motard eller sporthoj

Folkezx9r skrev:
2250936
Det ultimata är att ha 1 av varje... men fick jag välja bara en , så försvann zx9:an illa kvickt... :tummenupp


Samma sak för mig, måste jag välja går TLRen bort...

Tur jag inte behöver välja ännu :yoparty
 
man ska ha 1 av varje hellst, bytte husan mot R1 och jag kan inte säga att jag ångrar mig men jag saknar husan nåt så förbannat. så fort ekonomin tilllåter blir det en motard igen OCKSÅ!
/mvh erik
 
Bytte själv min zx9r -02 till en Honda crf hm motard -05 istället! Farten/effekten i sporthojen är kul men jag "tröttnade" lite på att jag skulle ligga i 200+ km/h för att ha glädje av den (var dock ingen bakhjulsåkare så de som är duktiga på det på sporthoj tycker säkert det är skitkul) så jag kom in på motard istället. Var sugen på detta även förra sommaren men alla polarna hade sporthoj så det blev en sån då. Försäkringen är ju dyrare på sporthojen men det är mer meck på motarden och den kostar oxå en del att sköta. Tycker det är en helt annan lekfaktor på motarden och jag är ganska säker på att jag kör snabbare med denna än ninjan på små kurviga vägar. Dock är inte en stor 90 eller 110 väg särskilt upphetsande på motarden så båda har sina för/nackdelar. I det stora hela så är motarden f..n så mycket roligare, kanske inte så lätt att ragga brudar med o skjutsa men å andra sidan är det inte heller roligt att stjutsa på en sporthoj så va f...n... KÖP MOTARD o sälj sporthojen eller ha en av varje... :yoparty
 
Motard !

Körvänligheten är mkt bättre på en lättare o mindre hoj och med upprätt körställning.
Alla kan utnyttja en motard bättre än en sporthoj på 200kg.
 
Dino Velvet skrev:
2248670
Intressant att det nappade trots att jag påpekade att det var ett ironiskt inlägg.

Det måste jag missat, tyckte din beskrivning va klockren. Okej att det kanske går fortare på vissa vägar, men åker man för att man har bråttom eller för att det är roligt?
 
Alla säger att raka vägar är trist med motard ??... Hmmm.... Jag har 4 mil till jobbet... o trippmätaren stod på 2,9 mil när jag kom hem i morse ! :D. Håller man sig bara på ETT hjul , så är raka vägar oxå roliga.... :tummenupp
 
Allting är relativit och alla kan inte älska samma typ av hojar. Du får väga upp vilka ändamål du har hojen till med hur mycket pengar du vill lägga på hojen. Sporthoj är ju tyngre, kanske lite stabilare och att de går fortare(det har väl ingen missat).
Motard är låg vikt, all effekt på en cylinder, och billigare på alla punkter.
Hojtyperna bygger på två olika koncept och det är bara du själv som kan avgöra vad som passar dig bäst men en sak är klar, motard är roligt och absolut billigast att vurpa med :banana!
Dock så kan det bli en hel del mek om du vill ha en lite vassare motard...
 
Last edited:
Valet är egentligen ganska lätt. Det finns ju några anledningar.

1. Du får knalla in på donken i crosskängor i stället för racingtoflor. Crosskängor är manliga, det andra alternativet är det inte. Man kan i och för sig köra sporthoj i crosskängor.

2. På en sporthoj sitter man nästan som på en glidare, fast obekvämt och du stirrar dig själv i skrevet i stället för att alla andra gör det.

3. Nästan hela listan med anledningar att köra grushoj är överförbar till motard http://www.soe.se/info/grushoj/grushoj.htm

4. Med en motard kan man ta trapporna.
 
acura skrev:
2253085..... 4. Med en motard kan man ta trapporna.

:rofl

Edit: Texten på den länken var ju helt underbar:


" ...En klotning i en buske blir några skrapsår och en bra historia vid nästa tankning. En vurpa på E4:n resulterar i lemlästning eller köttfärs, och om du dessutom prickar in stålvajrarna kan du be din sista bön i luftfärden mot dem. Dessutom kostar en offroadhojsvurpa en back öl, medan din gszxrr1100rrrRr kostar en årslön..." :banana
 
Last edited:
acura skrev:
2253085 Valet är egentligen ganska lätt. Det finns ju några anledningar.

1. Du får knalla in på donken i crosskängor i stället för racingtoflor. Crosskängor är manliga, det andra alternativet är det inte. Man kan i och för sig köra sporthoj i crosskängor.
.

:tummenupp :tummenupp
 
motard är fruktansvärt kul, ett konstant flin från ena örat till det andra........tills man passerar 120km/h eller 5 mils körsträcka, men kör man bara busiga kortisar så slår den sporthojen i underhållningsvärde.
 
Jag tycker det känns som att åka custom eller sporthoj handlar mer om stil än att köra motorcykel (eventuellt då skjutsa rumpan). En motard köper man för att man älskar att köra hoj och ha roligt på hojjen.

Nu äger jag både en custom och en motard, och det är nog en sporthoj på ingång...

Hursomhelst, så kör du hoj för att du tycker det är roligt att köra, inte lyssna på fåglarna, inte glida fram i sexti å titta på naturen, inte stå vid korvkiosken och glänsa och inte för att gasa rakt fram då å då å låta lite fränt så tycker jag att du ska köpa en motard.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top