Montering av blinkrelä

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då man kollär runt så sitter blinkreläet ofta fast i ett gummiband på motorcyklarna, är dessa reläet extra känsliga för vibrationer? Håller på att montera elen på mitt kompressorbygget och då vore det väldigt enkelt och snyggt att bara trycka in blinkreläet i en till reläsockel bredvid ett extra relä till bredbandslambdan som sitter i en sockel. Reläet jag använder är Diodhusets lastoberoenderelä för Japansk bil.

Tänkte att jag montera gummibussningar i form av kabelgenomföringar mellan skärmen som socklarna skruvas i och socklarna för lite vibationsdämpning. Nån som ser några problem med detta?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Spånar att för länge sedan var blinkreläet en Bimetall remsa som värmdes av strömmen till blinkers och bröt strömmen när det blev varmt och slöt strömmen när remsan svalnade.
Idag är blinkreläer bara elektronik och ett vanligt "relä".
Det viktigaste tycker jag är att relästiften och höljets öppning INTE är uppåt så fukt kan komma ut,
utan nedåt eller åt sidan. Så satte jag själv ett LED-blinkrelä på den tiden, 2010, det här reläet var lastoberoende. Limmade det vågrätt med kontaktlim på en bit liggunderlag på SV650S.
Det är inte lastoberoende idag 2020, tror det vill ha 2 x 20W glödlampor på varje sida av fordonet nu.
Montage-Klart-med-Säkring-borde-vara-1A-eller-2A.JPG
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Precis, gamla bimetall reläer kunde skaka sönder när bimetallen var varm, men moderna reläer kan du med glädje sätta i sockel.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej då var det nån tanke bakom gummibandet, får bli reläsockel på mitt bygge blir enklast och snyggast fast ingen kommer nog att studera blinkreläet på denna hoj ;)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top