motard igen..

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Lutar nog åt att jag som tidigare nämnt köper en motard igen istället för sporthojen (CBR:n är en kanoncykel men saknar det här lilla lekandet på småvägarna som jag bl.a hade med Husan tidigare.) E självklart sugen på en ktm exc 530/husa 570 men troligen en ktm 690 smc -10. Ni som både kört racemotard och smc:n - är skillnaden såå stor dessa emellan för gatkörning? Visst ser ju smc:n betydligt större ut och klarar längre serviceintervaller men är roligheten så mycket mindre på den än t.ex 530 exc? Tillägger då att jag haft en husa -06 med akra hel så har det att jämföra med. Förresten, får man skjutsa på en 690 smc troligvis års -10?

Av din beskrivning hur du använder hojen låter 690 SMC som ett lämpligare val, den fungerar bra som lekhoj på vägarna och servicen är ju härlig jämfört med en "racemotard".

Jag har provat många LV-reggade motarder som egentligen är tävlingshojar och tycker fortfarande en LC4/XR650 etc lämpar sig lika bra till gatan. Det är så små skillnader man märker i trafik mellan cyklarna så det känns inte värt besväret med renoveringar osv.

Det är inga problem att busköra/leka med "gatmotarder" som 690 SMC.

Jag har kör Husa 650, och SXV 550. Husan är lätt och smidig men jag tycker att den känns trött eftersom att den saknar register. SXVn är bättre men ingen av hojarna håller särskilt bra.
Idag åker jag 690 SMC -10 och jag känner ingen större skillnad på gata, ingen skillnad som gör det värt att skruva var 10-15 timme iaf.

Jag har kör Husa 650, och SXV 550. Husan är lätt och smidig men jag tycker att den känns trött eftersom att den saknar register. SXVn är bättre men ingen av hojarna håller särskilt bra.
Idag åker jag 690 SMC -10 och jag känner ingen större skillnad på gata, ingen skillnad som gör det värt att skruva var 10-15 timme iaf.

Rätta mej om ja har fel men SMCn har väl ganska dåligt bottendrag? Fast kanske har kommit mappar eller t.o.m kam/ar som löst problemet? För egen del stod valet mellan Husa å 690 SMC när ja skulle köpa motard förra hösten men bristen på bottenork avgjorde till Husans fördel för mig.

Vet inte om det är dålig bottenork i 690, inga problem att gasa upp den på trean runt 80 blås med ett litet ryck. acra och mapp.

Verkar som ni som har smc:n är väldigt nöjda ju:) - tycker grymt mkt om cbr:n men saknar som sagt lekandet lokalt och på småvägarna runt omkring där jag bor så det blir nog ett byte skulle jag tro.. Tänker så klart inte ha motarden som skjutshoj i huvudsak men är den godkänd för passagerare OM man nu tar med tjejen till havet eller något någon gång?

Verkar som ni som har smc:n är väldigt nöjda ju:) - tycker grymt mkt om cbr:n men saknar som sagt lekandet lokalt och på småvägarna runt omkring där jag bor så det blir nog ett byte skulle jag tro.. Tänker så klart inte ha motarden som skjutshoj i huvudsak men är den godkänd för passagerare OM man nu tar med tjejen till havet eller något någon gång?

Den är godkänd för passagerare. Det går även utmärkt att stå på passagerar fotpinnarna när man åker på bakhjulet. : )

Rätta mej om ja har fel men SMCn har väl ganska dåligt bottendrag? Fast kanske har kommit mappar eller t.o.m kam/ar som löst problemet? För egen del stod valet mellan Husa å 690 SMC när ja skulle köpa motard förra hösten men bristen på bottenork avgjorde till Husans fördel för mig.

Mjaaa, den kommer väl runt 4000, men sen fortsätter den bra mycket längre än Husan. Det är möjligt att det är personligt men jag föredrar en hoj som har ett register och inte bara på/av som jag upplever att Husan är.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...