Motard - Duke II bra eller anus? Hilfe bitte!

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
Går i motardtankar. Är KTM Duke 2 något att ha eller ska man ha något annat?

Krav:
* Hyffsat klös i maskinen. Ska gå att uiila och leka satan med den. (Kan inte ett skit om motard men föreställer mig att det är kul lekhojar..!?)
* Långa serviceintervaller!! Kommer INTE köpa om man måste mecka var 10:e timme. Då blir det ny plastraket igen!
* Snygg! :va Tycker Duken ser helt ok ut!
* Får kosta runt 50 laxar i nuläget.

Kan ni svara på lite info blir jag glad också!
* Försäkringspremier för dessa typer av hojar??
* Serviceintervaller..
* Fyll på med mera intressant. Är det något särskilt man ska tänka på med dessa typer av hojar?? Är van vid R-cyklar..

Tjao jag kan ju säga hur min är, det är samma motor i duken fast jag vet inte om duken har flatsidefugge.

500 mil service, ventiljustering och oljebyte + filter, det kan vara 250 mil på en duke men jag är inte säker.
Drar upp den på bakan på 3an om jag vill, 4an också men då får jag stå upp.

Tja du kan tänka på att inte varva den som en sporthoj till att börja med, motard kör man med vridet, inte varvet. :)

Försäkringen gillar jag, 2200 halv/helår.

Fast kostnaden på försäkringen tar ut sig ganska fort med tanke på att motarden äter bakdäck, och drivpaket.

Man kommer i snitt 250-300 mil på ett bakdäck, och runt 1000 mil på ett drivpaket men då är det hyfsat slitet sen.

Ser nu att jag har postat åt helvete fel. Men det kanske nån moderator kan fixa..

Anyway. Tycker Duke II ser fränast ut, men är det verkligen något att ha? Ska man satsa på 625 SMC eller 640 eller kanske 660? Skillnader mellan dessa? Har förstått att någon har elstart medan andra inte har? Är det stor skillnad i motorn?

Duke II finns bara i en variant eller?

Innebär SMC beteckningen att det är motard?

finns massor av trådar om de här i supermotard delen.
Men lite snabbt.
640 / duke / slöast / tungst / elstart
625 / lite vassare / lite lättare / elstart
660 / vassast / lättast / endast kick

allt är lite beroende på årsmodell också.

smc står för Super Moto(ard?) Competition, så japp :)

Jag håller med dig om att Duken är snyggast. Jag har haft en själv och jag tyckte den var guld!

Lite klargöranden:
Service på Duken är var 500:e mil.
Motorn i Duke och 640 är samma som i 625. Det som skiljer är förgasaren. Förgasaren ger inte 625 mer effekt, men den svarar bättre på gasen och blir rappare. Med en flatslide förgasare på duken så har du samma rapphet i den. En Mikuni TM40 kan du hitta beggad för ca 2000 kr, ny för ca 3000 kr.
Se till så att du får tag i en -03 eller nyare så får du en med High Flow toppen. Rätt stor skillnad mot tidigare modeller. Vill du ha en Duke som går riktigt bra så kan du byta kam, ljuddämpare/helssystem, öppna upp luftburken och sätta dit ett K&N filter.

Vill du åka off road över huvud taget så ska du inte ha en Duke, Duken mår bäst på gata.

Lycka till :tummenupp

finns massor av trådar om de här i supermotard delen.
Men lite snabbt.
640 / duke / slöast / tungst / elstart
625 / lite vassare / lite lättare / elstart
660 / vassast / lättast / endast kick

allt är lite beroende på årsmodell också.

smc står för Super Moto(ard?) Competition, så japp :)

Precis vad jag var ute efter! Danke.

Följdfråga - Säg att 640/duke är slöast och 660 vassast. Är det då så att duken har "normala" serviceintervaller medan den vassare maskinen måste servas var 10:e timme typ??

Jag håller med dig om att Duken är snyggast. Jag har haft en själv och jag tyckte den var guld!

