Mororacing MR1

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nu har Mororacing släppt bilder och info om sin kommande 125:a som man kommer börja sälja.

Priset är 15.000 euro för en Mororacing MR1. (exl moms förmodligen)

Olika typer av Kit-prylar kommer finnas att kunnas köpas till dessa hojar från Mororacing.

Längd: 1.800 mm
Bredd: 450 mm
höjd: 1.040 mm
sitthöjd: 780 mm
hjulbas: 1.220 mm
vikt: 70kg

Borr: 54 mm
Slag: 54,5 mm
Tankvolym: 16 L
Effekt: "över 40 cv"

img_0416(2).jpg

img_0816(2).jpg

az_(5).jpg

st_(1).jpg

st_(17).jpg

www.mororacing.com

Last edited:
Oki. Några fler bilder då.

mug2.jpg

mug2_(19).jpg

mug2_(36).jpg

st.jpg

st_(16).jpg

st_(21).jpg

st_(18).jpg

st_(22).jpg

img_0791(2).jpg

img_0819(2).jpg

img_0832(2).jpg

img_0850(2).jpg

Den där frambromsen som är monterad på fälgbanan... Är det bra? Måste ju bli tokbra bromsverkan men högre ofjädrad vikt som dessutom sitter på helt fel ställe...
Eller?

Den där frambromsen som är monterad på fälgbanan... Är det bra? Måste ju bli tokbra bromsverkan men högre ofjädrad vikt som dessutom sitter på helt fel ställe...
Eller?
Jag är också tveksam. Hojen som är i banmiljö på bilderna har en konventionell bromsskiva. Jag vill inte ha några Buell-posörbromsar om det går att undvika.

Eller?
Kan nog anta att de goda effekterna väger över de negativa och därmed värt det även fast hojen väger ett par hekto mer totalt.

Kan nog anta att de goda effekterna väger över de negativa och därmed värt det även fast hojen väger ett par hekto mer totalt.

Så varför har inte alla hojar sådana bromsar? I MotoGP har de ju det inte...:va

Så varför har inte alla hojar sådana bromsar? I MotoGP har de ju det inte...:va

Det ska inte alls vara bra, Fantic hade det på sin 250 men det var nog mest för show-skull att det ser ball ut, de tog bort det rätt omgående. Det ger en massa onödiga gyrokrafter som gör det svårare att bryta ner cykeln.
På 125 är det ju numer rätt många som kör med två riktigt små skivor fram istället för en vanlig "liten" skiva.

Den där hojjen ger ju knappt ngt habegär alls! Och detsamma gäller den nya KTM:en, nä tacka vet jag ngt gammalt, sönderskruvat och sunkit.

Vad är det för motor förresten?

Last edited:
Eller?

Jag har följt diskussionerna i USA om Buells frambroms på bana och det är rätt så spännande, dem "troende" hävdar att bromsen är en revolution medans "di andre" hävdar att det är rena skämtet... :gnissla

Fördelarna enligt herr Buell själv är faktiskt lägre ofjädrad vikt än konventionell setup med dubbla ok och skivor. Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket dem hävdade att dem sparade i vikt, men tanken är väl den att man bara behöver ett ok istället för två, visserligen med en aningens tyngre skiva. Det positiva ska också vara det att eftersom bromskraften går direkt till fälgbanan, istället för via navet och ekrarna, så kan man göra ekrarna extra lätta! Och det ser det ju onekligen ut som dem satsat ordentligt på det på bilderna ovan!!

Problemen som jag har hört om är först och främst värmeutvecklingen! Privatförarna som först började race'a med Buellen i USA vet jag försökte med kylscoop och allt möjligt för att hålla tempen nere... Det plus att känslan är rätt så stum i orginal 6-kolvsoket på en Buell gjorde att en del bytte till konventionella bromsar istället.

Buells egna lösning på värmeproblemet (inte enbart därför man valde denna lösning, men det är en av de) var att börja köra med 8 kolvsok istället. Då fördelas ju värmen över en större yta och jag har inte hört talas om någon som haft såna problem sen dess.

Dock tycker jag ju att det eventuella viktövertaget bör vara så gott som uppätet med ett 8 kolvsok!? Även om ekrarna är lättare eller ej...

Den gyroskopiska påverkan har jag faktiskt inte hört så mycket om, men rimligen bör det ju finnas lite där! Men kollar man på 125'an ovan så ser ju skivan rätt så lätt ut å andra sidan :yoparty

Som en kul notis så hävdade Buell när dem testade deras racer XBRR att den nya bromsen var bland det bästa Jeremy McWilliams provat, men nånting säger mig att han var rätt så bra betald som testförare så eventuella kommentarer kan ju vara lite färgade av det :D

Kul med ny teknik iaf! (oavsett om den floppar eller ej :tungan )

MVH
Björn

Problemen som jag har hört om är först och främst värmeutvecklingen! Privatförarna som först började race'a med Buellen i USA vet jag försökte med kylscoop och allt möjligt för att hålla tempen nere...

Jo, den begagnade fälgbaneskivan ser ju rätt välstekt ut...

Den ser störtcool ut! På buellriktiningen kan man ju enkelt hänvisa till alla tester som görs där i stort sett samtliga konstaterar vilket skräp som kommer från kontinenten i väst!

Fler galningar som satsar på utdöd racing. ;)
Gillar ramen och hela skapelsens smäckerhet men frambromsen ser ju ut som ngt från Star Trek..

Ska de börja sälja sin 250 cc racer också? Den är också duktigt fin.

IMG_0327.JPG

Esteten inom mig ryggar dock fortfarande för det FULA avslut de gjort på ramrörens avslut vi svinginfästningen!:va
Gör om - gör rätt!:hördu

Esteten inom mig ryggar dock fortfarande för det FULA avslut de gjort på ramrörens avslut vi svinginfästningen!:va
Gör om - gör rätt!:hördu

Tror du inte tanken är att man ska kunna sticka in ett stöd där då? Ser så ut på 250:n t ex. Yamaha har en liknande lösning längre fram för att hålla uppe hela fronten via ramen.

Om det har med funktion att göra kan det aldrig vara fult. :)

Tror du inte tanken är att man ska kunna sticka in ett stöd där då? Ser så ut på 250:n t ex. Yamaha har en liknande lösning längre fram för att hålla uppe hela fronten via ramen.

Om det har med funktion att göra kan det aldrig vara fult. :)

Sant!! Men tills detta är bevisat är det fult!

Back