Montering av miniblinkers, hjälp

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Halloj

Fråga 1
Har precis monterat mina miniblinkers (biltema :rolleyes:), med motstånd köpta på Lelles. Jag började med de bakre och det fungerade kanon, lagom hastighet (när jag fortfarande hade org blinkers fram).
Men nu idag när jag monterade de främre så började allihopa gå skitfort och om man kör så ser det nästan ut som att de bara lyser (väldigt hög blinkfrekvens).
Måste jag köpa nya motstånd och vad ska jag då köpa, eller kan det vara något annat problem?

Fråga 2
Hur brett måste blinkersen sitta för besiktningen? Finns det något minsta mått, eller räcker det med att de syns? Nu sitter de bara någon centimeter ut från framlyset. Kommer flytta ut det högra en halv cm eller ngt, så att det går fritt för kablarna.

(öhm har inte hunnit tvätta av hojen :rolleyes:)
 

Bifogat

  • IMG_3919(moddad).jpg
    IMG_3919(moddad).jpg
    90.9 KB · Visningar: 88
  • IMG_3921(utan regnr).jpg
    IMG_3921(utan regnr).jpg
    68.8 KB · Visningar: 82
Sök på motstånd här på forumet.. Finns en tråd om hur man ska koppla och vilka motstånd man ska ha, för såna behöver du..
 
Det skumma är ju det att det sitter motstånd på, men då antar jag att jag behöver kraftigare motstånd då... tack!

Nån som har koll på fråga 2? Dvs besiktningskrav på avstånd mellan blinkers (/mellan blinkers och framlyse).
 
byt relä istället för att fippla med massa motstånd.. finns relän på biltema som är oberoende av strömstyrkan som krävs av blinkersena.. 39kr har jag för mig att dom kostar
 
byt relä istället för att fippla med massa motstånd.. finns relän på biltema som är oberoende av strömstyrkan som krävs av blinkersena.. 39kr har jag för mig att dom kostar

Poängen med att det blinkar fortare om motståndet ändras (tex en lampa som går sönder) är att man får indikering på att något är fel. Har för mig att det är lag på det men jag kan iofs minnas fel. :va

Själv skulle jag inte vilja åka omkring utan fullt fungerande blinkers i trafiken då bilar är att betrakta som älgar och hojåkare som osynliga :gnissla
 
Poängen med att det blinkar fortare om motståndet ändras (tex en lampa som går sönder) är att man får indikering på att något är fel. Har för mig att det är lag på det men jag kan iofs minnas fel. :va

Själv skulle jag inte vilja åka omkring utan fullt fungerande blinkers i trafiken då bilar är att betrakta som älgar och hojåkare som osynliga :gnissla

Så det hjälper inte att byta relä? Eller sätta dit starkare motstånd?

Edit: kollade idag och alla lampor är hela om det nu skulle kunna vara det som är felet.

__________________________________

Är det ett sånt här relä man ska ha?
Det står att det är för bilar, men det kanske är samma?

Archive%5CProduct_images%5C42%5CLarge%5C42-200_l.jpg

Blinkrelä LED
3-poligt blinkrelä för bilar utrustade med LED-blinkers, 12 V. Bilens ordinarie blinkrelä ersätts med detta nya blinkrelä. Eftersom LED-lampor drar betydligt mindre ström än vanliga glödtrådslampor, så kommer bilens originalrelä att blinka med för snabb frekvens.
 
Last edited:
Nu har jag vart ute i garaget och mätt...

Lamporna i fram sitter med 29cm mellanrum (centrum till centrum) och
lamporna i bak sitter med 27cm mellanrum.
Så det borde ju vara lugnt då.

På förp. till miniblinkersen står det 12V/1W
Org blinkers är märkta med 21W

Kollade även på blinkers relät och utifrån biltemas bild så ser det ut att kunna passa. Fungerar det med bil relät eller måste jag sätta dit kraftigare motstånd? Verkar helt klart smidigare med ett nytt relä, om det nu fungerar.

På bilden från mitt tidigare inlägg kan man se att relät är märkt med 12V 0,02-20A. Och lamporna är på 1W
Jag vet inte riktigt hur lamporna är kopplade men om jag utgår ifrån sambandet P=UI (effekt=spänning*ström) och räknar på endast en lampa(?). Så borde mina blinkers fungera (iallafall utan motstånden).

P=UI
12*0,02=0,24W
12*20=240W
 
Last edited:
Hej, köpte idag ett "lastoberoende" blinkrelä, 42-140, på biltema (som de rekommenderar för min blinkers), men det resulterade bara i att jag inte fick något blink alls :va

Nu hade jag kvar motsånden från innan (för att de sitter så trångt), men om det är lastoberoende så borde det väl inte göra någon skillnad.

