Motard-banor

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Speciellt under slutet av sommaren har det knappt funnits en enda bana i Södra Sverige öppen för träning.
Hur går det för t.ex. för MAK/lockarp & Bivaröd/knisslinge? Både banorna stängdes för motardträning under sommaren. Är problemen lösta så träningen kommer igång till våren?
Finns det några där ute som jobbar på att få till nya banor för tränings-/tävlingstillfällen mm? Isf, hur går det?

Tanken att själv engagera mig för att få till något i mina hemtrakter har funnits under en tid. Nu är vi två som ska försöka samarbeta för at få till något.
Själv har jag tyvärr ingen erfarenhet i ämnet, så tips ang. tillvägagångssätt mm välkomnas! :)

Tyvärr så ser det mörkt ut angående MAK då de ansvariga för banan inte verkar intresserade av att ta tag i problemet, men det kan finnas en liten möjlighet att det ordnar upp sig för att det kommer snart köras 4-takt inom kartingen och då måste dom göra något åt ljudet för att kartarna ska få köra.

NorSkeN skrev:
Tyvärr så ser det mörkt ut angående MAK då de ansvariga för banan inte verkar intresserade av att ta tag i problemet, men det kan finnas en liten möjlighet att det ordnar upp sig för att det kommer snart köras 4-takt inom kartingen och då måste dom göra något åt ljudet för att kartarna ska få köra.

Fast en 4-t kart låter väl inte i klass med en motard ändå, eller?

Finns det inga motard-förare aktiva inom föreningen som kan se till att det händer ngt?

Ang. bivaröd så tycker jag nog att hela projektet tappade luften när det gjordes en tillståndsansökan, och som resulterade i en inte så oseriös ljudmätning.
Som det ser ut nu så skulle vi nog bli tvugna att bygga en (minst)6 meter hög och 120 meter lång bullervall.
För att få köra motard dvs. Vanliga bilar och vanliga motorcyklar klarar kraven.
Kanske framförallt för att dom bara kör en eller två åt gången.
Så min gissning är att det inte blir mkt mer körning på Bivaröd. Mkt synd.
Blir ju allt-för-ofta så här när det blir allmänt känt att det finns någonstans att åka.
Så i fortsättningen blir man ju tvungen att hålla sina ställen hemliga. Vilket oxo är tråkigt för då har man ju ingen att köra med/mot.
Moment22 kanske :huvet

:(

Med tanke på alla crossklubbar som finns ska det väl inte vara omöjligt.

Med tanke på banans placering i Lockarp har man ju full förståelse för att dom får klagomål. Men i Biva, finns där grannar ens dom närmsta km?

Ja det finns ett par grannar längs rakan och sedan finns det ett hus precis bakom lilla skogen i slutet på rakan där banan ligger.
Helt klart att det hörs till dom men tycker inte det borde hindra körning där.
Att få tillstånd att bullra lite, typ 3-4 timmar en dag i veckan borde vara helt OK.
Men vi får väl se hur det blir till våren. Nu görs det iaf inga ansträngningar för att få till körning där.

Barrett skrev:
:(

Med tanke på alla crossklubbar som finns ska det väl inte vara omöjligt.

Med tanke på banans placering i Lockarp har man ju full förståelse för att dom får klagomål. Men i Biva, finns där grannar ens dom närmsta km?

det är eller kommer bli mer och mer bullerproblem på många crossbanor oxå nu när 4-taktarna är så populära.
man tyckte det lät mycket när ett heat med 30st 250 2-t drog iväg förut...

hur fan fick dom tillstånd från början att bygga i Lockarp egentligen, mitt i golfbanor och allt??

har själv inget lagligt ställe att träna på heller tyvärr och det känns lite hopplöst att lobba för att få träna på gocartbanan i stan när jag är ensam om att tävla i klubben, finns 2-3 gatåkare oxå.

rejser skrev:
har själv inget lagligt ställe att träna på heller tyvärr och det känns lite hopplöst att lobba för att få träna på gocartbanan i stan när jag är ensam om att tävla i klubben, finns 2-3 gatåkare oxå.

Har du frågat?? En kompis har frågat och det var ok om man pröjsar. Fast vet inte hur mycke han vill ha.

Last edited:
det ska finnas nån motardbana ute på Torslanda här i gbg. Den är dock stängd för att folk körde på den när man inte skulle.

nån som vet nåt mer än så?
vem äger/har ansavar för den?
kör nån på den iaf?

Ev. så försvinner sturup oxå... Pga. bristande intresse iår när vi har kört..

Ska prata med Rolf på racehouse och se om kan kan lösa något..

En uppvisningstävling på en tillfällig bana måste ju vara ett suveränt sätt att visa upp sig för kommun & allmänhet. T.ex. tillsammans med något annat jippo i stan.

Någon som har erfarenheter som ni vill dela med er av av liknade arr. eller kan tipsa om någon som man kan ta kontakt med för att få hjälp/tips.

Barrett skrev:
Tanken att själv engagera mig för att få till något i mina hemtrakter har funnits under en tid. Nu är vi två som ska försöka samarbeta för at få till något.
Själv har jag tyvärr ingen erfarenhet i ämnet, så tips ang. tillvägagångssätt mm välkomnas! :)

Vi kan iallafall vara överens om att, om ingen frågar och ingen engagerar sig på sin hemmaplan, så kommer vi tillslut att stå och titta på varandra medan det byggs golfbanor och hålls söndagsgudstjänster på varje ledig asfaltplätt i hela vårt avlånga land!? :hördu

Vi har i SSMK haft kontakten med ett antal banor dom senaste åren, och även varit mer eller mindre inblandade i flera arrangemang. Om det är någon som har några frågor i ämnet hoppas jag, utan att sticka ut näsan för mycket :clown , att vi kan stå till tjänst.

Magnus

rejser skrev:
det är eller kommer bli mer och mer bullerproblem på många crossbanor oxå nu när 4-taktarna är så populära.
man tyckte det lät mycket när ett heat med 30st 250 2-t drog iväg förut...

hur fan fick dom tillstånd från början att bygga i Lockarp egentligen, mitt i golfbanor och allt??

Du är välkommen till oss med din stora asfaltsläggarmaskin (har inte du en sån?) efter nyåret när vi får överta gamla folkracebanan vid Täby :tummenupp

Supermoto skrev:
Du är välkommen till oss med din stora asfaltsläggarmaskin (har inte du en sån?) efter nyåret när vi får överta gamla folkracebanan vid Täby :tummenupp

Jag har lobbat hela sommaren med Västerås MK om att få till en permanent träningstid för motard på banan i V-ås!
Nu så ska det tas upp med styrelsen på ett seriöst sätt hoppas jag!!
Vi är nu ca 10 st i V-ås som åker motard, både rejs och gathoj....
Så det borde finnas intresse iaf.

Supermoppe du har ju provvurpat där!! :rofl
Vad säger du?
Kan det var aktuellt att åka ca 10 mil enkel för att träna i V-ås!

/

M

Abris skrev:
Jag har lobbat hela sommaren med Västerås MK om att få till en permanent träningstid för motard på banan i V-ås!

Vad säger du?

/

M
Tjaeeee.....

Avståndet är väl inga problems direkt, vi åker ju till Linköping titt som tätt och dit har vi ~12mil.

Förresten var det himla mjuk och gosig asfalt att vurpa på efter überstoppien:crash.
Det som måste fixas isf är ju en mer skild slinga från den som bilarna kör så det inte blir lika grisigt som när vi körde där. Gärna litet hopp oxå...

Det var inte jag som vurpade mest för den delen :fakta Det var Wazze!!!

Bifogat

• wazze klotar4.JPG
    wazze klotar4.JPG
    93.4 KB · Visningar: 95
  • Jocke stoppie_.JPG
    Jocke stoppie_.JPG
    50.7 KB · Visningar: 88
Fixx skrev:
Ev. så försvinner sturup oxå... Pga. bristande intresse iår när vi har kört..

Ska prata med Rolf på racehouse och se om kan kan lösa något..

Vore tråkigt om det inte blev körning på Sturup nästa år.
Jag kommer iaf köra så ofta det går nu när jag flyttat hem till Skåne.
Håller tummarna för att det blir körning :tummenupp
Du ska inte ner till racehouse på söndag och köra?

/Stefan

Försöker komma iväg till racehouse. men jobbar varannan söndar och är bakfull varannan :)

Fmck malmö har träningstider på björka flygfält tydligen... Hittade en hyffsad bana där sist....

JohanR1 skrev:
Har du frågat?? En kompis har frågat och det var ok om man pröjsar. Fast vet inte hur mycke han vill ha.

har personligen inte frågat nej.

men det var väldigt svalt intresse när några frågade redan när banan planerades/byggdes för några år sen.

ska ta tag i det till våren, ägaren kanske har mjuknat lite nu... :)

Supermoto skrev:

den är tyvärr inlämnad på trimning :tungan

annars hade crossbanan hemma redan varit sveriges häftigaste motardbana för länge sen :D

Abris skrev:

Vad säger du?

/

M
Jag kommer också från motardemecka (Örebro ) och jag kan lova dig att vi kommer flera stycken och åker i Västerås om ni fixar en bana att åka på!

Vi är en hel drös med Örebroare, mig iniräkand som kommer att Åka SM till -05.
Sen är det bara en bonus att träffa andra "galningar". :banana

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...