Montering av slutsteg i bil

Har byggt ljud i väldigt många bilar och aldrig borrat ett skit. Finns bergis en massa hål. Se till att täta efter dig, då det annars kan läcka in ljud utifrån med ökat buller som följd.

men om jag fattar det rätt.. man kan dra ström o signalkabel till slutsteget på samma sida och lågnivåkebeln på andra sidan så är allt fröjd o fint. sen jordar man slutsteget i bagaget så är det klart. lr?

2950965 jag menade ström och signalkabeln(ej lågnivån) till slusteget på samma sida
Vilken signalkabel? Vad missa jag nu här.

Slutsteget ansluts till:
1 st Plus kabel (aka strömkabel)
1 st Minus (Aka Jordkabel)
1 st Signalkabel (en lågnivå kabel Aka rca kabel)
X st högtalare
1 remotekabel (som startar steget när stereon är igång så den inte drar tjuv stöm)

Så vilken kallar du signalkabeln? Remoten? Ja remoten dras på starkströms sidan.

Iof är jag elektriker inte ljudbyggare men principen för magnetfält skiter nog i vad som är inkopplat i ändarna så det är samma.

Vad har du för bil då? Hur grov kabel skall du in med?

btw - glöm inte att säkra av vid batteriet och fixa en bra fördelningsplint i skuffen för ev utökningar. Se över orginalkablarna mellan batteri och generator/kaross.

Ex från min bil:

snartklart.jpg

Last edited:
ja just det, kom på en sak. jag ska ju ha kanske 2st slutsteg bak i bilen.

Hur skarvar man strömkabeln på bästa sätt? med fördelningsplint?

och hur gör man om man ska ha 2st slusteg och endast har en lågnivå på stereon? viderekopplar man från första steget eller sättar man y-kontakter bak på stereons lågnivå utgång?

tackar!!

alex

Men du ska ju inte borra.. Leta upp en kabelstam och följd den in igenom torpedväggen.
Förlåt, jag kunde inte låta bli att skoja.

:lol

Det är ju en bit till airbagen från torpedväggen, så slutar du borra när du kommit igenom plåten så riskerar du ingen airbag. Av erfarenhet vet jag att det är lättare att borra från kupén. glöm inte lacka i hålet om du borrar, annars får du rost. Men som många andra redan sagt, Dra i redan befintliga hål. Ta en ficklampa och ge dig ner i motorrummet så ser du massagummiploppar, ta fram en mattkniv och gör ett kryss, sen för du in kabeln där. Jorda inte remotekabeln, Headuniten har sin jord och slutsteget sin. Kontakta mig gärna om du har fler frågor, jag arbetar med billjud.
Gärna! Har mer entusiasm/vilja än koll så det behövs. :)

2951858 ja just det, kom på en sak. jag ska ju ha kanske 2st slutsteg bak i bilen.

och hur gör man om man ska ha 2st slusteg och endast har en lågnivå på stereon? viderekopplar man från första steget eller sättar man y-kontakter bak på stereons lågnivå utgång?

tackar!!

alex
http://www.mds.se/?artnr=9951
Och
http://www.mds.se/?artnr=288022

Eller finare liknande produkter beroende på budget.

ja just det, kom på en sak. jag ska ju ha kanske 2st slutsteg bak i bilen.

tackar!!

alex

Bäst med någon form av fördelningsplint. Billigare steg brukar ju inte kunna ta mer än typ 16mm2 rakt in. Ang lågnivån så rekommenderar jag någon form av elektroniskt delningsfilter typ Coustic XM3E eller likn.

Mitt gamla strömfördelningsblock:

block1.jpg

tackar för sjyssta bilder! ska till biltema se om de har nåt liknande.. sen hör jag av mig när jag inte fåt ihop skiten av nån anledning

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti