Motard eller sporthoj?

Jag kan inte säga vilket utav det du ska välja, då jag inte prövat på motard. Men det jag undrar är, hur har man som student råd med en R6a? Jag hade tagit det som blir billigast! Du har då råd att åka lite på den också. Du behöver ju inte gifta dig med hojen heller för den delen.

Valentinic skrev:
Jag kan inte säga vilket utav det du ska välja, då jag inte prövat på motard. Men det jag undrar är, hur har man som student råd med en R6a? Jag hade tagit det som blir billigast! Du har då råd att åka lite på den också. Du behöver ju inte gifta dig med hojen heller för den delen.

Det är juh det han inte har. Han skrev nyss att han skulle ställa hojen på far sin för att få det billigare :kocko

Valentinic skrev:

Ursäkta mig!! Men det har väl du inte med att göra? Har han råd så har han....

Clifton skrev:
Det är juh det han inte har. Han skrev nyss att han skulle ställa hojen på far sin för att få det billigare :kocko

Sätter en peng på att han inte har riktig MC-utrustning heller då. :huvet

Rasorblade skrev:
Ursäkta mig!! Men det har väl du inte med att göra? Har han råd så har han....

Jo, men jag undrade vad han hade för smarta ekonomiska lösningar. Jag hade också velat haft en R6a då det begav sig. :gnissla

rosena skrev:
Snälla hjälp mig :rolleyes: Kom med alla möjliga kommentarer, kanske inte för konstiga men behöver gärna lite stöd nu, och helst inga dumma saker jag är vädigt skör så här års :pannkyss

MVH // rosena

PS, sökfunktionen på sporthoj verkar inte funka från min dator... så har inte kunnat sökt.

Jag står själv inför ett liknande val nu... Också som gammal crossåkare och som haft rätt vassa sporthojar i garaget.

Jag ser det såhär:

Är man inte ekonomiskt oberoende så slår motard SH i alla avseenden (fart i sig är inte värt nåt, låna nåns hoj och prova 290 en så har du gjort det i så fall). Sen är det såhär.. Du är 18`= 25 Kw, det blir inte mkt sporthoj kvar (läs gärna trådarna om försäkringsbedrägerier innan du tänker vidare på det).

Motard går att åka bana med enligt de som vet. De piskar tydligen ofta pvc-raketerna så länge vi håller oss ifrån långrakorna osv.. (Nu beror ju allt på vem som styr också) Vilket vittnar om potensen i materialet.

Steget är fortfarande stort från cross och viktigare är, det är förjävla kul på mer än ett sätt. Åka is på vintern, stycka om lite och åk skog, hopp, stadstrafik, racebana osv osv...

Den begränsning (det är här jag vacklar) jag ser är serviceintervallerna. Jag hatar att skruva, ser helt det helt enkelt som ett nödvändigt ont och gjorde så även på tiden med 1 st kolvringsbyte = 3 kalsongtvättar (cross).

Vill man åka längre sträckor, eller mer konventionell "rulla gata upp och gata ner" så bör man tydligen tänka över det hela ett varv till om motard. (Å andra sidan har du i prisjämförelsen råd att köpa nåt vägjärn att glida på också om så.)

Husan är mer extrem = det som gäller om man ´vill va tuffast
Konkurrensen snällare = kanske bättre för den som inte bara vill åka bana och skruva skruva skruva skruva

Hur det än blir så tycker jag att du ska tänka över R-hojstänket. Satsa nåt kul därimellan. Nån caferäääser eller nåt bjuder och på sköna mellanting där du både kan åka långt, kul, på tvären och snett uppåt!

Långa farbron skrev:
Luktar ju flame från början till slut i denna tråden.
Du menar att det är dags att tända brasan?

zflame.gif

Va är de här?
Ingen som har hoppat på honom ännu för att han ska skenförsäkra? :)
Fy på dig! :fatta!

Hur kommer d sig att alla mår så dåligt av att han ska skenförsäkra??
Det är vell ändå han o hans föräldrars huvudvärk när det blir dags att ut på försäkringen...OBS när det är dags inte om...

Du kan ju räkna med att det kommer o frågasättas både 1,2 o 3 ggr.. Hojen skulle jag definitvt inte våga skenförsäkra men ev bilen (inom rimligagränser)

Inte lätt att ta ett beslut ang Motard eller Sporthoj.

Jag ahr själv haft båda och det är VÄLDIGT mkt upp till var o en vad man tycker om. Det spelar nog ingen roll vad du köper för du kommer att byta efter ett tag. Man vill testa annat o kanske blir det att man står där med samma hoj man hade från början men det är en väg man måste gå.

Det är varken lätt eller billigt att äga hoj :huvet

Min hoj kostar bara 6700:-/år Hel....blir roligare då :banana

Det har väl diskuterats 1 miljon gånger nu ungefär... Vissa FB tycks ju inte se det som skenförsäkring när sonen/dottern fortfarande bor hemma, dvs är skrivna på samma adress som föräldrarna. Så länge FB har sagt OK till att sonen/dottern använder motorcykeln är det ju inte att skenförsäkra, eller hur?
Sen kan man ju ha andra åsikter om att det är rätt eller fel...

Valentinic skrev:
Sätter en peng på att han inte har riktig MC-utrustning heller då. :huvet

D är ingen fara har riktigt halvarsson ställ som jag köpte för en fin peng i sommar. Riktiga stövlar hjälm osv... sen så har jag ju en crossutrustning man kan åka motard i en varm sommardag om de skulle va så :)

Köp båda, det är det enda alternativet. :tummenupp

Headbanger skrev:
Det har väl diskuterats 1 miljon gånger nu ungefär... Vissa FB tycks ju inte se det som skenförsäkring när sonen/dottern fortfarande bor hemma, dvs är skrivna på samma adress som föräldrarna. Så länge FB har sagt OK till att sonen/dottern använder motorcykeln är det ju inte att skenförsäkra, eller hur?
Sen kan man ju ha andra åsikter om att det är rätt eller fel...

Helt rätt...

Dessutom är det ingen som en nämner ordet " skenförsäkring" när barnet bor hemma och försäkrar en bil på mor eller far, det är tydligen helt ok för försäkringsbolagen :va

Tycker FB att det är OK, är det OK. Fan ingen vits med att diskutera om det är moraliskt "rätt" eller "fel".

Mitt FB tycker att det är OK. Jag med. :hihi

Jag hade köpt en motard i ditt läge. Hade jag haft pengar till en vettig SM när jag är 18 hade jag lätt köpt en. (Vilket jag inte kmr ha :gnissla) Hellre det än superstrypt SH.

SM är häftigt. :)

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!