rosena skrev:
Snälla hjälp mig

Kom med alla möjliga kommentarer, kanske inte för konstiga men behöver gärna lite stöd nu, och helst inga dumma saker jag är vädigt skör så här års
MVH // rosena
PS, sökfunktionen på sporthoj verkar inte funka från min dator... så har inte kunnat sökt.
Jag står själv inför ett liknande val nu... Också som gammal crossåkare och som haft rätt vassa sporthojar i garaget.
Jag ser det såhär:
Är man inte ekonomiskt oberoende så slår motard SH i alla avseenden (fart i sig är inte värt nåt, låna nåns hoj och prova 290 en så har du gjort det i så fall). Sen är det såhär.. Du är 18`= 25 Kw, det blir inte mkt sporthoj kvar (läs gärna trådarna om försäkringsbedrägerier innan du tänker vidare på det).
Motard går att åka bana med enligt de som vet. De piskar tydligen ofta pvc-raketerna så länge vi håller oss ifrån långrakorna osv.. (Nu beror ju allt på vem som styr också) Vilket vittnar om potensen i materialet.
Steget är fortfarande stort från cross och viktigare är, det är förjävla kul på mer än ett sätt. Åka is på vintern, stycka om lite och åk skog, hopp, stadstrafik, racebana osv osv...
Den begränsning (det är här jag vacklar) jag ser är serviceintervallerna. Jag hatar att skruva, ser helt det helt enkelt som ett nödvändigt ont och gjorde så även på tiden med 1 st kolvringsbyte = 3 kalsongtvättar (cross).
Vill man åka längre sträckor, eller mer konventionell "rulla gata upp och gata ner" så bör man tydligen tänka över det hela ett varv till om motard. (Å andra sidan har du i prisjämförelsen råd att köpa nåt vägjärn att glida på
också om så.)
Husan är mer extrem = det som gäller om man ´vill va tuffast
Konkurrensen snällare = kanske bättre för den som inte bara vill åka bana och skruva skruva skruva skruva
Hur det än blir så tycker jag att du ska tänka över R-hojstänket. Satsa nåt kul därimellan. Nån caferäääser eller nåt bjuder och på sköna mellanting där du både kan åka långt, kul, på tvären och snett uppåt!