Motardåka MittSvergieBanan-06 (Träning måndagar 20.00-21.00)

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
Grus & Gnejs MC har fixat MOTARDåkning på banan i sommar!

Har snackat ihop oss med MXE-Racing om att få gasa motard kl 20-21.00 måndagar då han har hyrt banan.http://www.mxe.se/

(Stora gokartbanan med lite mera svängar) Om det finns intresse kan vi utveckla banan och köra rallycross sträckan med ett hopp som en äkta motardbana bör ha. Men då behövs det lite folk med driv som fixar banan och en bra sopmaskin för grus.

Förra året var vi som mest femton motarder,men sedan klingade det av på sensommaren, så i år blir det en liten ändring.

Det blir endast motardåkning då det är minst fem motard hojjar, annars får ni gasa på stora banan med RR-Hojjarna.

PM vid intresse Johan Svärd, Grus & Gnejs MC

http://www.grusbus.nu/
http://www.bushmenriders.se/
Deltaträffen 2006 28-30 juli.Norrlands största hojträff :tummenupp

Last edited:
Det låter intressant att köra någon gång under sommaren. Skulle dock gärna fått lite mer tid än 1timme att köra så det känns mer värt att åka 19mil enkel väg...

/Jocke

Jockwell skrev:
Det låter intressant att köra någon gång under sommaren. Skulle dock gärna fått lite mer tid än 1timme att köra så det känns mer värt att åka 19mil enkel väg...

/Jocke

Banan är hyrd från 17.00 till 21.00

RR-Hojjar gasar fram till 20.00,det går utmärkt att gasa på stora banan med dom och sedan lilla banan med oss,jag körde tidigare KTM-640 och den fungerar bra på stora banan :tummenupp

KTM640Y2K skrev:
Banan är hyrd från 17.00 till 21.00

RR-Hojjar gasar fram till 20.00,det går utmärkt att gasa på stora banan med dom och sedan lilla banan med oss,jag körde tidigare KTM-640 och den fungerar bra på stora banan :tummenupp
Ok! Det låter bra. Är nog fler än bara jag från Östersund som vill köra...

Hur mycket kommer det att kosta att få köra?

Jockwell skrev:
Ok! Det låter bra. Är nog fler än bara jag från Östersund som vill köra...

Hur mycket kommer det att kosta att få köra?

sist tro jag de va 300 hela kvällen o 100 för den där timman..

jag kommer dyka upp mer i sommar då jag har tillgång till dragkrok nu..
vill inte hjula upp :rolleyes:

ozeo skrev:
sist tro jag de va 300 hela kvällen o 100 för den där timman..

jag kommer dyka upp mer i sommar då jag har tillgång till dragkrok nu..
vill inte hjula upp :rolleyes:
Ok, har lyckats få info om att det kunde handla om 200kr hela kvällen eller 100kr för sista timmen... Nästan samma som dina. :)

Ni får gärna komma till Östersund och köra i sommar på go-kart banan som får en grusslinga nu till våren. Återkommer om dagar och pris när det är bestämt.

Jockwell skrev:
Ok, har lyckats få info om att det kunde handla om 200kr hela kvällen eller 100kr för sista timmen... Nästan samma som dina. :)

Ni får gärna komma till Östersund och köra i sommar på go-kart banan som får en grusslinga nu till våren. Återkommer om dagar och pris när det är bestämt.
Hur kommer eran grusslinga se ut? Vad har ni för förebilder när ni designar? :)

Jockwell skrev:

japp det e redan inplanerat :banana

RookieSM skrev:
Hur kommer eran grusslinga se ut? Vad har ni för förebilder när ni designar? :)
Inga speciella förebilder... Har självklart tittat lite på hur andra banor ser ut och försöker se vad som är möjligt på ytan. Annars allt taget ur vad jag skulle kunna tro blir en bra grusslinga på ytan som finns till förfogande. Go-kart banan är 1022m lång och med grusslinga blir banan lite längre.

Här nedan finns ett förslag hur den ska se ut på ett ungefär. Säg gärna vad ni tycker och ge gärna tips! Inget är försent än...

Bifogat

• Bana förslag.jpg
    Bana förslag.jpg
    80.5 KB · Visningar: 90
Jockwell skrev:
Inga speciella förebilder... Har självklart tittat lite på hur andra banor ser ut och försöker se vad som är möjligt på ytan. Annars allt taget ur vad jag skulle kunna tro blir en bra grusslinga på ytan som finns till förfogande. Go-kart banan är 1022m lång och med grusslinga blir banan lite längre.

Här nedan finns ett förslag hur den ska se ut på ett ungefär. Säg gärna vad ni tycker och ge gärna tips! Inget är försent än...
Jag tycker det ser mycket lovande ut. :tummenupp Hoppas det blir flera hopp och någon vall att köra i och så.

Jag kommer troligtvis och testar om ni kör nån klass för b-förare under erat SM. :)

Jockwell skrev:

Vilken hastighet kommer man upp i på start & mål-rakan ungefär?

Lite tankar som kom upp när man tittar på skissen:

Det ser ut att kunna gå hyffsat fort vid övergången mellan grus -> asfalt? Tänkt på att det kan bli en ganska elak kant där. Jag känner spontant att det kanske borde gå lösa att man går tillbaka till asfalten tidigare på banan. Då skulle man dels kunna få ner farten just vid övergången samt utnyttja mer av den asfalt som finns.

Nu har ju ju ingen erfarenhet av banbygge iofs. Kanske ngn örebroare kan komma med synpunkter & tips?

Barrett skrev:

Det ser ut att kunna gå hyffsat fort vid övergången mellan grus -> asfalt? Tänkt på att det kan bli en ganska elak kant där. Jag känner spontant att det kanske borde gå lösa att man går tillbaka till asfalten tidigare på banan. Då skulle man dels kunna få ner farten just vid övergången samt utnyttja mer av den asfalt som finns.

Nu har ju ju ingen erfarenhet av banbygge iofs. Kanske ngn örebroare kan komma med synpunkter & tips?
Är inte jag Örebroare då? ;)
Jag tycker övergången ser bra ut, man kommer med hojen upprätt rakt över kanten, det bör hålla bra, här har vi haft väldiga problem just för att man kommer med nerlägg på hojen och det blir tokstor kant riktigt snabbt när man flyttar materialet utåt. Men det kommer vara löst tills i år. :)
Huvudsaken man kommer rakt med hojen upprätt över kanten så är det ingen fara är min åsikt.

RookieSM skrev:
Jag tycker det ser mycket lovande ut. :tummenupp Hoppas det blir flera hopp och någon vall att köra i och så.
Jag kommer troligtvis och testar om ni kör nån klass för b-förare under erat SM. :)
Det blir en b-klass under SM:et här. Jag har tänkt köra också.

Barrett skrev:
Jag kom i höstas upp till ca 130km/h enligt mätaren på rakan... Lär gå en del snabbare då man törs gasa mer ut kurvan och hålla längre in mot start kurvan (lita mer på däcken och vara duktigare än mig). :)

Go-karten vill inte att man går in tillbaka till asfalten tidigare med tanke på deras banlicens och avåknings zon. Går kanske att fixa lite tidigare men marginelt. Alternativet är att göra en böj och skarpare kurva så man får ner farten lite precis innan man ska på asfalten... Men vill gärna få så mycket fart i rakan som möjligt. :)

Har haft en liten tanke att när vi har råd ska fixa mer asfalt i början och slutet av grusslingan. Det tar då det värsta av gruset samt att asfaltkanten i slutet kommer närmare kurvan därav lägre fart.

Kommer att bli ett eller två hopp, varav en av dessa platå.

OBS! Ni ska se ritningen som ett ungefär visning av dragningen.

Jockwell skrev:
Har haft en liten tanke att när vi har råd ska fixa mer asfalt i början och slutet av grusslingan. Det tar då det värsta av gruset samt att asfaltkanten i slutet kommer närmare kurvan därav lägre fart.
Låt inte asfaltskanten komma för nära kurvan bara av den anledningen jag anger ovan.
För det är ju det problemet vi haft och nu kommer vi antagligen asfaltera sista gruskurvan för att slippa det, alternativt skära bort lite asfalt eller flytta kurvan lite utåt för att komma rakare på.

RookieSM skrev:
Låt inte asfaltskanten komma för nära kurvan bara av den anledningen jag anger ovan.
För det är ju det problemet vi haft och nu kommer vi antagligen asfaltera sista gruskurvan för att slippa det, alternativt skära bort lite asfalt eller flytta kurvan lite utåt för att komma rakare på.
Noterat!

Sorry KTM640Y2K för spammet av tråden! Jag kommer och kör i sommar! :)

Jag kommer ner och åker Midlanda om ni får ihop en heldag för motarder. En timma är för kort.

Får väl börja med att be om ursäkt för att man är helt OT. Vi kanske skulle startat en egen tråd?

Jockwell skrev:
Go-karten vill inte att man går in tillbaka till asfalten tidigare med tanke på deras banlicens och avåknings zon. Går kanske att fixa lite tidigare men marginelt. Alternativet är att göra en böj och skarpare kurva så man får ner farten lite precis innan man ska på asfalten... Men vill gärna få så mycket fart i rakan som möjligt. :)

Ja klart dom är med & styr. Inget jag gav en tanke.
Jag hann dock göra en skiss hur jag hellre hade viljat ha det. Kanske den kan öppna för ngn ny idé iaf (se nedan). Hade ju gett högre sluthastighet på rakan om man byggt upp farten på asfalten istället för på gruset :tummenupp
Något jag antar man måste tänka på lite oxå, speciellt inför SM, är varvtider & spår. Gruspartiet enl. din skiss ser ganska snabbt ut? Kanske går trixa till lite? Dels skulle det ge mer variantion & dels längre varvtider. Som RookieSM skriver skulle jag oxå vilja se vallar i iaf vissa kurvor. Detta skulle dels leda till fler omkörningsmöjligheter på gruset & dels göra varvningar enklare & säkrare.

Bifogat

• Bana förslag1.jpg
    Bana förslag1.jpg
    68.4 KB · Visningar: 62
Bygg inte kurvorna på gruset för tajta, vi kommer öppna upp nån av våra för att få upp farten lite. Det blir bara dåligt om man måste krypa runt i trånga gruskurvor. Barretts 180-gradare tror jag inte på tyvärr, om man inte får till en fet vall då kanske.
Resten av banan ser oxå väldigt knixig ut. Vad kör man ett varv på, ungefär??

Supermoto skrev:
Bygg inte kurvorna på gruset för tajta, vi kommer öppna upp nån av våra för att få upp farten lite. Det blir bara dåligt om man måste krypa runt i trånga gruskurvor. Barretts 180-gradare tror jag inte på tyvärr, om man inte får till en fet vall då kanske.
Resten av banan ser oxå väldigt knixig ut. Vad kör man ett varv på, ungefär??
Vi behöver egentligen inte få upp farten utan det vi behöver är väl fartskillnader för det är då omkörningstillfällen kommer upp. Som det ser ut nu så åker man ju samma fart överallt och då blir det kökörning, det får vi diskutera på mötet men jag tror på att göra nån av våra kurvor lite skarpare och sen rakare mellan kurvorna. (inte min idé utan blev övertygad av en person med mer erfarenhet) :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti