Moppe till kneget

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Tänkte tjacka moppe att bolma till kneget med i sommar. Har ca 1 mil dit.
Ska helst ha en gammal 30-moppe för jag vill börna fågelvägen som går på en cykelväg.
Tyvärr så är det mest skit på blocket och tradera just nu inom rimligt avstånd.
Jag undrar därför om det finns någon runt norra skåne/södra blekinge som vill kränga en moppe i hyfsat skick. Helst typ Puch Maxi eller liknande som det finns gott om delar till.

Dakota är det fan samlarvärde på nuförtiden. Får ju lätt pröjsa lika mycket om inte mer för en OK sådan som en ny EU-scooter.

Va fan köp en gammal DT 125:a och kasta bort nummerplåten. Ser ut och låter som en moped men med lite bättre klös bara.

Råkar ha en gammal kompakt i mellersta halland..
Går som ett skott (40) med sina 2 växlar..

Behöver ny sadel, annars klockren till myspendling..

Så fort man sätter sig på en moped så blir man moppefucko igen.

Det går en vecka sen har du trimmat fanskapet, är det värt att bli av med körkortet för att köra trimmat?

Köp en billig 125a istället och se till att den är laglig och trafikförsakrad, det är dessutom billigare än att försäkra en moppe.

Råkar ha en gammal kompakt i mellersta halland..
Går som ett skott (40) med sina 2 växlar..

Behöver ny sadel, annars klockren till myspendling..

Fan att det ska vara sånt avstånd, annars är ju en kompakt perfa. En trimmad sådan hade jag ju när jag var 15.

Så fort man sätter sig på en moped så blir man moppefucko igen.

Det går en vecka sen har du trimmat fanskapet, är det värt att bli av med körkortet för att köra trimmat?

Köp en billig 125a istället och se till att den är laglig och trafikförsakrad, det är dessutom billigare än att försäkra en moppe.

Ja, jag var inne på det också, trots att man inte kan (borde) köra på cykelväg med en 125:a. Men det avgörande är väl att jag ju vill slippa besiktning och skatt. En gammal 30-moppe behöver ju bara trafikförsäkras och det kan väl inte vara så dyrt före en 41-årig fucker som mig?

Last edited:
Ja, jag var inne på det också, trots att man inte kan (borde) köra på cykelväg med en 125:a. Men det avgörande är väl att jag ju vill slippa besiktning och skatt. En gammal 30-moppe behöver ju bara trafikförsäkras och det kan väl inte vara så dyrt före en 41-årig fucker som mig?

Min huligan-Jawa var dyrare än min motorcykel i försäkring, då hade jag trafik på moppen och helförsäkrat motorcykeln...

Det är rätt vanligt att 41åringar lånar ut "sina" mopeder till söner/döttrar som är 15, därav inga åldersrabatter.
Dessutom stjäls det grymt mycket mopeder.

du ska ju ha en fs1a såklart. gärna choppermodellen också :P

Ha ha, nä ingen cp-moppe. Jag ser förresten nu att det inte finns mycket vettigt att välja på i 125 segmentet heller häromkring på blocket.
Det slutar väl att jag tar Horneten och ångar på cykelvägen med.

Mc-Scooter, 4 takt (drar lite soppa), Då får du lite regnskydd för benen på köpet. Billigare än en EU-moppe/30-moppe i försäkring, går fortare och dessutom lagligt.

Här är ett exempel: http://www.blocket.se/blekinge/Honda_SCV_100_Lead_32582957.htm?ca=22&w=1

Honda lead 100 cc duger gott som "pendlarmoppe" i stan o 70 vägar.

Fantasipriserna på 30-40 år gamla skrotmoppar är ju rent löjliga. :näsblod

Last edited:
I fjollträsk så är det apdyrt att försäkra en moppe öh. Jag köpte först en 150cc "vespa" bytte sedan till en 250cc likadan för att ha som pendlar fordon. Helförsäkrat = ca 150:-/mån.

Mc-Scooter, 4 takt (drar lite soppa), Då får du lite regnskydd för benen på köpet. Billigare än en EU-moppe/30-moppe i försäkring, går fortare och dessutom lagligt.

Här är ett exempel: http://www.blocket.se/blekinge/Honda_SCV_100_Lead_32582957.htm?ca=22&w=1

Honda lead 100 cc duger gott som "pendlarmoppe" i stan o 70 vägar.

Fantasipriserna på 30-40 år gamla skrotmoppar är ju rent löjliga. :näsblod

Ja, jag såg också att priserna på i vissa fall rent skrot när det gäller 30-moppar låg på runt 3-4 lax. :gnissla

Kanske blir lätt mc likförbannat.

Hur söker du?
Finns ju hur mkt som helst på Blocket i nö Skåne o Blekinge.
Jag hittade 7-8 kul alternativ, alla under 5000:-
Bla Puch Maxi, Raketare, Hossebandslirare etc etc.

Last edited:
Gör dig själv en tjänst och cykla till o från jobbet. En mil e ju ingenting.
Förnedra inte dig på en moped.
Man blir utskrattad på jobbet om man är över 15 och kommer på en moppe.

Cyklar du däremot signalerar du att du är aktiv och betydligt mer intressant än just ett "moppefucko".

Fast du kanske är en av dem.....

Och ja, jag cyklar 3 mil till jobbet de dagar jag inte kör bil eller hoj - Yamaha R1 :hihi

Gör dig själv en tjänst och cykla till o från jobbet. En mil e ju ingenting.
Förnedra inte dig på en moped.
Man blir utskrattad på jobbet om man är över 15 och kommer på en moppe.

Cyklar du däremot signalerar du att du är aktiv och betydligt mer intressant än just ett "moppefucko".

Fast du kanske är en av dem.....

Och ja, jag cyklar 3 mil till jobbet de dagar jag inte kör bil eller hoj - Yamaha R1 :hihi

Jo, jag tränar 3-4ggr/vecka så det är inte brist på ork som driver fram detta utan snarare en tvårtyglad önskan att få ligga kvar en stund extra i sängen :D

Köp en scootermoppe. Finns ju ett par som kom innan EU-eran, borde inte kosta alltför mycket. Fixa den ostrypt och du slipper dö av tristess. Halvtråkigt, men nu var det frågan om att ligga kvar i sängen längre om morgonen.
Blir du tagen får du lite böter iom att du har körkort för den motorcykel det är, enda är att den är otypad som mc.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden