Motard med lite klös i?

Highland 507 :yoparty
Kaaanske inte helt tokbillig..

Skulle nog kikat på dorsoduro före 950sm, även om dorson är tung är den inte så tung. Har iaf 95hk...

En gammal 500 tvåtakt är nog det jävligaste annars :D

Varför Dorsoduron istället för 950?

Det blir vad man gör det till.

Jag hade minst lika kul på min gamla XR600 som KTMen. :tummenupp

de hårigaste jag kan komma på med låg vikt o mycke pulver är en kx500 med motardkit. den ser ju iof ut som skit original men det är ju lätt fixat för den händige.

Hade en Husa 650 -07 som jag satte ett RAAS dubbelsystem på och bestyckade om förgasaren, det gav 6-7 Hk på slangen, den var hur kul som helst. Hade inga problem med hojen, men all service tog bort lite av det roliga. Körde inte så mkt, men 2 ordentliga repor i veckan på 5-6 h styck = 2 service:ar om man vill vara noga. Visst service:n är varken dyr eller jobbig, men den ska likförbannat göras...

Min 690 SMC med KN-filter o Tuneboy-map är nästan lika kul, plus att det bara är att hoppa på och köra. Sen bara en sån sak som tändningslås, gör att man slipper noja så fort man kliver av hojen. Om R-modellen blir hårigare så är det bara ett plus.
Med tanke på din nuvarande hoj tror jag inte att du kommer gilla 690 SMC i orginalutförande, den är för snäll.

Byta olja vart 5:e timma vid gatåka låter ju overkill. 5 spänn på att dom flesta inte bytar så ofta heller oavsett vad det står i annonser.
Byt efter vad boken säger eller vart 10:e timma om man vill vara extra noga. Det är ju inte precis så att en gathoj går värst hårt i snitt. Kör man på bana och ligger o pressar hela tiden så kör max 5 h på oljan.

Är man orolig så lägg hojen på sidan och titta på magnetpluggen emellan oljebytena. Fint metallspån är normalt. Större bitar som du tydligt känner med fingrarna är mindre bra.

Håller helt med! Tror tom att det står var 15h i manualen vid gatåka, men det blir iaf lätt 2 gånger per månad om du använder hojen. Vet inte hur många spontan-körningar jag missade bara för att jag precis skulle serva... Det blev trist i längden. SMC = 100 mil första service och sedan var 500:e tills ngn större genomgång osv. Det passar mig bättre.

Aprilian ska det vara bra drag i, men en kille som har en sån har hängt med dem som jag brukar åka med o han har blåst topplockspackningen 3 gånger, fick tom toppen planad, men det hjälpte inte... Kan vara ett måndagsex iofs. Skarven mellan motorblocken var inte tät på min Husa från fabrik, lite strul att få ngn att tro på mig innan dem tog det som garanti-jobb, men sen funkade allt klockrent...

Du känner nog innerst inne vilken hoj du vill ha, jag gick från 640 till Husa till 690 SMC.
Blev tokvarnad för Husa av "tyckare", men hade som sagt inga problem förutom i början, tröttnade bara på att serva, saknar dock givetvis öset, hehe!

Ska man ha en husa måste man ju gilla att spendera tid i garaget.. Nu kör jag max en körning i veckan, byter olja runt var 5e och filter vid varannat oljebyte. Det innebär ca 2 olje och 1 filterbyte i månaden.. Helt överkomligt men som sagt man måste tycka att det är kul även det :)

Maico 700 cc 2-takt går nog helt ok :yoparty

Ganska så säkert ja :tummenupp Dock är ju stora tvåtaktare inte så roliga att köra transportsträckor med. Motorn får sällan den smörjning som krävs. Fast det finns lite genvägar till det: Man blandar olja i soppan, förutom den separatsmörjning som oftast finns på "nyare" maskiner. Mer olja än vad som rekommenderas ger bättre tätning och kylning även om det kostar mer förstås. Tvåtaktsoljan måste vara av hög kvalitet - t.ex. Motuls racingsolja är mycket fin och ger nästan ingen rök heller. Doftar lite lätt av hallon bara :)

Jag skulle lätt kunna tänka mig en Maico om jag någon gång byter bort KTM:en...

De värsta med att ha en tävlings hojj (husa 650, 525 etc.) är ju inte servicen. De e ju att man måste riva hojjen var hundrade timma typ o byta ut halva jävla motorn. De e de värsta enligt mig.. ska snart börja riva i min exc 450... uhhh

Det var någon som ifrågasatte lite varför det måste vara så täta serviceintervaller och jag kan faktiskt hålla med. Måste ju i dagens läge gå att tillverka lätta hojar med mycket effekt som man inte behöver byta olja var 5:e timme, ställa ventiler stup i kvarten och riva hela motorn efter 200timmar. KTM har ju iallfall kommit en bit på vägen men ska man köpa enduro så finns ju inga alternativ. Skulle vara sjysst med en 250 som man kunde pendla med till jobbet och köra enduro med på lunchen :-).

Sporthojar och Bilar tar ju också ut jäkligt mycket effekt utan att man behöver serva dom stup i kvarten.

Hade man ökat oljevolymen från säg 2 liter till 5 liter så hade säkerligen intervallen sett olika ut.
Men det finns 45kg:s motorer på 936cc där man justerar ventiler var 1200mil...

Provkörde en kompis KTM 690 SM '07 idag. Bus bus och riktigt kul när det svänger! Dock var ju maskin tokslö och på bromsfronten hade dom glömt och montera en skiva :va Jag vill ha en lika lätt & busig motard fast med mer ös i maskin och riktiga bromsar, vad ska man leta efter? Hellre längre service intervall än den där sista hk, & gärna över 350mil mellan gångerna.

Känns förövrigt som om det här måste vara en helt unik tråd här i SM-forumet :hihi

haha detta inlägget säger ju mer om dig som chaufför än om hojen .......:krama

Köper du en ny Aprilia så har du en cykel som håller bra också. Byta olja och filter är väl inte hela världen och under den tid som du har den kommer du inte behöva renovera motorn. Aprilia har fått in så många motorer (de använde en dålig packningsmassa mellan blocken från början) att dom är less och har gjort dem rätt från början nu.

Sen köper du till ett silmoto avgassystem så har du mer tryck än allt annat där ute, inklusive stora tvåtaktare. Och gatregistrerad från början är den också.

Fast jag behöver inte sitta här och predika, ta och provkör en så vet du vad du vill ha sen ;)

Köper du en ny Aprilia så har du en cykel som håller bra också. Byta olja och filter är väl inte hela världen och under den tid som du har den kommer du inte behöva renovera motorn. Aprilia har fått in så många motorer (de använde en dålig packningsmassa mellan blocken från början) att dom är less och har gjort dem rätt från början nu.

Sen köper du till ett silmoto avgassystem så har du mer tryck än allt annat där ute, inklusive stora tvåtaktare. Och gatregistrerad från början är den också.

Fast jag behöver inte sitta här och predika, ta och provkör en så vet du vad du vill ha sen ;)

Hur funkar dom till långåka?
Alltså, inte 100 mil, men en 20mil enkel iallafall.

Dom ligger ju rätt bra i pris trotsallt.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back