förhand!! :)
 
500 EXC är en tävlingshoj där man mäter service i timmar. Det som sliter på en enstånka är varvtal och det blir mycket sånt på en motard. När man kollar i serviceschemat så är det under tävlingskörning du ska titta. Tror det är 15h mellan oljebytena och 30h mellan ventiljusteringarna. Kolv, vev, ventiler och alla lager byter man vid 70h. Det sistnämnda är viktigt om man inte vill få ett motorras.

En 690 räknar man service i mil. Det är 1000 mil mellan servicarba men jag rekommenderar oljebyte och kontroll av vippornas lager var 500:e mil. Det är enkelt och smidigt och 500 mil tar ett tag om man bara ska busa...

500 EXC är en skitrolig hoj på gokartbana för seriös träning men är ganska påfrestande på gatan. Den är bara rolig vid ren huligankörning och det ledsnar man på relativt snabbt. En 690 är en hoj som man kan leva med i vardagen också, köra lite längre sträckor men också huligana. Funkar även bra på gokartbana.

Det är såklart du som ska välja men om du inte ska träna seriös motardkörning på bana så hade jag rekommenderat 690 alla dagar i veckan...:)
 
500 EXC är en tävlingshoj där man mäter service i timmar. Det som sliter på en enstånka är varvtal och det blir mycket sånt på en motard. När man kollar i serviceschemat så är det under tävlingskörning du ska titta. Tror det är 15h mellan oljebytena och 30h mellan ventiljusteringarna. Kolv, vev, ventiler och alla lager byter man vid 70h. Det sistnämnda är viktigt om man inte vill få ett motorras.

En 690 räknar man service i mil. Det är 1000 mil mellan servicarba men jag rekommenderar oljebyte och kontroll av vippornas lager var 500:e mil. Det är enkelt och smidigt och 500 mil tar ett tag om man bara ska busa...

500 EXC är en skitrolig hoj på gokartbana för seriös träning men är ganska påfrestande på gatan. Den är bara rolig vid ren huligankörning och det ledsnar man på relativt snabbt. En 690 är en hoj som man kan leva med i vardagen också, köra lite längre sträckor men också huligana. Funkar även bra på gokartbana.

Det är såklart du som ska välja men om du inte ska träna seriös motardkörning på bana så hade jag rekommenderat 690 alla dagar i veckan...:)

Förstår oljebytena och liknande men vad jag har läst så verkar 70h vara lite väl lite för att riva hela motorn...?

Då jag måste strypa hojen till A2 behörighet så känns 500 som det roligare valet rent effektmässigt då 690 måste stypas rejält?
 
Det låter som att du redan har bestämt dig, så kör på en 500 du. Rasar motorn så får du ju lära dig att meka.
 
Det var väl snarare det som var grundfrågan, just hur komplicerat det är att lära sig alla olika saker och att klara av att meka. Vilja att lära sig finns och tid vilket gör att det känns lugnt men känns bäst att fråga innan :)
 
Det var väl snarare det som var grundfrågan, just hur komplicerat det är att lära sig alla olika saker och att klara av att meka. Vilja att lära sig finns och tid vilket gör att det känns lugnt men känns bäst att fråga innan :)
Är du inte komfortabel med att byta vevlager på en hoj skall du inte köpa en tävlingshoj. Problemet är kostnaden för delar och inte att göra jobbet. Det är lättskruvat om man kan grundprincipen

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 
Förstår oljebytena och liknande men vad jag har läst så verkar 70h vara lite väl lite för att riva hela motorn...?

Då jag måste strypa hojen till A2 behörighet så känns 500 som det roligare valet rent effektmässigt då 690 måste stypas rejält?

Kör du enduro med en 500 EXC (vilket den är avsedd för) så varvar man väldigt lite. Det finns inte många människor i världen som verkligen utnyttjar kraften i en 500 i skogen. Grusväg är såklart en annan sak.
När man kör på gata däremot, på asfalt, då är en 500 stånka relativt klen, speciellt uppe i fart vilket man lätt hamnar i på asfaltväg. Resultatet är att man varvar ordentligt vilket sliter enormt på en stånka. På grund av detta så måste man i serviceschemats intervaller titta på den lägre siffran när det gäller antalet timmar. Man kan naturligtvis titta på en högre siffra eller välja en egen men det finns en anledning till att KTM rekommenderar 70h.

Det blir enligt min erfarenhet väldigt dyrt annars... :)
 
Då jag måste strypa hojen till A2 behörighet så känns 500 som det roligare valet rent effektmässigt då 690 måste stypas rejält?

Min uppfattning är att en 690 borde kunna bli en trevligare hoj i motorkaraktären som A2 än en 500 EXE. Strypa en 500 EXE blir liksom att skala bort allt det roliga och behålla det trista.
På en 690 blir det liksom mer kul kvar efter operationen.
 
Har inte kört 690 men haft två 660 och jag tycker den är en utmärkt kompromiss för gatåkning. Den är tyngre än en 450 men fortfarande lekvänlig och den har också mer effekt så den känns trevligare på transportsträckorna.

Köp en 690, och för reparationspengarna du sparar genom att inte köra 450 på gatan kan du nog snart köpa en 250-450 att ha som lekhoj i skogen. Eller med motardhjul att ta ut på gokartbana etc.
 
Jag har rasat en 525 det gick på 20k att reparera så service är livs viktigt på dessa o absolut inget att tumma på det rasar ibland även om servicarna sköts som dom skall.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top