motard Gröngöling

FilipD

1: sgt
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Honda CBR900rr Streetfighter
Jag har nu spenderat den senaste timmen med att kolla runt bland massa olika trådar för att bli lite klokar när det gäller supermotard. Jag har även kollat annonser för att få en idé på vad jag skulle få för 45-55k. Tyvärr förstår jag inte hälften av alla betäckingar FS, EX MX ellar va det är..
Det jag skulle vilja ha hjälp med är att få tipps på en bra "första" Motard. Något man kan "lära sig på"Är det någon skillnad på Husaberg, ktm eller honda? och hur mkt skruvande är det? såg en reoveringstråd på en 07:a.
Skruva är inga problem men vad ska man veta? Ingen vill väl skruva/renovera. Kört sporthoj/streetfighter de två senaste åren
Det jag är ute efter är någor som klara gatan helt klart men kanse lite körning i skogen. Kanske tillochmed något man kan slänga på rena crossdäck på. Ärligt vet jag inte men gata är ju ganska självklar.

Uppskattar ärliga svar och kaske varför just ni svarar det ni gör;)

Suzuki DRZ-400 SM: då slipper du meka:tummenupp

Bara köra o köra o köra o köra o köra o köra o köra o köra....

.../Yoshi

En Ktm 625/660 Smc är vad du söker. oljebyte och ventilkoll var 2500km har jag för mig. och dom borde gå att hittas inom din budget.

Men om du inte har något emot att skruva skulle jag rekomendera en husaberg 650. så h*lve*es roliga att köra ! olja bör bytas mellan 5-10h beroende på körning, ventilkoll varannan gång.
kanske var min renoveringstråd du kikade i ? beror förmodligen på för mycket och långa bakhjulskörningar som jag blev tvungen att renovera allt för. annars borde det ha gått lika långt till enligt dom som vet efter att ha bytt alla lager.

.../Yoshi

Hur mycket pulver har en drz egentligen? Är det något man kommer tröttna på efter en vecka om man kommer från tvåtakts125a? Eller duger effekten gott och väl? Man vill ju gardera sig lite iaf :tungan

Hur mycket pulver har en drz egentligen? Är det något man kommer tröttna på efter en vecka om man kommer från tvåtakts125a? Eller duger effekten gott och väl? Man vill ju gardera sig lite iaf :tungan

Jag sålde min GSX-R 1000 -06 som HAR 190 hk
Och köpte en DRZ-400 till (den första har min sambo) den HAR 37 hk

Fördelar med DRZ-400 SM:
Billig, näst intill oförstörbar (japp, jag har provat)
Kör snabbare med DRZ än vad hyffsat duktiga 600 sporthojspiloter gör på bogesundsvägen
Hur kul som helst att "förstöra" med på gatan ( 12a o långa stoppies)
Jättelätt att köra långsamt med på bakhjulet.

Men roligast är väl ändå att "mobba" alla motardfånar som måste ha 60-70 hk för att kunna "wheela":rofl

Körde mer med min sambos 400 förra året än med min R1000 så valet blev lätt:tummenupp

Men ska du köra fort lär du tröttna (ca 145 km/h är toppfarten)

.../Yoshi

En Ktm 625/660 Smc är vad du söker. oljebyte och ventilkoll var 2500km har jag för mig. och dom borde gå att hittas inom din budget.

Men om du inte har något emot att skruva skulle jag rekomendera en husaberg 650. så h*lve*es roliga att köra ! olja bör bytas mellan 5-10h beroende på körning, ventilkoll varannan gång.
kanske var min renoveringstråd du kikade i ? beror förmodligen på för mycket och långa bakhjulskörningar som jag blev tvungen att renovera allt för. annars borde det ha gått lika långt till enligt dom som vet efter att ha bytt alla lager.

instämmer 640-625-660 :tummenupp
Finns nya 640 för 60k på Superbike

Jag sålde min GSX-R 1000 -06 som HAR 190 hk
Och köpte en DRZ-400 till (den första har min sambo) den HAR 37 hk

Fördelar med DRZ-400 SM:
Billig, näst intill oförstörbar (japp, jag har provat)
Kör snabbare med DRZ än vad hyffsat duktiga 600 sporthojspiloter gör på bogesundsvägen
Hur kul som helst att "förstöra" med på gatan ( 12a o långa stoppies)
Jättelätt att köra långsamt med på bakhjulet.

