motard eller sporthoj

anderssonph

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
KTM 560 SMR till salu
tja har en sporthoj nu en gsxr 750 och funderar på om jag ska byta till motard vill ha för och nakdelar varför ni byte eller alltid kört motard

Jag hade 2st R1or innan ,sålde den siste av dom igår

jag personligen tycker motarden är så jävla mycket ballare än r1an

kul att köra på kurviga vägar fastän det inte går så jevla fort och lek faktorn går ju inte o jämföra där vinner motarden med 10-1

Tvärt om!

Billigare kanske, :7peta men inte roligare.
Byt inte!

Har provat olika retarder. Det känns som att köra en hög, vinglig, trimmad DT50 som ger ifrån sig kraftlösa brakskitsljud.

Jävlar vilken flamebite detta blev.... Kom igen nu. Hit me...

Dino Velvet skrev:
2248510 Jävlar vilken flamebite detta blev.... Kom igen nu. Hit me...

Hur fasen kan du racka ner på motard så, nu blir jag såååå besviken. :hihi

Ok lite allvarligare då. Alla gillar inte motard. Så om du känner någon som har en, försök att få provköra. För det är en helt annan känsla än sporthoj.

För mig har bytet bara varit :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp av fem möjliga. Jag bytte för jag behövde få ner farten. För det är ändå inte så ofta som man kan uttnytja farten i en sporthoj.

Som Nappe sa, lekfaktorn är enorm. Visst det vibrerar som fan vid vissa varvtal, men man vänjer sig. För när man kommer till en skön sväng så försvinner allt annat än den underbara känslan av svängen. För mig känns en sporthoj nu bara som en trög klistermaskin som man bänder ner i svängarna.

Sen som andra sagt. Billigare att köra/äga/serva. Min 600 som jag hade tidigare kostade ca 2500 i service. Min ktm om jag nu lämnar in den så kostar den stora servicen ca 700 kr.

Last edited:
Dino Velvet skrev:
2248510
Har provat olika retarder. Det känns som att köra en hög, vinglig, trimmad DT50 som ger ifrån sig kraftlösa brakskitsljud.

:lol Kommer från en som hoppar fram på en twin :lol Vilken tur att du äger en ducce, ta bara av kåpsetet när du känner för det så kan du åka med alla custom åkare men kultändsmotorn och sprida blårök! :pannkyss

Beror på vad du ska använda den till. Kurviga vägar är den inte lika rolig som sporthoj, men för bus i stan och förorterna ger den mycket högre glädjepoäng än vad en plastraket kan erbjuda.

BYAKIN skrev:
2248557 :lol Kommer från en som hoppar fram på en twin :lol Vilken tur att du äger en ducce, ta bara av kåpsetet när du känner för det så kan du åka med alla custom åkare men kultändsmotorn och sprida blårök! :pannkyss

Napp direkt :D .
Men småfisk ska man ju inte bry sig om :rolleyes: .
Intressant att det nappade trots att jag påpekade att det var ett ironiskt inlägg. Men Byakim kanske inte tillhör Sveriges begåvningsreserv...
Oj, ett nytt bete...

-PLM- skrev:
2248598 Beror på vad du ska använda den till. Kurviga vägar är den inte lika rolig som sporthoj, men för bus i stan och förorterna ger den mycket högre glädjepoäng än vad en plastraket kan erbjuda.
Hrrrmmm... :7peta :4skrika :)

Det är väl just precis där, på dom fina kurviga vägarna, som en motard fullkomligt regerar. Ta med dig dina RR-polare och dra ut på Roslagens kurviga vägar, typ i krokarna av Rimbo. Försök då hitta någon RR-moppe som är i närheten av att hänga med dig på t.ex. Sättravägen.

.

Spider skrev:
2248705 Hrrrmmm... :7peta :4skrika :)

Det är väl just precis där, på dom fina kurviga vägarna, som en motard fullkomligt regerar. Ta med dig dina RR-polare och dra ut på Roslagens kurviga vägar, typ i krokarna av Rimbo. Försök då hitta någon RR-moppe som är i närheten av att hänga med dig på t.ex. Sättravägen.

.

