Moppe går illa...

Tätningen sitter tillsammans med vevlagret i godset i motorblocket och tätar så att inte gaser/luft passerar ut/in genom kullagret till svänghjulet/kopplingskorgen.

Ok, fattade inte allt men litegrann iaf! Tack för försöket att sprida lite kunskap! :krama

Jag får konsultera Mr Haynes när det börjar närma sig att kolla det helt enkelt!
 
...fast på den tiden var även bensinen med sitt bly smörjande, i dag är den bara uttorkande, så jag hävdar (många kommer att påstå att jag har fel) att man i dag behöver mer olja än förut, just för att kompensera för avsaknaden av bly.

Till felet på mopeden skulle jag vilja påstå att du har otäta packboxar i veven, den suger tjuvluft i insugningsfasen och du får dålig vevhuskompression.
/G.Issning
Som sagt... oljorna på den tiden var inte riktigt vad de är idag. Varför ska man sura ner sin moped med en massa jävla klegg den inte behöver? Vi snackar om 1 hästkraft, eller 2. Man kan smörja en sådan med bananskal och det går bra. Visst, kör du ett ylande 2-taktsmonster med 400 literhästar så är kanske 2% inte riktigt tillräckligt. Dessutom så rekommenderar Honda själv 1:50. Och man kan lita på att de har räknat med en hyfsad säkerhetsmarginal...

EDIT:Men i sista hand är det upp till ägaren såklart. Detta är internet där ingen tar ansvar för det man säger, om det skulle visa sig vara fel.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top