Moppe går illa...

Tätningen sitter tillsammans med vevlagret i godset i motorblocket och tätar så att inte gaser/luft passerar ut/in genom kullagret till svänghjulet/kopplingskorgen.

Ok, fattade inte allt men litegrann iaf! Tack för försöket att sprida lite kunskap! :krama

Jag får konsultera Mr Haynes när det börjar närma sig att kolla det helt enkelt!
 
...fast på den tiden var även bensinen med sitt bly smörjande, i dag är den bara uttorkande, så jag hävdar (många kommer att påstå att jag har fel) att man i dag behöver mer olja än förut, just för att kompensera för avsaknaden av bly.

Till felet på mopeden skulle jag vilja påstå att du har otäta packboxar i veven, den suger tjuvluft i insugningsfasen och du får dålig vevhuskompression.
/G.Issning
Som sagt... oljorna på den tiden var inte riktigt vad de är idag. Varför ska man sura ner sin moped med en massa jävla klegg den inte behöver? Vi snackar om 1 hästkraft, eller 2. Man kan smörja en sådan med bananskal och det går bra. Visst, kör du ett ylande 2-taktsmonster med 400 literhästar så är kanske 2% inte riktigt tillräckligt. Dessutom så rekommenderar Honda själv 1:50. Och man kan lita på att de har räknat med en hyfsad säkerhetsmarginal...

EDIT:Men i sista hand är det upp till ägaren såklart. Detta är internet där ingen tar ansvar för det man säger, om det skulle visa sig vara fel.
 
Last edited:
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Back
Top