Lite klargöranden:
Service på Duken är var 500:e mil.
Motorn i Duke och 640 är samma som i 625. Det som skiljer är förgasaren. Förgasaren ger inte 625 mer effekt, men den svarar bättre på gasen och blir rappare. Med en flatslide förgasare på duken så har du samma rapphet i den. En Mikuni TM40 kan du hitta beggad för ca 2000 kr, ny för ca 3000 kr.
Se till så att du får tag i en -03 eller nyare så får du en med High Flow toppen. Rätt stor skillnad mot tidigare modeller. Vill du ha en Duke som går riktigt bra så kan du byta kam, ljuddämpare/helssystem, öppna upp luftburken och sätta dit ett K&N filter.

Vill du åka off road över huvud taget så ska du inte ha en Duke, Duken mår bäst på gata.

Lycka till :tummenupp

Tack för infon!

Jag har tänkt mig att åka gata. Dvs skogsmisshandel är inte intressant i nuläget. Det kanske gör det lite enklare att välja hoj..?

Som sagt, så länge det är en kul och "servicevänlig" hoj så kan jag tänka mig det mesta. Om jag köper en duke kommer jag direkt att tröttna o tänka fy fan den går ju som en hink bajs??

Är det så att man får väga hysteriskt servande - kul hoj ... mot... normalt servande - halvkul hoj?

Last edited:
Duke är ju ingen "supermotard" utan en gatvariant.
Jag trivs utmärkt med min.
500 mil service.
Jag har bytt pipor (de gamla väger ett TON) och har en TM40 liggande i väntan på tid.

Elstart är skönt.
Har kickat den några gånger (vänsterkickad) vilket kan ge upphov till svett på sommaren. I stockholmstrafiken skulle jag få spel om jag måste börja kicka bland bilarna vid ett ev. stopp.

om du är van vid en liter-racer kanske du kopmmer sakna lite draaaaaag.

Duke är ju ingen "supermotard" utan en gatvariant.
Jag trivs utmärkt med min.
500 mil service.
Jag har bytt pipor (de gamla väger ett TON) och har en TM40 liggande i väntan på tid.

Elstart är skönt.
Har kickat den några gånger (vänsterkickad) vilket kan ge upphov till svett på sommaren. I stockholmstrafiken skulle jag få spel om jag måste börja kicka bland bilarna vid ett ev. stopp.

om du är van vid en liter-racer kanske du kopmmer sakna lite draaaaaag.

Jo jag har ju förstått att det inte finns lika mycket mos i dom men det är lugnt för jag antar att det finns gott om vrid istället!? Hur är duken på slangen? reser den sig på alla växlar eller är det bara hederliga ettan tvåan?

Så vill man ha en kul hoj som inte behöver galet mycket service ska man köpa en dukeII med en annan förknasare och ev helsystem??

Jo jag har ju förstått att det inte finns lika mycket mos i dom men det är lugnt för jag antar att det finns gott om vrid istället!? Hur är duken på slangen? reser den sig på alla växlar eller är det bara hederliga ettan tvåan?

Så vill man ha en kul hoj som inte behöver galet mycket service ska man köpa en dukeII med en annan förknasare och ev helsystem??

Slip-on duger gott. Bar det gjorde att den gick bättre. Men de flesta beg. hojar har ju slip-on (plus kanske fugge.)
Jag är ingen slangar-kung så hur många växlar den går upp på vet jag inte men den går upp :) 5:an har jag extremt svårt att tro att den går upp på.

Tjao jag kan ju säga hur min är, det är samma motor i duken fast jag vet inte om duken har flatsidefugge.

500 mil service, ventiljustering och oljebyte + filter, det kan vara 250 mil på en duke men jag är inte säker.
Drar upp den på bakan på 3an om jag vill, 4an också men då får jag stå upp.

Tja du kan tänka på att inte varva den som en sporthoj till att börja med, motard kör man med vridet, inte varvet. :)

Försäkringen gillar jag, 2200 halv/helår.

Fast kostnaden på försäkringen tar ut sig ganska fort med tanke på att motarden äter bakdäck, och drivpaket.

Man kommer i snitt 250-300 mil på ett bakdäck, och runt 1000 mil på ett drivpaket men då är det hyfsat slitet sen.

Har du gjort något med din hoj? Jag får inte upp min på trean (om det inte är på ett gupp eller liknande).

3069856 Har du gjort något med din hoj? Jag får inte upp min på trean (om det inte är på ett gupp eller liknande).
Ja jag har drevat ner min till 15 fram, fast jag gick ner 2 kugg bak också, så jag kör 15/38 nu istället för 17/40.

Toppar runt 170 nu, men det går snabbare dit.

Sen är det rätt mycket teknik också antar jag, måste vara rätt varv och man måste släppa av och sen rycka med påslag och så.

Jag måste hålla med om att Duke 2 är ruskigt fin men det som talar emot är dess plast speciellt bakskärmen samt framlyktan och ev framskärmen är inte direkt billiga om du åker omkull där kanske de andra alt som vanliga motard 640/625/660 är bättre. Men om du ska köpa en Duke 2 så tjäner du på att köpa en med andra pipor alt annan förgasare redan från början för andra pipor vill du verkligen ha om det sitter orig! Om det inte vore för att jag tycker om att köra grus så hade jag valt en Duke 2 tidigare! 16/42 är en rolig kombination på drevning tycker jag men alla har sin egen smak. Ang servicen så är det rätt lika mellan 640/625/660 även om det står 250mil och 500mil så är det fortfarande hur dess förare behandlar hojen så kanske man ska byta olja lite tidigare. Finner ingen anledning att köra så långt som 250mil innan byta av olja då den rymmer så pass lite så kan man gått & väl byta tidigare.

Den snyggaste Duke 2 jag vet är den från -00 som är titanfärgad.
http://www.bikez.com/pictures/ktm/2000/304_0_1_2_640 duke ii_Image credits - R.Devalcourt.jpg

Jag måste hålla med om att Duke 2 är ruskigt fin men det som talar emot är dess plast speciellt bakskärmen samt framlyktan och ev framskärmen är inte direkt billiga om du åker omkull där kanske de andra alt som vanliga motard 640/625/660 är bättre. Men om du ska köpa en Duke 2 så tjäner du på att köpa en med andra pipor alt annan förgasare redan från början för andra pipor vill du verkligen ha om det sitter orig! Om det inte vore för att jag tycker om att köra grus så hade jag valt en Duke 2 tidigare! 16/42 är en rolig kombination på drevning tycker jag men alla har sin egen smak. Ang servicen så är det rätt lika mellan 640/625/660 även om det står 250mil och 500mil så är det fortfarande hur dess förare behandlar hojen så kanske man ska byta olja lite tidigare. Finner ingen anledning att köra så långt som 250mil innan byta av olja då den rymmer så pass lite så kan man gått & väl byta tidigare.

Den snyggaste Duke 2 jag vet är den från -00 som är titanfärgad.
http://www.bikez.com/pictures/ktm/2000/304_0_1_2_640 duke ii_Image credits - R.Devalcourt.jpg

Har precis klotat en annan cykel så nu ska jag nog fan inte krascha mer:D Det blir dyrt att byta cykel och bara få 50% av hojens värde ::näsblod

Anyway, tack för info. Om ingen presenterar något jätteanmärkningsvärt så blir det nog en sån DukeII jag köper. Måste ju provköra också såklart men en god vän har en 640 jag tänkte låna en dag. Samma motor i dessa va det väl??

Har precis klotat en annan cykel så nu ska jag nog fan inte krascha mer:D Det blir dyrt att byta cykel och bara få 50% av hojens värde ::näsblod

Anyway, tack för info. Om ingen presenterar något jätteanmärkningsvärt så blir det nog en sån DukeII jag köper. Måste ju provköra också såklart men en god vän har en 640 jag tänkte låna en dag. Samma motor i dessa va det väl??

