Motard - För/Nackdelar?

Har ett par tusen mil i sadeln på XT660, det är en bra brukshoj, men där slutar det. KTM LC4 är inte heller ngn räcer, men mycket roligare än Yamahan.

Jag bytade ut min xt660x efter en månad efter att ha kört en runda med bla solid här. xtn väger väl 45 kilo mer och ca 5 hästar mindre.

men visst han som köpte min xtx hade testat en ktm 660 dagen innan så det finns tydligen folk till allt :D

Last edited:
Finns nästan inga på blocket :mad: Motarder är bristvara! Bara XT660 som finns och den verkar juh ingen rekommendera :mad:

Finns nästan inga på blocket :mad: Motarder är bristvara! Bara XT660 som finns och den verkar juh ingen rekommendera :mad:

heh ne XT660 är inte riktigt någon motard i mina ögon. mer att likna vid en offroad hoj.

Jag väger 65kg och kickar lätt igång min 660, både med vänster och höger fot. Så de som klagar på att kicka igång en 660 är kärringar :blah

Men jag står fast vid min punkt. Mycket köra, mycket körglädje, lite meka. Då är ktm 625 eller 660 de självklara valen.

Service på ktm kostar några hundringar. Köpa nytt luftfilter, byta olja och sen ställa ventiler. Att ställa ventilerna på 660, 625 är lite stökigare än på de lite rejsigare motarderna. Dock ställer man dem inte hälften så ofta som på 660, 625.

Om du väljer mellan KTM's modeller tycker jag du ska sikta på 660 direkt. Hade en 640 innan och det är faktiskt större skillnad än man tror.

Som någon skrev innan är det faktiskt vettiga serviceintervaller på 660 jämfört med Husan där det många byter olja var 5:e timme, och ventiler var 10-15:e, sen ska det väl bytas kolv och lager lite då och då?
250mil olja och 500mil ventiljustering ska det vara på 660 05- vad jag hört. Många halverar och byter olja tidigare precis som på husan som vad jag vet har 10-15h på olja enligt serviceboken. Fast husan är ju lite mer rejs.
Finns säkert ett gäng med koll på husan bättre som kan fylla i.

Att kicka igång den är inga problem. De första dagarna var det lite jobbigt innan man fick in tekniken. Tänkte flera gånger, vafan har jag gett mig in på?? :)

Men nu är det pissenkelt. Skulle väl vara om man får kärringstopp vid ett rödlyse med massor av bilar bakom som det kan vara lite stressande.

Att försäkringen är billig är inte heller helt fel. Tror dock att husan kan vara ännu billigare än KTM då de är reggade med endast 9kW(?)

Last edited:
det vettigaste och samtidigt roligaste alternativet för gata är en KTM 660. Ingen elstart men det är inte några problem att kicka igång den.:tummenupp

(när du sen vill köra bana eller mer aktiv körning på parkeringsplats med konor är det husaberg 650 eller Ktm 525 som gäller, dock ska dessa servas med oljebyten ca var 5:e timme + ventiljustering efter 15 timmar)

Jag var som du, helt novis. Ska jag vara helt ärlig hade jag inte ens sett en 625 i verkligheten när jag köpte en över telefon ha ha ha ha.

Så här i efterhand kan jag bara säga att det är så kul, bra drag, lättkörd, smidig.
Det är helt enkelt så att varje morgon när jag ska till jobbet så ser jag framemot att få hoppa upp i sadeln. Å jag lovar, det är fler än en gång jag skrikit rent ut av glädje inuti hjälmen för att det är sååå jävla roligt.
Det största problemet är att hela tiden lägga band på sej, hejda sej lite, tänka på trafikregler, medtrafikanter och möjliga faror.

Men visst,
den vibrerar mycket,
inge roligt att åka över 120km/h
Sadeln stenhård.
Å man blir i från åkt av större bågar om raksträckan bara är tillräckligt lång.
Å det går inte att ta en 20 mila tripp till sommarstugan.

Men det är skitsaker enligt mej, smidighet och bus/lek är ALLT!!!

Sen är det inte lätt att säga vilken hoj man ska välja, mer eller mindre race.
Mer eller mindre service.
Vissa har ju behov av att vara och ha det VÄRSTA.
Å har man ingen erfarenhet så blir det ju inte lättare. Magkänsla kanske ?
Men att som nybörjare få fokusera på att åka måste ju vara viktigare än att ofta behöva skruva. Sen när man lärt sej rutinerna så går det ju alltid att byta.

För övrigt gjorde en liten reflektion när jag i lördags hoppade på min yzf 250.
En KTM 625smc år i förhållande till en ren race maskin.
Tung.
osmidig
stor.
Å att få kasta sej in i en sandvall det snabbaste man vågar för att sen trycka gasen i botten.....inget i världen slår den känslan :-)

det går att åka 100 mil oxå !
Men jag VILL INTE !!!!
Men vi är alla olika...så åk du dina 40 mil så tar jag bilen med motorcykel på släpet :-)

Last edited:
Har inte din mamma lärt dig att det är fult att ljuga?

Det går lätt att åka 40 mil på en dag med en 660 :fakta

En annan körde närmre 60 mil samma dag iofs på en 640 -05

Så de så!

Håller med, men smärtgränsen går runt 30 mil, det är inget man vill göra varje dag. Inga problem nån gång i veckan dock.

okej då får väl jag vaddera upp röven och ge mej ut då :-)

Mycket intressant läsning gubbar :tummenupp

Lutar alltmer åt en KTM, har kikat lite på Suzuki DRZ400 SM :rolleyes:

ÄR nya ktm fabriksstrypta? Vad kostar det att strypa en 660 så man ev kan köra upp på den?

Försäkring? bor i sthlm 24år

Fortsätt skriva :tuttar

KTM är fabriksstrypta. Vill du köra upp för tung på den så går inte det. För liten motor, måste vara minst 750 cc.

Jag tror faktiskt inte det finns många LC4:or på marknaden som INTE är avstrypta. Det är knappt körbart... ;)

Försäkring för mig, 23 år i Landskrona kostar 3000 kr/år halv.

för mej i stan 3500:- typ
men som nykörkortare i stan och bara 24 ;-)
så kan det nog bli nån krona till!

du får köra upp på nåt annat :-)

Mycket intressant läsning gubbar :tummenupp

Lutar alltmer åt en KTM, har kikat lite på Suzuki DRZ400 SM :rolleyes:

ÄR nya ktm fabriksstrypta? Vad kostar det att strypa en 660 så man ev kan köra upp på den?

Försäkring? bor i sthlm 24år

Fortsätt skriva :tuttar

Kostar att strypa?? De är ju strypta redan från början!! :va

Försäkring är så himla olika eftersom du bor i Stockholm, däremot så kan du kolla med t,ex IF då du ev bara kör 4 mån kanske eller nåt så är det skitsamma om helförsäkringen/år kostar 9000:- då du får tillbaka sen när du ställer av eller så betalar du halvår!

Jag betalar 4500:- hel/år men kör bara 6mån max och haft kortet sen -96, fattar inte de som har haft kortet kortare tid och har mindre försäkringskostnad!! :confused:

Jag har LF och deras 24+ föräkring!
ca 3500-4000 per helår !

Försäkring är så himla olika eftersom du bor i Stockholm, däremot så kan du kolla med t,ex IF då du ev bara kör 4 mån kanske eller nåt så är det skitsamma om helförsäkringen/år kostar 9000:- då du får tillbaka sen när du ställer av eller så betalar du halvår!

Jag betalar 4500:- hel/år men kör bara 6mån max och haft kortet sen -96, fattar inte de som har haft kortet kortare tid och har mindre försäkringskostnad!! :confused:

Tänkte köpa en beggad, dom är nog inte strypta. Tänkte köra upp med eländet och sedan ta bort skiten och gasa runt.

Efter att du för första gången inte kan kicka igång hojen så byter du till elstart. Att stå o stampa på en hoj som inte vill igång är fan det värsta som finns. Numera är kicken reserv. 640.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul