Moralkakor?.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Jag förstår mig inte på alla dessa moralkakor med sin oändliga försåtelse för folks "små övertädelser av lagen"?. Har man t.ex kört för fort så är man en ansvarslös idiot, men om man är en parasit som lever på samhällets bekostnad och råkar få lite spö när man själ andras egendom så är det synd om en?. Är det bara folk på samhällets botten som inte behöver följa lagarna, eller tycker ni kanske att trafikförseelser är ett grövre brott än stöld?. :confused:

Hmm, tråden försvann. Jaja, lägger den här. Vill någon moderator ta bort den direkt är det ok....

Intressant tråd, skrämmande inlägg.

Alla kan nog vara överrens om att det är tragiskt att folk inte kan skilja på mitt och ditt, och man skall nog inte uttala sig för pacifistiskt innan man varit i precis samma situation själv.

MEN, baserat på kockens beskrivning av skadorna så verkar boxningsmatchen haft en klar förlorare, pundaren. Så innan neandertal-människorna här börjar skrika efter blod kanske de bör läsa på lite om den nödvärnsrätt de tycker är så jävla kass.

Den kan lite kort sammanfattas på så sätt att den ger dig rätt att göra i princip vad som helst så länge det är försvarligt, alltså i princip möta våld med samma grad av våld. Om man nyttjar mer våld än man har rätt till kan man hävda att man "svårligen kunde besinna sig", vilket ger ännu mer spelrum.

När det gäller skadebeskrivningen, kraftigt övervåld mot huvudet, så ligger det väl närmast till hands att anta att det är just övervåld som använts=oförsvarligt.

Har vi på fullt allvar idioter här inne som anser att "the american way of justice, texasstyle" är något att sträva efter kan jag bara önska att ni antingen läser på eller växer upp.

Jag förespråkar inget övervåld, jag tycker bara att jag har rätt att gå ut och hota tjuven med ett vapen. Väljer han att ge sig så behöver man bara invänta polisen, och om han springer så sjuter jag honom naturligtvis i benet och inte i ryggen eller huvudet. Man ska väl inte behöva bli klassad som ett blodtörstigt monster bara för att man blir förbannad över att man inte har rätt att skydda sin egendom?. :confused:

Hightuned skrev:
Jag förespråkar inget övervåld, jag tycker bara att jag har rätt att gå ut och hota tjuven med ett vapen. Väljer han att ge sig så behöver man bara invänta polisen, och om han springer så sjuter jag honom naturligtvis i benet och inte i ryggen eller huvudet. Man ska väl inte behöva bli klassad som ett blodtörstigt monster bara för att man blir förbannad över att man inte har rätt att skydda sin egendom?. :confused:

Att skjuta någon i benet anser du inte vara övervåld?

Här är det ju bara att välja, och välja efter sin övertygelse. Antingen ställer man upp på ett samhälle där alla traskar runt med vapen, eller också gör man inte det.

Samma sak utan vapen egentligen, antingen vill man leva i ett samhälle där folk har rätt att slå ihjäl varandra efter eget godtycke, eller också vill man inte det.

Det är inte svårare än så egentligen.

t-rex skrev:
Att skjuta någon i benet anser du inte vara övervåld?
Det är inte svårare än så egentligen.

Han kan ju själv välja att ge sig, alltså kan man säga att han skjuter sig själv i benet?. Om jag rånar en bank och sedan blir beskjuten av polisen kan jag väl inte komma och klaga, jag valde ju själv att inte ge mig?. :confused:

Hightuned skrev:
Han kan ju själv välja att ge sig, alltså kan man säga att han skjuter sig själv i benet?. Om jag rånar en bank och sedan blir beskjuten av polisen kan jag väl inte komma och klaga, jag valde ju själv att inte ge mig?. :confused:

Om jag säger att jag ser en skillnad på att polisen skjuter någon, och det som i ditt fall är du som privatperson som gör det, ser du då samma skillnad?

om du väljer att inte stoppa vid en trafikkontroll - är det då ok om polisen försöker preja av dig från vägen i 100+ :confused: :confused:

gladh

Men du har ju avvärjt påhoppet på hojen, behöver han då till varje pris hållas kvar t ex genom ett skott i benet? Han lär ju inte ge sig på din hoj igen... Är det berättigat att man själv får ett skott i benet när man försöker dra ifrån polisen efter en snabbkörning med hojen?

edit: och det var visst fler som tänkte i de banorna...

Nej du kan inte klaga då polisen är de enda i samhället som faktiskt FÅR bruka våld. :tummenupp

Hightuned skrev:

Det var bara en hypotes, jag skulle aldrig offra mina vapenlicenser för att skjuta en pundare i benet. Vem vet det kanske finns ett liv efter detta där alla får svara för det dom gjort under sina dagar, och då skulle inte jag vilja vara i pundaren skor!. :D

gladh skrev:
om du väljer att inte stoppa vid en trafikkontroll - är det då ok om polisen försöker preja av dig från vägen i 100+ :confused: :confused:

gladh

Det är väl skillnad på att riskera någon annas liv för en ringa trafikförseelses skull, och att att dom skjuter i självförsvar mot flyende rånare?. :confused:

behöver man verkligen försvara sig mot en flyende rånare? ifs kan de ju komma tillbaka förstås..

Spinky Spendrup skrev:
Men de kanske tror att du är en hojtjuv när du försöker smita? :D

Förvisso, visste jag att dom had rätt att skjuta så skulle jag naturligtvis stanna på en gång. Eller kanske inte med tanke på att större delen av poliskåren inte kan hantera ett vapen då dom stackarna inte får någon betald ammunition eller arbetstid att öva på, så dom skulle förmodligen lyckas med att skjuta en gammal dam eller någon annan förbipasserande istället för mig. Själv skuter jag i alla fall 3-5000 skott om året och anser mig utan problem kunna skjuta någon i benet utan att riskera deras liv.

Hightuned skrev:
......

förbipasserande istället för mig. Själv skuter jag i alla fall 3-5000 skott om året och anser mig utan problem kunna skjuta någon i benet utan att riskera deras liv.

Jag har varit tävlingsskytt i över 10 år, skjutit allt möjligt som kan spotta bly i en eller annan form, men det där vettefan om jag skulle ta upp som en merit.

t-rex skrev:
Jag har varit tävlingsskytt i över 10 år, skjutit allt möjligt som kan spotta bly i en eller annan form, men det där vettefan om jag skulle ta upp som en merit.

Då är du väl medveten om att du skuter bätter en 99% av poliskåren, men ta inte allt jag säger så allvarligt för jag är varken psykopat eller dum i huvudet. :D

Om man säger så här.... Olika folk har nog olika syn på vad som är ett allvarligt brott..... :p

En del kanske tycker att en hojtjuv är värd att spöas upp eller skjutas på, kanske för att just den personen tycker att hojtjyvar är vidriga små kräk... :rolleyes:

Andra, kanske tycker att en hojåkare som kör tokfort genom den lilla byn är en potent barnamördar-risk och något av det mest kriminella som finns och ska spöas upp eller vara fri skjutning på.... :eek:

Är nog bäst låta farbror blå/rättsväsendet sköta det här med ta fast brottslingar/skuldfråga och att utdömma straff, tror att tex fortåkande hojåkare skulle ligga illa till för lynchmobbar annars... Jag föredrar böter och indraget körkort framför att bli lynchad eller nedskjuten av folk som ogillar fortkörande hojar... ;)

/B

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back