Moppe går illa...

Tätningen sitter tillsammans med vevlagret i godset i motorblocket och tätar så att inte gaser/luft passerar ut/in genom kullagret till svänghjulet/kopplingskorgen.

Ok, fattade inte allt men litegrann iaf! Tack för försöket att sprida lite kunskap! :krama

Jag får konsultera Mr Haynes när det börjar närma sig att kolla det helt enkelt!
 
...fast på den tiden var även bensinen med sitt bly smörjande, i dag är den bara uttorkande, så jag hävdar (många kommer att påstå att jag har fel) att man i dag behöver mer olja än förut, just för att kompensera för avsaknaden av bly.

Till felet på mopeden skulle jag vilja påstå att du har otäta packboxar i veven, den suger tjuvluft i insugningsfasen och du får dålig vevhuskompression.
/G.Issning
Som sagt... oljorna på den tiden var inte riktigt vad de är idag. Varför ska man sura ner sin moped med en massa jävla klegg den inte behöver? Vi snackar om 1 hästkraft, eller 2. Man kan smörja en sådan med bananskal och det går bra. Visst, kör du ett ylande 2-taktsmonster med 400 literhästar så är kanske 2% inte riktigt tillräckligt. Dessutom så rekommenderar Honda själv 1:50. Och man kan lita på att de har räknat med en hyfsad säkerhetsmarginal...

EDIT:Men i sista hand är det upp till ägaren såklart. Detta är internet där ingen tar ansvar för det man säger, om det skulle visa sig vara fel.
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top