Men roligast är väl ändå att "mobba" alla motardfånar som måste ha 60-70 hk för att kunna "wheela":rofl

Körde mer med min sambos 400 förra året än med min R1000 så valet blev lätt:tummenupp

.../Yoshi

Tack för ditt snabba svar :tummenupp
En bra instegshoj låter det som? Öva wheelies och stoppies? Hur är dämparna på den? Tycker den ser väldigt låg ut på bilder:va Är 184cm kan det bli problem?
Kanske offtopic, kan ställa frågan i drz-tråden istället.

eller skitsamma

../Yoshi

Aha då är detta säkert du eller?

29gk66t.jpg

Aha då är detta säkert du eller?

29gk66t.jpg

Jupp, det e jag på gummans hoj:yoparty

Fast min nya e svart o ska få ngr detaljer som förstärkt bakram o handbroms till bakbromsen...

.../Yoshi

Tack för ditt snabba svar :tummenupp
En bra instegshoj låter det som? Öva wheelies och stoppies? Hur är dämparna på den? Tycker den ser väldigt låg ut på bilder:va Är 184cm kan det bli problem?
Kanske offtopic, kan ställa frågan i drz-tråden istället.

eller skitsamma

Den är ganska hög (jag e 180) jag får stå på tå för att nå ner.
En bra instegshoj är den verkligen:tummenupp
Dämparna e bra tycker jag. För stoppies o wheelies är det inga problem, och köra kurvit är hur lugnt som helst.
Skrapar fotpinnarna i backen på bogesundsvägen med gumman bakpå:D

Jag tycker den e tillräckligt bra för att byta min R1000 -06 mot den iaf, andra klagar nog på att den INTE har 60-70 hk men för mig är det inget problem.

.../Yoshi

Last edited:

Ja det var din tråd jag kom in på.. men hur mkt körning blir det på 5 timmar? två dagar? en kanske..

men ktm låter bra då? tack jas ska kolla lite på det..:yoparty

.../Yoshi

de står klart mkt lägre i pris iaf.. kankse en bra att börja med?

Last edited:
DRZ400 är slött skit man tröttnar på, iallafall jag. Jag har en DRZ400e som ändå är piggare än S och sm. Chassiet är väl rätt ok, men dämpare och motor är under all kritik. Men dämparna på SM modellen sägs vara okej.
Kolla på KTMs LC4serie istället.
Naturligtvis är smaken som baken, men drz400 är inte särskilt pigg.

Last edited:
Ja det var din tråd jag kom in på.. men hur mkt körning blir det på 5 timmar? två dagar? en kanske..

men ktm låter bra då? tack jas ska kolla lite på det..:yoparty

de står klart mkt lägre i pris iaf.. kankse en bra att börja med?

brukar hinna med runt 2 kvällar på banan på 5h. men om man bara kör på landsväg brukade jag dra ut det till 10h +/- nån timme. brukade bli runt 600-700km man körde mellan oljebyten då vi håller ganska högt tempo :tungan

brukar hinna med runt 2 kvällar på banan på 5h. men om man bara kör på landsväg brukade jag dra ut det till 10h +/- nån timme. brukade bli runt 600-700km man körde mellan oljebyten då vi håller ganska högt tempo :tungan

men om du då skulle välja att dra en längre sväng, typ mc dagarna som ligger 6 mil från mig, så är det inget vidare för motorn?

haha jo visst..
hur ligger dom i försäkringskostnad?

Utan att börja en diskussion om skenförsäkring, men husorna är reggade på 7kw eller någe likande. Ja betalde ca 1400kr när ja bodde mitt i smeten i göteborg, hel/hel.

Utan att börja en diskussion om skenförsäkring, men husorna är reggade på 7kw eller någe likande. Ja betalde ca 1400kr när ja bodde mitt i smeten i göteborg, hel/hel.

jo jag snackade med en säljare på mässan nu i helgen och han sa att de va reggade på låg effekt..

men nu börjar jag bli allvarligt sugen på hoj.. Men det är väll bara att kolla runt lite annonser och testa sig fram..
bättre att köpa nu om man måste fixa något innan högtiden kommer..

ingen aning hur det är i sverige då jag själv bor i finland :tungan
men här betalar jag 350€ hel/helår

ok.. blev din renovering dyr på hojen då?
euro räknat..

Last edited:
med alla delar. kolv, foder, vevstaks-kit, packningar, lager, orginal verktyg mm verkar det bli runt 1400€. men om man håller sig från att köra så mycket bakhjul borde ju inte vevstakslagret ge upp redan efter 90h. så då hade man sluppit köpa kolv, foder och vevstaks-kit och en del verktyg vid denna service. så där hade man sparat 900-1000€.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman