Motard med beltdrift!

Pejo skrev:
Ja, i USA ja. Men vi är i sverige, sporthoj.se. Här heter det fortfarande remdrift. Det är för fasiken en rem. Det är drivlinan. Alltså är det remdrift. Sen kan man hitta på hur många balla ord som helst i brist på förmåga att översätta.

Ordet belt finns föressten inte i svenska akademins ordlista. Rem finns fortfarande med.

Föressten. Din Buell, enligt HD-sverige så har du inte 'beltdrift' på den, näe, utan en "Triplexkedja 1.68:1". Så är det bara.

Ursäkta trådkapningen. Point made, tack...


Triplexkedjan e inte det kraftöverföringen till växellådan endå? :va
 
JAG TYCKER att det är rätt uppenbart att det vi sett endast är en mockup som har till syfte att visa ungefär hur det kan komma att se ut när den är klar.

Alla "expertkommentarer" känns lite överflödiga. Självfallet skulle t.ex inte infästningen av svingen hålla mer än kanske 1.2 minuter osv osv. Om den här hojen blir verklighet (:hoppa) så kommer den ju inte se ut exakt som på bilderna...
 
Kedja funkar ju ok nu mera, så just på en motard käns det ju inte nödvändigt med remdrift tycker jag.
Men folk får ju bygga va de vill.
 
Pejo skrev:
Ja, i USA ja. Men vi är i sverige, sporthoj.se. Här heter det fortfarande remdrift. Det är för fasiken en rem. Det är drivlinan. Alltså är det remdrift. Sen kan man hitta på hur många balla ord som helst i brist på förmåga att översätta.

Ordet belt finns föressten inte i svenska akademins ordlista. Rem finns fortfarande med.

Föressten. Din Buell, enligt HD-sverige så har du inte 'beltdrift' på den, näe, utan en "Triplexkedja 1.68:1". Så är det bara.

Ursäkta trådkapningen. Point made, tack...


Respekt! :Bugar
 
tros-kaffe skrev:
Triplexkedjan e inte det kraftöverföringen till växellådan endå? :va

Det kanske det är. Ändå. Sådana där hojjar har ju rätt bisarr konstruktion, med rem mellan vev och låda, och mellan låda och bakhjul. Men det är fasiken ingen beltdrift. Det är remdrift. Det heter ju lägg på en rem. Gissa var det uttrycket kommer från...
 
Lite OT nu, men är det nån tillverkare som har funderat på att ha nån form av inkapslad kedjedrift, med olja i? Visst, det skulle ta lite plats och vara lite krångligt, men omöjligt är det väl inte? Tänk vad länge drivpaketet skulle hålla. :)

EDIT: Remdrift heter det på svenska. Visst kan det vara praktiskt att använda engelska ord ibland, men inte när det finns en finfin svensk översättning. :rolleyes: När det gäller Volvo som nån tog upp, så är ju det visserligen ett latinskt ord, men också ett egennamn på ett företag och såna står inte med i ordlistan. :fakta
 
Last edited:
Hojen är ihopskruvad så pass att den går att fota, men blir den körbar? Klart man kan ha synpunkter på utseendet men det blir ingen mc förrän den är körbar, fram till dess är den bara ett gäng arrangerade motordelar. :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top