Så frågan är, ska jag nu tro att relät är trasigt och åka å byta
eller ska jag satsa på att köpa deras motstånd istället?

Vill ju få det att fungera... så grymt mycket sexigare med miniblinkers :yoparty
 
Motstånden köpte jag på lelles och de monterade man helt enkelt på kabeln.
Kapa av kabeln, dit med kontakter och sen in med motståndet mellan.

Biltemas motstånd står det att det ska parallellkopplas med lampan,
så de ska sitta lite annorlunda.
 
Motstånden köpte jag på lelles och de monterade man helt enkelt på kabeln.
Kapa av kabeln, dit med kontakter och sen in med motståndet mellan.

Biltemas motstånd står det att det ska parallellkopplas med lampan,
så de ska sitta lite annorlunda.
:va :va :va Har du monterat motståndet i serie, på bara ena sladden? Då kommer det garanterat inte att funka!
 
Motstånden köpte jag på lelles och de monterade man helt enkelt på kabeln.
Kapa av kabeln, dit med kontakter och sen in med motståndet mellan.

Biltemas motstånd står det att det ska parallellkopplas med lampan,
så de ska sitta lite annorlunda.

Sitter motstånden efter relät så kommer det inte att funka, jag tycker att du ska ta bort motstånden och fixa till en fin skarv där dom satt innan med krympslang så att det inte kommer in fukt och skit. Det kan göra att du för större problem än du har nu:tungan .
 
Motstånden sitter före varje blinkers. Det är alltså en per blinkers (4st)

Sitter motstånden efter relät så kommer det inte att funka, jag tycker att du ska ta bort motstånden och fixa till en fin skarv där dom satt innan med krympslang så att det inte kommer in fukt och skit. Det kan göra att du för större problem än du har nu:tungan .

Jag glömde säga att jag provade koppla bort ett av motstånden men det blinka inte iallafall.... men jag kan ju prova å ta bort alla så får vi se vad som händer :)
 
Last edited:
jag köpte också Biltemas relä när jag skulle byta men fick det inte att fungera. Felet var att kontakterna på relät var vridna i förhållande till det som satt original, det upptäcktes naturligtvis först efter att jag köpt ett annat betydligt dyrare relä :huvet eftersom Biltema tydligen bara är skit... :rolleyes:
Dessutom måste relät jordas, om du råkar ha glömt det.
 
Jag har för mig att det var en som sa till mig en gång att de kunde funka att bara byta lamporna. Har testa flera gånger att enbart byta lampor till större tror ja det var och att det då har blinkat i rätt takt ist för att köpa motstånd eller relä. Har för mig det var större, kan ha vart mindre oxå. Vet iaf att det funka för mig. Lycka till iaf :)
 
jag köpte också Biltemas relä när jag skulle byta men fick det inte att fungera. Felet var att kontakterna på relät var vridna i förhållande till det som satt original, det upptäcktes naturligtvis först efter att jag köpt ett annat betydligt dyrare relä :huvet eftersom Biltema tydligen bara är skit... :rolleyes:
Dessutom måste relät jordas, om du råkar ha glömt det.

Hur ska kontakterna sitta? Jag har två som sitter fast i vinkel, men de går säkert att klippa isär, och så går det en extra kabel till relät som jag antar är jord då? Eller får man hitta på något själv där...

Dessutom så är biltemas relä märkt med plus, minus och ett L istället för bara bokstäver som mitt tidigare.
Ville inte klippa isär min kontakt direkt, så jag provade de två alternativ som gick, men fick inte minsta blink med någon av dem.

Jag har för mig att det var en som sa till mig en gång att de kunde funka att bara byta lamporna. Har testa flera gånger att enbart byta lampor till större tror ja det var och att det då har blinkat i rätt takt ist för att köpa motstånd eller relä. Har för mig det var större, kan ha vart mindre oxå. Vet iaf att det funka för mig. Lycka till iaf :)

Skumt, för mig så blinkar de åt helvete för fort iallafall, när man kör är det så hög frekvens att det nästan bara ser ut att lysa :huvet
 
Last edited:
Skumt, för mig så blinkar de åt helvete för fort iallafall, när man kör är det så hög frekvens att det nästan bara ser ut att lysa :huvet
Att dom blinkar hysteriskt snabbt beror på att dom drar för lite ström, dvs har för högt motstånd. Som du beskriver det har du kopplat motstånden fel! Du ska koppla ena änden av motståndet till plus till blinkersen, och den andra änden av motståndet till jord! På så vis får du lägre motstånd genom "blinkersen", den drar mer ström och motsvarar orginal!
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top