Motard köp.

Rtfmplx

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
crf450hm
Har bestämt mig för att skaffa mig en LV-reggad motard. Så jag tänkte passa på att fråga er som kan en hel del. KTM, Husaberg, Honda eller Husqvarna (450-650)? Är ute efter något som passar bra som lekmaskin men som också klarar av längre sträckor utan massvis med service osv hela tiden.

Är tacksam för all hjälp och info jag kan få! :)
 
Jag körde Aprilia SXV550 ett tag och den var riktigt trevlig men skulle jag köpa motard igen skulle jag köra på KTM 690 SMC då den går lika bra fast har längre serviceintervaller. Även KTM 660 SMC är en frisk fläkt.
 
Jag körde Aprilia SXV550 ett tag och den var riktigt trevlig men skulle jag köpa motard igen skulle jag köra på KTM 690 SMC då den går lika bra fast har längre serviceintervaller. Även KTM 660 SMC är en frisk fläkt.

Okej, Jag har kollat runt lite på KTM's 625 och uppåt. Tycker dom ser en aning klumpigare ut än tex en Husaberg 650, om du förstår hur jag menar? :tungan Ligger det någon skillnad i körningen pga detta eller är det bara jag som har fått för mig något? :)
 
Okej, Jag har kollat runt lite på KTM's 625 och uppåt. Tycker dom ser en aning klumpigare ut än tex en Husaberg 650, om du förstår hur jag menar? :tungan Ligger det någon skillnad i körningen pga detta eller är det bara jag som har fått för mig något? :)

Ktm 625,640,660 går ej att gemföra med husaberg 650!

Husan är byggd för att gå på bana, den är helt sjukt rolig att köra säger alla dom som har testat! (blivit klassad av många som den ultimata motarden) den är mycket lättare och piggare, dock är det 5h service intervaller som gäller och motorrenovering efter typ 500mil.

En ktm är mera byggd för hållbarhet, dock fortfarande en kul hoj, grmyt stark motor men något stor o klumpig.
Oljebyte 250 mil, ventiler 500mil, renovering 5000 mil har ja för mig.

ps, om det blir en ktm så tänk på att dom piggaste är 625 och 660. 640'n är vad jag hört klenare i motorn men den har däremot elstart samt borde vara ännu mera hållbar pga den lägre effekten. Annars är konstruktionen av motorerna väldigt lika.
 
Last edited:
Ktm 625,640,660 går ej att gemföra med husaberg 650!

Husan är byggd för att gå på bana, den är helt sjukt rolig att köra säger alla dom som har testat! (blivit klassad av många som den ultimata motarden) den är mycket lättare och piggare, dock är det 5h service intervaller som gäller och motorrenovering efter typ 500mil.

En ktm är mera byggd för hållbarhet, dock fortfarande en kul hoj, grmyt stark motor men något stor o klumpig.
Oljebyte 250 mil, ventiler 500mil, renovering 5000 mil har ja för mig.

ps, om det blir en ktm så tänk på att dom piggaste är 625 och 660. 640'n är vad jag hört mycket klenare i motorn men den har däremot elstart samt borde vara ännu mera hållbar pga den lägre effekten. Annars är konstruktionen av motorerna väldigt lika.

625 har elstart!
 
Du kan få köpa min ktm 640 till relativt bra pris :tummenupp
Det enda som skiljer den från en 625 är att 625 har en annan kam.
 
Min förra hoj var en XR650 och den sålde jag till fördel för en Hypermotard.
Bästa jag någonsin gjort. Som längst har jag kört den 45mil på en dag utan att röven gick i bitar, men ändå så är den löjligt busig!
 
Lånar tråden lite ;)

Nån som har mer info om vad som skiljer på 625,640,660?
Vet hittills att 625 och 640 har batteri och elstart.
skiljer det nåt i vikt? varför föredrar många 625 framför 640?
 
Du kan få köpa min ktm 640 till relativt bra pris :tummenupp
Det enda som skiljer den från en 625 är att 625 har en annan kam.

stämmer inte!!!!

Större tank på 640 = tyngre
sämre förgasare på 640 = slöare

Lånar tråden lite ;)

Nån som har mer info om vad som skiljer på 625,640,660?
Vet hittills att 625 och 640 har batteri och elstart.
skiljer det nåt i vikt? varför föredrar många 625 framför 640?
Se ovan
 
Okej! :) Men vad skiljer det då mellan 625 och 660, bara cc volymen och elstarten eller? e 625'an lättare eller är det samma ram o allt?
 
Lånar tråden lite ;)

varför föredrar många 625 framför 640?

Man får FCR41 knasaren på köpet på 625/660, den är jäkligt dyr både ny & beg.

Gjorde en jämförelse på sprängskisserna & kammarna skiljde mellan 640 & 625, har du kollat på det Rasorblade?
 
Har en KTM 640 Duke II som jag är nöjd med och rekommenderar om du vill ha en landsvägsmotard och inte en banhoj som Husaberg. Duken ser fräckare ut än vanliga 640 & 660 som mera liknar mopeder vilket är en fördel. Effekten räcker gott och väl till för bakhjulskörning och det går relativt bra att köra längre sträckor.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top