Den där frambromsen som är monterad på fälgbanan... Är det bra? Måste ju bli tokbra bromsverkan men högre ofjädrad vikt som dessutom sitter på helt fel ställe...
Eller?
Jag har följt diskussionerna i USA om Buells frambroms på bana och det är rätt så spännande, dem "troende" hävdar att bromsen är en revolution medans "di andre" hävdar att det är rena skämtet...
Fördelarna enligt herr Buell själv är faktiskt lägre ofjädrad vikt än konventionell setup med dubbla ok och skivor. Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket dem hävdade att dem sparade i vikt, men tanken är väl den att man bara behöver ett ok istället för två, visserligen med en aningens tyngre skiva. Det positiva ska också vara det att eftersom bromskraften går direkt till fälgbanan, istället för via navet och ekrarna, så kan man göra ekrarna extra lätta! Och det ser det ju onekligen ut som dem satsat ordentligt på det på bilderna ovan!!
Problemen som jag har hört om är först och främst värmeutvecklingen! Privatförarna som först började race'a med Buellen i USA vet jag försökte med kylscoop och allt möjligt för att hålla tempen nere... Det plus att känslan är rätt så stum i orginal 6-kolvsoket på en Buell gjorde att en del bytte till konventionella bromsar istället.
Buells egna lösning på värmeproblemet (inte enbart därför man valde denna lösning, men det är en av de) var att börja köra med 8 kolvsok istället. Då fördelas ju värmen över en större yta och jag har inte hört talas om någon som haft såna problem sen dess.
Dock tycker jag ju att det eventuella viktövertaget bör vara så gott som uppätet med ett 8 kolvsok!? Även om ekrarna är lättare eller ej...
Den gyroskopiska påverkan har jag faktiskt inte hört så mycket om, men rimligen bör det ju finnas lite där! Men kollar man på 125'an ovan så ser ju skivan rätt så lätt ut å andra sidan
Som en kul notis så hävdade Buell när dem testade deras racer XBRR att den nya bromsen var bland det bästa Jeremy McWilliams provat, men nånting säger mig att han var rätt så bra betald som testförare så eventuella kommentarer kan ju vara lite färgade av det
Kul med ny teknik iaf! (oavsett om den floppar eller ej

)
MVH
Björn