Vet inte vilken väg det är, men kört mycket runt Gottröra. Vissa av vägarna är en motard bättre på, men längs hela den utflykten på ca 10mil det brukar bli hade jag mycket hellre haft sportmoppe. Av 10kurviga vägar passar kanske 1, motard bättre, anser jag!

Dino Velvet skrev:
2248670 Napp direkt :D .
Men småfisk ska man ju inte bry sig om :rolleyes: .
Intressant att det nappade trots att jag påpekade att det var ett ironiskt inlägg. Men Byakim kanske inte tillhör Sveriges begåvningsreserv...
Oj, ett nytt bete...

Var allt skämtsam ja me men det kanske blev för nära verkligheten så du tog illa vid dig, förlåt?

anderssonph skrev:
2248310 tja har en sporthoj nu en gsxr 750 och funderar på om jag ska byta till motard vill ha för och nakdelar varför ni byte eller alltid kört motard

testa en motard så får du alla svar du letar efter :)

Jag ångrar inte en sekund att jag bytte från Retta till 525a!
Nån hlögfartsmissil e det ju inte, definitivt inte lika stabil som en sporthoj, men väldigt mycket mer lätkörd, rolig, busig, billig m.m.

Skönare att svänga med, helomvändningar på en 50öring. Varje rödljus innebär att bakhjulet lyfter för att sen låta framhjulet göra detsamma.

Får du med offroadfälgar kan du köra vart du vill.

Gött ljud.

Nackdel om man bryr sig är ju att långfärder suger, tjejer får inte plats och vill förmodligen heller inte åka med på "moppen".... o sen va det inget mer..

Ok tightare servicar men å andra sidan gör man dem själv!

testa en hoj.. tror inte du kommer bli besviken!=)

Instämmer med Dewil

Så länge du kör hyffsat kurvigt och aktivt så är motard tokroligt! :yoparty
Kör du lång sträckkörning så är det nog idé att köra "vanlig" hoj.

Hade jag haft pengar som gräs hade jag haft säkert 10 hojar. Alla av olika sort.

Men Motard är nåt av det roligaste jag kört. Är man osäker är det ju inte svårare än att man kan prova. Köp en motard och testa, är det tråkigare än plasträser så sälj skiten och köp nåt annat.

Provar man inte får man aldrig veta :)

-PLM- skrev:
2248977 Av 10kurviga vägar passar kanske 1, motard bättre, anser jag!

:va
Jag tycker det är precis tvärtom.
Beror kanske på var i landet man bor.

PutteLiten skrev:
2250853 :va
Jag tycker det är precis tvärtom.
Beror kanske på var i landet man bor.

Håller med precis ! Av 10 kurviga vägar , så passar 1 bättre för sporthoj ! :) De vägar hemomkring som vi ligger o kör med sporthoj , upplever man att det går duktigt fort... Sen åker man hem o byter till motarden o får stå o vänta på polarna i varje vägbyte... :D. En motard är nästan självsvängande på krokvägar... Luta dig tillbaka , ut med foten o bara segla igenom böjarna :) . Sällan incidenter med motarden heller.... Med sporthoj , så hajar man till ite nästan varenda körning... Att man glider liiite för långt ut mot kanten , kan inte hålla spåret riktigt pga grus , bulor... , bromsar ngn meter för sent , etc... Det händer sällan eller aldrig med motard !

Jag köpte oxå motard för att få ner farten , men ack vad jag bedrog mig ! Motorvägshastigheten har sänkts , men det är oxå allt. Snittet på de kurviga vägarna har ökat med säkert 20 km/h... :gnissla

Det ultimata är att ha 1 av varje... men fick jag välja bara en , så försvann zx9:an illa kvickt... :tummenupp

det man vill ha me motard, i mitt tycke iaf, är skarpa minst 90graders kurvor som man gasar ur me värsta vridet. Har kännt lite hur bakhjulet vandrat och det är häftigt!.. Sen tycker jag det e coolt som fan o köra motard.. det e hardcore! :yoparty

Annars kan du ju prova på kompromissen mellan motard och sporthoj.... Nämligen en Streetfighter.

Nästan lika rolig som en motard och nästan lika snabb som en sporhoj.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT