Mororacing MR1

vad är det för motorer? inte egna eller?

ser ball ut.... :)
 
vad är det för motorer? inte egna eller?

ser ball ut.... :)

Franco Moro, som är mannen bakom Mororacing, var väll med i det projektet med Fantic´s GP hoj. Och den motorn på Fantic:en var baserad på Yamaha TZ250. Dom gjorde tydligen egna block och cylindrar men hade det mesta gemensamt med Yaman.

Ser ut som att MR1 har torrkoppling precis som TZ125 också hade. Men jag kan inte komma ihåg hur en sån motor såg ut. Men har misstankar på att man använt sig av delar från en Yama som en bas på deras eget projekt även där. Nån annan som kan se om nått påminner om en sån motor?

Mororacing tillverkar även Kit prylar till Yamaha cross. Så att det är baserat på en Yamaha är rätt troligt.
 
Last edited:
Ser ut som att MR1 har torrkoppling precis som TZ125 också hade. Men jag kan inte komma ihåg hur en sån motor såg ut. Men har misstankar på att man använt sig av delar från en Yama som en bas på deras eget projekt även där. Nån annan som kan se om nått påminner om en sån motor?.

Vet inte hur mycket delar som kommer från yama, men på min TZ125 satt torrkopplingen på höger sida och kedjan på vänster. Så blocket kan inte va från yama iaf. Sen lutar cylindern på yaman mer uppåt jämfört med hondan, cylindern pekade nästan rakt upp. Min yama var en 1998 men jag pratade med Fredrik Karlsen som har en nyare och de var mer eller mindre identiska i designen efter 98.
 
Slutet på ramen nertill ser ut att gå till det tvärgående röret under svingfästet. Gissar att det är det bästa sättet att svetsa det så. Så därför att rören ser ut att sluta lite konstigt där.

Hade en bild i tråden om MR2 där man ser den tvärgående undre röret på MR1.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=211442&d=1192043933

Lyckades hitta bilderna på MR1 till den tråden genom att en av Mororacings sponsorer hade hunnit lägga ut bilder på hojen innan Mororacing själva hade gjort det. :)

Tråden om MR2 250:in.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=168424&highlight=mororacing+mr2
 
Hittade en Tysk säljare av dessa hojarna. I anonnsen sägs följande:

Die Alternative zu Aprilia und Honda - Moro Racing MR1


- 125er GP Productionracer aus Italien

- Membrangesteuerter Einzylinder Motor ca. 42 PS

- pneumatische Auslassteuerung

- 6 Gang Kassettengetriebe

- Matris Federelemente

- Stahlgitterrohrrahmen

- Gewicht: ca. 68kg

- Marchesini Felgen

- Starlane Dashboard - Digitaler Drehzahlmesser/ Rundenzeitanzeige per GPS

- Ersatzteilkit beinhaltet Düsen- und Nadel set zur Vergaserabstimmung sowie Ritzel und Kettenäder


Nu kan jag ingen Tyska själv. Så den tredje grejjer - pneumatische Auslassteuerung är det en pneumatisk avgasventil som menas eller?
 
Last edited:
Hittade en Tysk säljare av dessa hojarna. I anonnsen sägs följande:

Die Alternative zu Aprilia und Honda - Moro Racing MR1


- 125er GP Productionracer aus Italien

- Membrangesteuerter Einzylinder Motor ca. 42 PS

- pneumatische Auslassteuerung

- 6 Gang Kassettengetriebe

- Matris Federelemente

- Stahlgitterrohrrahmen

- Gewicht: ca. 68kg

- Marchesini Felgen

- Starlane Dashboard - Digitaler Drehzahlmesser/ Rundenzeitanzeige per GPS

- Ersatzteilkit beinhaltet Düsen- und Nadel set zur Vergaserabstimmung sowie Ritzel und Kettenäder


Nu kan jag ingen Tyska själv. Så den tredje grejjer - pneumatische Auslassteuerung är det en pneumatisk avgasventil som menas eller?

Översatt till svenska:

125gp racer från Italien
Encylindrig motor med reeds och ca 42hp
Pneumatiskt styrd avgasport (undrar just hur fan det ser ut?:va )
6växlars kasettlåda
Fackverksram i stål
Vikt 68kg
Marchesini fälgar
Starlane instrument med digital varvräknare och aptimer med GPS
Reservdelskit innehållande bla nålar/munstycken och drevsats/kedja
 
Översatt till svenska:
Pneumatiskt styrd avgasport (undrar just hur fan det ser ut?:va )

Kan ju inte säga för denna men rotax kom -86 ? med pneumatisk (lufttryckstyrda) avgasventiler.

Är en slid ner i avgasporten cirka 45 grader vinkel mot loppet. Denna slid är hopmonterad med en vaccumklocka ala gammal fördelare.
När det blir tryck i blåsan öppnar ventilen.

Sen kan man givetvis justera öppningstryck etc.


För de som inte känner till rotax övertog aprilia denna lösning och använde i många år tills de kom med en elektronisk styrd avgasventil. Men fortfarande likadan slid.
Min tändningsbox från -89 har utgång för att styra elektriskt :D

Hur som, tryckstyrd avgasventil är otroligt driftsäkert.
 
Kan ju inte säga för denna men rotax kom -86 ? med pneumatisk (lufttryckstyrda) avgasventiler.

Är en slid ner i avgasporten cirka 45 grader vinkel mot loppet. Denna slid är hopmonterad med en vaccumklocka ala gammal fördelare.
När det blir tryck i blåsan öppnar ventilen.

Sen kan man givetvis justera öppningstryck etc.


För de som inte känner till rotax övertog aprilia denna lösning och använde i många år tills de kom med en elektronisk styrd avgasventil. Men fortfarande likadan slid.
Min tändningsbox från -89 har utgång för att styra elektriskt :D

Hur som, tryckstyrd avgasventil är otroligt driftsäkert.

Nu blev jag intresserad pappa har ju någon gammal rotax kvar från när han körde i mitten av 80-talet men jag har nog aldrig spanat in avgasportsmekanismen. Jäkla skit att jag åkte till ungern idag och är borta minst 2 mån:huvet

Nu är jag trögtänkt såhär om aftonen men varifrån hämtar man trycket?
 
Nu blev jag intresserad pappa har ju någon gammal rotax kvar från när han körde i mitten av 80-talet men jag har nog aldrig spanat in avgasportsmekanismen. Jäkla skit att jag åkte till ungern idag och är borta minst 2 mån:huvet

Nu är jag trögtänkt såhär om aftonen men varifrån hämtar man trycket?

:fatta!

Jag tänker inte berätta hur, du får själv fundera. Men ska je några små tips så tänkandet kan gå snabbare :va

Vad händer i pipan när du öppnat trotteln och börjar bygga lite varv?


En massa tuffa hårda elaka (förhoppningsvis annars får du porta om, nytt förbränningsrum etc) pulser kommer. Dessa studsar fram och bakåt.

Vad blir det av pulser i ett begränsat utrymme (piupan)?

Små fina hål direkt från cylindern upp till tryckmembranet :pannkyss

Vaknat?

Är jag spydig idag :tummenupp

Får nog äta upp det snabbt, men vi gissar ju friskt nu...
 
Små fina hål direkt från cylindern upp till tryckmembranet :pannkyss

Vaknat?

Är jag spydig idag :tummenupp

Får nog äta upp det snabbt, men vi gissar ju friskt nu...

Man får lov att vara spydig ibland. Anledningen var att jag kom att fundera på hur lämpligt det var att ta signalen från pipan då pulsfenomen därmed skulle kunna få porten att bete sig märkligt. Ex vid 8kRPM får vi tryck och porten börjar öppna men vid 10kRPM får vi destruktiv puls och signalen minskar och porten sjunker.

Fast uppenbarligen fungerar det ju utmärkt så jag skall väl sluta tänka så mycket....

Fast om man nu är ute efter enkelhet varför inte ha centrifugalöppning ala crosshoj:va
 
Man får lov att vara spydig ibland. Anledningen var att jag kom att fundera på hur lämpligt det var att ta signalen från pipan då pulsfenomen därmed skulle kunna få porten att bete sig märkligt. Ex vid 8kRPM får vi tryck och porten börjar öppna men vid 10kRPM får vi destruktiv puls och signalen minskar och porten sjunker.

Fast uppenbarligen fungerar det ju utmärkt så jag skall väl sluta tänka så mycket....

Fast om man nu är ute efter enkelhet varför inte ha centrifugalöppning ala crosshoj:va

Nu väljer man fjädrar och förspänning så porten inte står och fladdrar hela tiden, men har du så destruktiva pulser vid 10k kanske det bara är bra om porten skulle stänga igen en gnutta?

Man förlorar ju möjligheten att öppna portarna först för att sedan stänga dem och öppna dem igen så som det görs vid elektronisk styrning, i och för sig skulle man kunna montera en ventil på luftpassagen :va hmmm äähh vad faan det får funderas på under sommaren nu har jag inte tid.

Centrifugalöppning provade yamaha -81 och de flesta köpte omgående HansHummel cylindrar utan powervalve till dessa då det var i stort sett omöjligt att få öppning av två cylindrar lika genom ett helt race, även om du hade stoppat dit helt nya grejor innan racet. Slets så mycket men fungerar mer hjälpligt på en cross.
Tror även en cross skulle bli driftsäkrare utan centrifugalöppning, men en tryckklocka lär ogilla stenar och att bakas in i lera för sin funktion.
 
Back
Top