Mopedstrul (Piaggio Ciao)

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Hallå

Jag har en gammal Piaggio Ciao som jag försöker få ordning på. Problemet är att den är långsam. Väldigt långsam. Gör kanske 5km/h. Går endast på fullgas. Den är svårstartad när den är kall och lättstartad när den är varm. Tändstiftet ser fint ut (Brunt i toppen).

Har fixat följande på den (Gick lika dåligt innan jag fixade med den):
- Ny cylinder och kolv (trim 7002).
- Ursotat avgassystem.
- Rengjord förgasare.
- Nytt luftfilter.
- Ny kondensator.
- Ny brytare. Avstånd ok.
- Ny topplockspackning och cylinderfotspackning.
- Ny packning vid genomföring till vevhuset.
- Ny packning mellan vevhushalvorna.
- Nytt bränslefilter och nya slangar.
- Ny bensin.

Någon som har någon idé om vad som kan vara felet, eller hur jag kommer vidare?
Ciao har den enklaste motor man kan tänka sig, men ändå får jag den inte att gå bra.

Tack på förhand!
 
Last edited:
Byt tändstiftet när du ändå är i farten? Såg inte något om att det blivit bytt. Även om det ser bra ut och ger gnista kan det vara slut. Lite samma med tändkablar och tändhatt, kan ju vara dags att byta dem med. Inte för jag vet om det stämmer överens med problemet du har däremot. :gnissla
 
Byt tändstiftet när du ändå är i farten? Såg inte något om att det blivit bytt. Även om det ser bra ut och ger gnista kan det vara slut. Lite samma med tändkablar och tändhatt, kan ju vara dags att byta dem med. Inte för jag vet om det stämmer överens med problemet du har däremot. :gnissla
Jag har inte bytt tändstift. Tänkte att har man gnista så har man. Men så är det kanske inte. Skall byta det och tändkablar. Tack för tipset.
 
När du beskriver stiftet, brunt i keramiken eller bara vid elektroderna?

För det låter som om den gick magert.
 
När du beskriver stiftet, brunt i keramiken eller bara vid elektroderna?

För det låter som om den gick magert.

Även runt keramiken. Har idag testat att spraya startgas vid förgasaren (samtidigt som jag skärmade av luftfiltret med en bit plywood. Startgasen gjorde att varvtalet ändrades och motorn dog. Antar att den tar in tjuvluft någonstans.
Tror även att jag kan behöva någon sorts lim för att bättre täta motorblockshalvorna och kanske även toppen. Ytorna där packningen ligger har lite skavmärken. Men vad skall man använda för lim?
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top