Motard med 17" knotterdäck

Olof Eriksson skrev:
Jag skulle säga såhär, det funkar för någon som e seriös i sin träning. Däremot för en som åker för att det är roligt, då äre kanske inte det bästa alternativet. Det är dock ett skitbra sätt att bli duktig på regn, och egentligen allmänt att köra fort. (det är samma sak att köra på regn som tort egentligen)


Som det är nu kör jag med 17" sporthojsdäck på grusvägarna så allt med grövre möster känns som ett bättre alternativ...
 
Basse skrev:
Vad är det för skillnad på endurodubb och finndubb?
Nästan allt.
Ungefär som att jämföra regndäck och slicks.
Endurodubben liknar de dubb som sitter i bildäck men med större utstick. Finndubben är mer som stift, smalare och längre. MYCKET bättre grepp i ren is. Är det däremot massa snö på isen (finndubb används ENDAST på is) så är nästan/ofta endurodubben att föredra.
 
erik skrev:
Som det är nu kör jag med 17" sporthojsdäck på grusvägarna så allt med grövre möster känns som ett bättre alternativ...

Åh, men du vet det går åka fort med slicks på grusväg också, titta lite på hur de ska skäras (ypvs vet, läs hans kommentarer här på forumet). Jag tycker det är kanonbra bara de e skuret rätt! Jag ska försöka filma å få upp något i helgen när vi åker sandcrossbana me just skurna slicks.

Angående finndubb vs endurodubb så skulle jag säga att finndubb är som att åka på asfalt och endurodubb är som att åka på grus fast lite mer koncist. Finndubb får man inte åka en meter på något annat än is med för då sliter man sönder däcken :(

Åka 17" endurodubb är som att åka grusväg med skuret slicks fram och crossdäck bak, dvs det går skitbra bara man vet hur man ska balansera cykeln.
 
Olof Eriksson skrev:
Åh, men du vet det går åka fort med slicks på grusväg också, titta lite på hur de ska skäras (ypvs vet, läs hans kommentarer här på forumet). Jag tycker det är kanonbra bara de e skuret rätt! Jag ska försöka filma å få upp något i helgen när vi åker sandcrossbana me just skurna slicks.

Åka 17" endurodubb är som att åka grusväg med skuret slicks fram och crossdäck bak, dvs det går skitbra bara man vet hur man ska balansera cykeln.

Att det går att åka fort på grus med vanliga däck har jag insett även om jag har en bit kvar tills dess, jag har dock stora problem när det blir lerigt...
 
erik skrev:
Att det går att åka fort på grus med vanliga däck har jag insett även om jag har en bit kvar tills dess, jag har dock stora problem när det blir lerigt...
Haha jaa, i ren lera blir det knepigt, det har jag också prövat...
 

Bifogat

  • PICT2814 (Small).JPG
    PICT2814 (Small).JPG
    102 KB · Visningar: 220
Olof Eriksson skrev:
Haha jaa, i ren lera blir det knepigt, det har jag också prövat...
Sköj som fan att köra i skog med motard hjul.... när fästet försvinner så är det bara att leta upp en landningsplats, man får aldrig tillbaka fästet så som med cross hjul :banana
 
liljekvist skrev:
Sköj som fan att köra i skog med motard hjul.... när fästet försvinner så är det bara att leta upp en landningsplats, man får aldrig tillbaka fästet så som med cross hjul :banana
Haha jaa, fast jag har faktiskt hålle mig på hjulen än så länge! Det blir inte alltid som man tänkt sig dock ;D
 
Grrrooov skrev:
Den var väldigt mörk. Är det 17" både fram och bak? Vad kostar dom?
Det är 17" 4,60" både fram å bak. 3200:- kostar dom nya å 2000:- vill jag ha då ingen dubb e borta och allmänt rätt fräscha.
 
Olof Eriksson skrev:
Det är 17" 4,60" både fram å bak. 3200:- kostar dom nya å 2000:- vill jag ha då ingen dubb e borta och allmänt rätt fräscha.

Ja dom såg jäkligt fina ut. Verkar ju knappt använda. Men dom går knappt köra gata med om det så är snö ute då?
 
Grrrooov skrev:
Ja dom såg jäkligt fina ut. Verkar ju knappt använda. Men dom går knappt köra gata med om det så är snö ute då?
Är det snö och is på vägen så äre inga problem, de där däcken har varit ner till stan några gånger! (däremot äre inte lagligt att åka på vägen med dem)
 
Olof Eriksson skrev:
(däremot äre inte lagligt att åka på vägen med dem)

Är det inte? Det är ju iaf inga problem att besikta med endurodubbdäck, SBP borde rimligen veta vad som gäller?
 
Olof Eriksson skrev:
Är det snö och is på vägen så äre inga problem, de där däcken har varit ner till stan några gånger! (däremot äre inte lagligt att åka på vägen med dem)

Nej det där med laglighet är ju en annan femma. Men vad gör man inte för att åka in i det sista.

Är endurodubb godkända eller finns det några form av dubbdäck för hoj som är godkända för gata? Något borde väl finnas eftersom man måste köra med vinterdäck på vintern när vinterväglag råder.
 
Per skrev:
Är det inte? Det är ju iaf inga problem att besikta med endurodubbdäck, SBP borde rimligen veta vad som gäller?
Vad jag vet så äre väl någon maxlängd på dubb? Jag kan ju fått felaktiga uppgifter men det var en ganska säker källa som kom med det.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top