*Morrrr* 1/3 Vållande då jag blev påkörd i cirkulationsplats!

Status
Ej öppen för fler svar.

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
TukTuk skrev:
:confused:

För att förstå det hela rätt så låg du alltså i högerfilen i rondellen när motparten i vänster fil svänger höger ut mot dig för att lämna rondellen?

Eller körde du in i rondellen samtidigt som han byte fil?

Jag låg alltså i högerfilen i rondellen när motparten i vänster fil svänger höger ut mot dig för att lämna rondellen?

Har någon hört talas om 1/3 vållande tidigare!?
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Kaitzor skrev:
Folk vet inte hur man kör i rondeller! Speciellt inte i Brommarondellen.
Jag kan i och för sig ha förståelse att man inte kör enligt boken i Brommaplansrondellen (är det sju eller åtta infarter till den?), men man kan ju för i helvete inte börja backa i en rondell.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
TomK skrev:
Och han gjorde rätt enligt gällande regler - som säger att man ska köra i cirkulationsplats som om det vore ett vanligt körfält. Inget blinkande medan man befinner sig i körfältet, men ska man byta, så ska man blinka. Det skiljer sig då mot hur man tidigare lärde ut - att man ska köra som om det vore en korsning (man blinkar vänster om man fortsätter förbi en utfart). Jag brukar vara övertydlig med blinkers för att slippa bli påkörd av de som "tror" sig veta vart man är på väg.


Varför tror du jag också skrev:

(jag är glad att han inte stannade och skällde ut mig )

?

Jag är väl medveten om dom nya reglerna och att jag hade fått skiten om han kört in i mig.
Detta var en väldigt liten enfilig rondell och då "bör" man kanske blinka om man ska vänster redan från början.
Men sunt förnuft verkar inte finnas och bäst blir nog om alla stenhårt håller på reglerna och bara gör vad man måste....
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
duccen900ss skrev:
Jag låg alltså i högerfilen i rondellen när motparten i vänster fil svänger höger ut mot dig för att lämna rondellen?

Har någon hört talas om 1/3 vållande tidigare!?

Nej, det här verkar skumt. Ring någon/några bilskolor och kolla vad de tycker. Kanske även trafikpolisen(?). Fråga om du får referera till dem när du kontaktar f-bolaget igen (jo, om det är positivt för dig då vill säga).

För mig låter det som att han varit oaktsam i trafiken vid filbyte och missat motorcykeln. Vem som var först in i rondellen kan också ha betydelse även om ni låg jämsides vid träffen.

Gör det inte lätt för f-bolaget i onödan.
 

Ducati_Johan

Medlem
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Ducati 750 Paso
Kan berätta om när jag körde i en rondell i Lund (mobiliarondellen), Ligger i högerfilen och ska rak fram i rondellen, kör ut i rondellen med en bil till vänster om mig. Tyvärr bestämmer sig fanskapet för att han ska till höger i rondellen och således svänger till höger 2 nanometer framför mig. Blev så jävla paff och förbannad!!!! Flickvännen fick lugna ner mig sen... :tuttar
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
valmers skrev:
Snälla, skriv dom om du inte kan skilja på de och dem.

Snälla håll dig till TOPIC!

Mm bolagen kan vara sviniga ibland.
Hade bytt bolag på direkten efter om jag vart du.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Vägverket skrev:
Hur kör man i cirkulationsplatser?
Den som ska köra in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot fordon som befinner sig i cirkulationen. Väjningsplikten anges alltid med vägmärken.
Man kör motsols i cirkulationen. Körfälten i tillfarterna och cirkulationen är vanligen ganska breda så att också stora fordonskombinationer ska få plats. Ibland har cirkulationen och tillfarterna två eller flera körfält uppdelade med vägmarkeringar. I vissa fall kan det också finnas körfältsvägvisare i tillfarterna.
I cirkulationsplatser med endast ett körfält är det lämpligast att man i tillfarterna kör in i cirkulationen en och en efter varandra och inte jämsides med andra fordon, även om det kan finnas plats för två mindre bilar i bredd. Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten. Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns.
Behöver man byta körfält i cirkulationen gäller vanliga körfältsbytesregler, d.v.s. man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Man ska ge tecken när man byter körfält. Det ska man göra även när man har för avsikt att lämna cirkulationsplatsen. Även i vissa andra fall när man ändrar fordonets placering i sidled kan det vara lämpligt att använda körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. När man använder körriktningsvisaren är det viktigt att tänka på att ge tecken i god tid men också på var man börjar ge tecken för att inte andra ska missledas.
Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen!

Kanske det här kan hjälpa vissa?
 

eazy

Eazy
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-05 CBR1000RR
duccen900ss skrev:
Blev påkörd utav en bil som lämnade cirkulationsplatsen utan att blinka och nu efter månader av brevväxlande så fastställer bolaget att jag brustit i uppmärksamhet då jag inte har koll på motparten!? :kocko
Visste inte äns att man kunde bli 1/3 vållande... :confused:

Har aldrig provat skriva men vi testar :tungan

Jovars.....det suger att reglerna verkar vara till för att stoppa motorcykelåkande.
Kraschade rejält på skeppsbron då en galning, fyllo, ungtupp raglade runt. skulle ta mig om honom när det kändes osäkert, men då bestämmer sig karln för att göra en U-sväng......det är ju förfaaan 34 heldragna linjer, 7 bussfiler (och numer en refug där). Jag hann inte undvika utan lade ner hojen och tog emot smällen med huvudet. Polisen hann lägga ner fallet innan jag hann ut från sjukhuset (3 dagar, fullproppad med morfin). De menade att det var mitt fel att krocken hade skett. Jag fick dom att öppna filen och efter en massa dividering blev det till att vi delade skulden......SKIIIT :död . Även polisen som jag var i kontakt med tyckte att det var fel men sade att det som motocyklist är nästintill omöjligt att bli skuldfri.......är detta bra eller????
Vad göra???
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
d.v.s. man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter

Och trådstartaren blir påkörd av en som byter körfält. Hur i helsike kan han bli dömd som medvållande?! :va

Nä, stå på dig om du orkar.
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
ajoksu skrev:
.

I sak var jag oskyldig, men även om jag gått till domstol med ärendet och vunnit så kunde bolaget göra som dom ville i alla fall. Domstolen kunde bara råda inte bestämma att jag skulle anses oskyldig.

Försäkringsbolagen kan vara lite hala i bland..

Här i byn skedde det en kollision i cirkulationsplats, varvid polis kallades till platsen. Polisen "fastslog" vem som var vållande, men försäkringsbolaget "dömde" tvärt om :huvet

/ M
 

sandstream

Guest
Jag blinkar alltid när jag kör in i en rodell och inte ska rakt igenom.
Då vet de andra som står och väntar vart jag ska.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sandstream skrev:
Jag blinkar alltid när jag kör in i en rodell och inte ska rakt igenom.
Då vet de andra som står och väntar vart jag ska.
Det är just det du inte ska göra enligt de nya reglerna. Däremot skall du ge tecken när du skall lämna cirkulationsplatsen.
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Man får fortfarande blinka in i rondellen , men det är LAG på att man skall blikna sig ur .. :tummenupp

valmers skrev:
Det är just det du inte ska göra enligt de nya reglerna. Däremot skall du ge tecken när du skall lämna cirkulationsplatsen.
 

sandstream

Guest
Mar skrev:
Man får fortfarande blinka in i rondellen , men det är LAG på att man skall blikna sig ur .. :tummenupp
Precis!
Jag hatar att stå och vänta på folk som inte kan visa vart de ska i rondellen så jag föregår med gott exempel och blinkar :)
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mar skrev:
Man får fortfarande blinka in i rondellen , men det är LAG på att man skall blikna sig ur .. :tummenupp
sandstream skrev:
Precis!
Jag hatar att stå och vänta på folk som inte kan visa vart de ska i rondellen så jag föregår med gott exempel och blinkar :)
Eftersom 9 av 10 inte förstår hur man skall använda körriktningsvisarna in i cirkulationen, rekommenderar man att strunta i det istället.
 

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Börjar tröttna på att brevväxla...

Kanske man skulle kunna få råd av SMC?

Provar att lägga upp en "crosspost" under försäkringingar...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top