Japp samma motorn även om det är nyare eller äldre än -03

Precis vad jag var ute efter! Danke.
Följdfråga - Säg att 640/duke är slöast och 660 vassast. Är det då så att duken har "normala" serviceintervaller medan den vassare maskinen måste servas var 10:e timme typ??
På dom senare modellerna av 660 och 625 (från 05 tror jag, någon som vet?)är serviceintervallerna samma som på 640/duke.

Provkörde min polares duke och satte mig på min 625 precis efter sen.. Motormässigt var inte skillnaden jättestor men 625an kändes mycket smidigare och lättare. Lägg därtill att jag kan sätta på offroadfälgar och sprätta lite grus om jag vill. Fast å andra sidan var min nästan 30' dyrare än hans :huvet .

Hade en Duke 2:a för några år sedan och kan tillägga följande utöver dom sakerna som redan framkommit.
# Halvklena fälgar, mitt bakhjul såg inget bra ut alls trots relativt snäll körning.
# Min hade rensade originalburkar och dom lät helt ok, man måste inte ha akraporr.
# Har för mig det var 1000mils serviceintervall, kan ha fel ?
# Vibrerar satan jämfört med radfyrasport och jag körde ogärna mer än 3-4 mil i sträck (händerna, röven och fötterna domnade bort) och över 120kmh så blåser man nästan bort....
# Ingenting du tar ut på en motardbana eftersom det inte är en riktig motard och det blir busdyrt om du lägger den jämfört med en 625 eller 660.
# Skitskoj att köra bakhjul, busa och lattja med men är helt kass på lite längre sträckor.

Tror jag körde ungefär 800 mil med min och hade den i ca 1,5 år och under den tiden så gjorde jag en service, bytte packboxar i framgaffeln, la på ny packningsmassa mellan toppen och cylindern, m.m....
Billig försäkring, billiga reservdelar och en ganska skojig cykel som funkar till det mesta om man kan bortse från usel komfort.

Hade en Duke 2:a för några år sedan och kan tillägga följande utöver dom sakerna som redan framkommit.
# Halvklena fälgar, mitt bakhjul såg inget bra ut alls trots relativt snäll körning.
# Min hade rensade originalburkar och dom lät helt ok, man måste inte ha akraporr.
# Har för mig det var 1000mils serviceintervall, kan ha fel ?
# Vibrerar satan jämfört med radfyrasport och jag körde ogärna mer än 3-4 mil i sträck (händerna, röven och fötterna domnade bort) och över 120kmh så blåser man nästan bort....
# Ingenting du tar ut på en motardbana eftersom det inte är en riktig motard och det blir busdyrt om du lägger den jämfört med en 625 eller 660.
# Skitskoj att köra bakhjul, busa och lattja med men är helt kass på lite längre sträckor.

Tror jag körde ungefär 800 mil med min och hade den i ca 1,5 år och under den tiden så gjorde jag en service, bytte packboxar i framgaffeln, la på ny packningsmassa mellan toppen och cylindern, m.m....
Billig försäkring, billiga reservdelar och en ganska skojig cykel som funkar till det mesta om man kan bortse från usel komfort.

Bra informativt svar. Blir nog en sån där Duke som sagt. Den taskiga komforten kan man ju leva med då hojen knappast kan beskyllas för att vara en långfärdscykel :)

Jag gillar bakhjul och framhjul osv. Tyvärr gör det ont både fysiskt och ekonomiskt att klota en sporthoj så då är väl en sån här hoj ganska perfa. Sen tror jag att man kanske tröttnar på konceptet efter en tid men då får man väl sälja skiten och köpa plastrejser igen.. :D

Är det inte så att 660/625 från -05 fick samma intervaller som 640/duka hade tidigare och dom fick än längre?

Visst som en del har sagt så sliter det mer på dem som inte har BST40, men fortfarande hur många ägare tänker på det när de byter sin BST40 på sin 640 alt Duke? Då känns det ganska meningslöst att diskutera serviceintervall. Hur många KTM ägare kör 500mil innan de servar sin hoj?:rolleyes:

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard