Motard/enduro

Ja skit i att kolla på plasten, den är billig o byts på nån minut.
Många stirrar sig blint på att plasten är så jävla skinande o missar att motorn sjunger på sista versen.

Svår prisklass om du ska ha landsvägsreggad hoj med både motard och offroaddäck, det får ju bli nån lite äldre årsmodell då o då gäller de ju att kika ordentligt.
Inte helt kul att åka på en motorrenovering för 10k för att hojen var billig från början.

Till en början behövs det inte vara med några motarddäck då det införskaffas vid sidan om till våren om det inte ingår vid köpet just nu :)

Till en början behövs det inte vara med några motarddäck då det införskaffas vid sidan om till våren om det inte ingår vid köpet just nu :)

Okey, men fortfarande, skall det vara landsvägsreggat eller ej?
Finns ju ett antal fler alternativ i 30kkr klassen om det kan vara oreggat.

Ska vara reggat då jag inte orkar/möjlighet att kära den på släp till och från bana. Hade tillräckligt med problem med fröken blå då vi körde fiddys runt om i stan :p

Ska vara reggat då jag inte orkar/möjlighet att kära den på släp till och från bana. Hade tillräckligt med problem med fröken blå då vi körde fiddys runt om i stan :p

Bara börja kika efter nån valfri KTM eller Yamaha WR runt 03-05 då om hojbudgeten ligger på 30k utan motarddäck, annars får du nog gå ner lite i årsmodell.
Som sagt svår budget på såna här hojar då det såklart finns många lik, hellre satsa 5k extra direkt än att behöva pynta 10k i renovering efter ett par timmar.
Kollegan har en fin KTM 525 som bara står om det är intressant.

..är det seriös körning på banor lär du vilja traila ändå.

Saker/du kommer gå sönder, soppa går åt...eller så är du bara kronslut och att komma ur utrustningen och i torra kläder är guld värt..

Men vi är tillbaka i vad är det du menar med skog och banor. ;)

Jag citerar migsjälv:
Du har inte funderat på 2-takt?
En 300 blev mitt val då de lätt går 100h innan kolvbyte och eftersom ett ras inte blir lika dyrt = mindre ångest. Jag är skitnöjd, men i vår ska jag prova på att äga en 4-taktare tror jag och se hur det är också. :)
Jag var ute efter ungefär samma sak som du för något år sedan. Jag hade inte tänkt mig så mycket gatkörning, men lite bana med SMC hade jag tänkt köra. Jag valde en EC300 av några få anledningar, man kan få en mycket nyare och fräschare hoj för pengarna än om man köper en 525:a, ett ras kostar inte lika mycket och det är betydligt lättare att meka med en 2-taktare.

En 300 2-t är klockren på isen, i skogen eller för aktiv och aggressiv gruskörning. Jag körde dessutom min som motard lite grand, och den är nog grym på en gokartbana t ex. Men om du ska ut och mysköra på vägen eller åka långa grusturer är den inte längre optimal. Det blir lite för hetsigt tycker jag, dessutom är det inte lika lätt att glida in på OK och tanka, man måste ju tanka oljeblandat.

Jag glömde dock bort alla tankar på asfalt ganska snart och har nu sålt motardhjulen, jag fastnade för enduro helt enkelt, men kör även lite is och grus emellanåt.

Jag skulle dessutom vilja varna dig lite för 525:orna, jag åkte runt och tittade på ett gäng i den billigare prisklassen (25-40 000 kronor) och en del var ganska misskötta. Det låg sand/grus innanför luftfiltren och två av killarna började leta efter var oljefiltren satt när de berättade om hur de brukade serva hojarna. Min poäng är att här på SH läser man om 525an som en galen racehoj som man får räkna med rasar titt som tätt, medan man på soe.se kan läsa om den odödliga 525:an som kan gå 400h på originalkolven.

Jag tror att det beror på att alla "vet" att 525an är den häftigaste motarden, lite som att många som inte har så bra koll på hojar "vet" är R1an är snabbast och bäst! Och många som köper 525an har inte riktigt koll på vad det är de har köpt. "Jag kör ju bara gata, så jag behöver inte serva lika ofta" Motorn slits nog betydligt mer när man ligger mot varvstoppet på bulten eller åker på bakhjulet genom centrum än vad den gör när man ligger och puttrar på tvåan i endurospåret.

Självklart finns det ju välskötta exemplar också, även bland de som körs på gatan. Och det är bra hojar med skottsäkra motorer i enduromått mätt, men om jag skulle köpa en hade jag tagit med mig någon som har bra koll på de här hojarna för att kunna göra en bra bedömning av skicket.

Jag tycker att jag var ganska tydlig med att det förmodligen inte blir särskilt kul på gata.

Jag är riktigt intresserad på vart denna tråd är på väg, då jag själv söker en bra kompromiss på motard/enduro. Det där med en 300cc 2t lät intressant :)

Jag är på gång att köpa en 250 2t enduro som jag kommer ha till det mesta - även väg. Med rätt drevning kan man ju få en riktigt trevlig cykel.

Jag menar, inget kan vara värre än att bränna runt på en 75cc moped på absolut maxvarv i 110. Har man stått ut med det så kan man stå ut med allt :)

Jo, det är nog sant. En GG-återförsäljare här i närheten har kört sin 300 lite som motard, och till att jaga sporthojar på bogan var den kul sa han. Men han körde inga längre turer, och till det passar den nog helt enkelt väldigt dåligt. Den drar för mycket soppa, har för hård sadel och vibrerar för mycket.

En 300 har fördelen att den har tillräckligt med effekt för motardkörning, men ändå är tillräckligt smidig för riktig brötenduro. Jag är riktigt nöjd med min iaf, ska köpa en lite nyare så fort jag fått den jag har såld. :)

Jag är på gång att köpa en 250 2t enduro som jag kommer ha till det mesta - även väg. Med rätt drevning kan man ju få en riktigt trevlig cykel.

Jag menar, inget kan vara värre än att bränna runt på en 75cc moped på absolut maxvarv i 110. Har man stått ut med det så kan man stå ut med allt :)

Jag vill också tro att det kan bli en trevlig hoj även på gata, jag stod ut med en orginal 50cc urpluggad och hade den roligaste tiden i mitt liv med alla enduroslinger och långfärder.

En tanke, jag är lite rädd för de täta serviceintervallerna på exempelvis en 525, eller 530. Är dessutom rädd för att om den skulle rasa så blir man skrämd av blotta närvaron av reparationskvittot. Är 2-t hojjar snällare mot plånboken reparation/service mässigt? Kanske är dumma frågor, men jag har aldrig haft någon cross el liknande :)

Ja, det är en enklare konstruktion, du har inga ventiler i toppen som kan skadas t ex, det gör även att du slipper ställa dem. ;) Visst, rasar det kan det bli dyrt på en 2t också om man har otur, men inte lika dyrt. Men att göra ett kolvbyte kostar inte särskilt mycket och är framför allt mycket enklare än på en 4-taktare. :tummenupp

Någon som har bättre koll får gärna berätta om det är svårt att göra en lite mer omfattande renovering på en 2-t med ramlager osv.

Ja, det är en enklare konstruktion, du har inga ventiler i toppen som kan skadas t ex, det gör även att du slipper ställa dem. ;) Visst, rasar det kan det bli dyrt på en 2t också om man har otur, men inte lika dyrt. Men att göra ett kolvbyte kostar inte särskilt mycket och är framför allt mycket enklare än på en 4-taktare. :tummenupp

Någon som har bättre koll får gärna berätta om det är svårt att göra en lite mer omfattande renovering på en 2-t med ramlager osv.

Min ktm 380 hamnade på runt 7000 kr, då bytte jag alla lager i växelådan, ny vevstake och ramlager och ny kolv.
Ny nicasil kostar ca 2000 om man behöver det.
Då är det ändå dyra delar till den.

Till ktm 300 så är delarna som sagt ganska så dyra.
Ny stake=2500
Kolv=2000
Ramlager=1000
Lägg till ny beläggning på cylindern 2-2500 så är motorn i nyskick.
Om man inte räknar med växelådan då, fast dom är ju lika på 2t och 4t.
Går att hitta billigare om man handlar ifrån Ebay tex.

Kolvarna håller länge på det lite större 2t hojarna också.
Har kört 27 h på min och den kommer nog utan problem att hålla dubbelt så länge.

Jag var också i samma situation som trådskaparen, och bestämde mej för en 300 2t.
Har inte ångrat mej en sekund.

Och för mej så är det en så optimal kompromiss emellan enduro,grusväg,motard.

Om man jämför en 525 med en 300 så är 300'an billigare i inköp, billigare i drift, likvärdig effekt, dessutom så är den smidigare och lättare.

Min GG har i skrivande stund gått 70h sedan kolvbyte, och jag planerar inte att byta just nu. Polaren har en EC300 -10 som gick 120 eller 130 h innan första kolvbytet. Han körde dock bara enduro. Det är i alla fall hållbara motorer. :)

Min GG har i skrivande stund gått 70h sedan kolvbyte, och jag planerar inte att byta just nu. Polaren har en EC300 -10 som gick 120 eller 130 h innan första kolvbytet. Han körde dock bara enduro. Det är i alla fall hållbara motorer. :)

Med risk för att denna frågan är så dum så den är olaglig att ställa, men är det någon service man behöver utföra exempelvis var 10 timme som på en 4-t? :P

Jag byter växellådsolja var 10 timme. Motoroljan får ju hojen kontinuerligt genom soppan, så den slipper man byta. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park