Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
vad är det för motorer? inte egna eller?
ser ball ut....![]()
Franco Moro....
Ser ut som att MR1 har torrkoppling precis som TZ125 också hade. Men jag kan inte komma ihåg hur en sån motor såg ut. Men har misstankar på att man använt sig av delar från en Yama som en bas på deras eget projekt även där. Nån annan som kan se om nått påminner om en sån motor?.
Sant!! Men tills detta är bevisat är det fult!
Hittade en Tysk säljare av dessa hojarna. I anonnsen sägs följande:
Die Alternative zu Aprilia und Honda - Moro Racing MR1
- 125er GP Productionracer aus Italien
- Membrangesteuerter Einzylinder Motor ca. 42 PS
- pneumatische Auslassteuerung
- 6 Gang Kassettengetriebe
- Matris Federelemente
- Stahlgitterrohrrahmen
- Gewicht: ca. 68kg
- Marchesini Felgen
- Starlane Dashboard - Digitaler Drehzahlmesser/ Rundenzeitanzeige per GPS
- Ersatzteilkit beinhaltet Düsen- und Nadel set zur Vergaserabstimmung sowie Ritzel und Kettenäder
Nu kan jag ingen Tyska själv. Så den tredje grejjer - pneumatische Auslassteuerung är det en pneumatisk avgasventil som menas eller?
Översatt till svenska:
Pneumatiskt styrd avgasport (undrar just hur fan det ser ut?)
Kan ju inte säga för denna men rotax kom -86 ? med pneumatisk (lufttryckstyrda) avgasventiler.
Är en slid ner i avgasporten cirka 45 grader vinkel mot loppet. Denna slid är hopmonterad med en vaccumklocka ala gammal fördelare.
När det blir tryck i blåsan öppnar ventilen.
Sen kan man givetvis justera öppningstryck etc.
För de som inte känner till rotax övertog aprilia denna lösning och använde i många år tills de kom med en elektronisk styrd avgasventil. Men fortfarande likadan slid.
Min tändningsbox från -89 har utgång för att styra elektriskt![]()
Hur som, tryckstyrd avgasventil är otroligt driftsäkert.
Nu blev jag intresserad pappa har ju någon gammal rotax kvar från när han körde i mitten av 80-talet men jag har nog aldrig spanat in avgasportsmekanismen. Jäkla skit att jag åkte till ungern idag och är borta minst 2 mån![]()
Nu är jag trögtänkt såhär om aftonen men varifrån hämtar man trycket?
Små fina hål direkt från cylindern upp till tryckmembranet![]()
Vaknat?
Är jag spydig idag![]()
Får nog äta upp det snabbt, men vi gissar ju friskt nu...
Man får lov att vara spydig ibland. Anledningen var att jag kom att fundera på hur lämpligt det var att ta signalen från pipan då pulsfenomen därmed skulle kunna få porten att bete sig märkligt. Ex vid 8kRPM får vi tryck och porten börjar öppna men vid 10kRPM får vi destruktiv puls och signalen minskar och porten sjunker.
Fast uppenbarligen fungerar det ju utmärkt så jag skall väl sluta tänka så mycket....
Fast om man nu är ute efter enkelhet varför inte ha centrifugalöppning ala crosshoj![]()
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |