Monterat koppling på sv1000 men den tar inte?

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Har precis skruvat på kopplingskolven på min sv1000 men koppling tar inte :va

Har jag kopplingskolven lös och frikopplar så rör sig kolven utåt,
precis som den ska.

Inga synliga oljeläckage och normal nivå i oljebehållaren vid styret.

Provade att lossa på luftningsnippeln och frikopplade och då kom det
olja.

Men med kopplingskolven monterad känns det ungefär som att det
saknas olja....

Kan tillägga att kopplingen var demonterad men bör vara rätt
ihopskruvad, gjorde det tillsammans med mc-mekaniker och med
serviceamanual till hjälp.

Please help me... :krama
 
Säkert luft i systemet. Om du har kolven lös och håller emot med en polygrip eller annat stumt, är kopplingen fortfarande svampig då?
 
Säkert luft i systemet. Om du har kolven lös och håller emot med en polygrip eller annat stumt, är kopplingen fortfarande svampig då?

Har provat hålla emot med polygrip, kopplingen är fortfarande helt
utan motstånd då...

Har provat att lufta ur, första urluftningen kom det 2 luftbubblor,
sen efter de så kom det inte mer luft, har avluftat som en galning,
utan resultat.. :va

Hur jag än gör får jag inte upp något tryck, hur fortsätter jag att felsöka?
 
Har provat hålla emot med polygrip, kopplingen är fortfarande helt
utan motstånd då...

Har provat att lufta ur, första urluftningen kom det 2 luftbubblor,
sen efter de så kom det inte mer luft, har avluftat som en galning,
utan resultat.. :va

Hur jag än gör får jag inte upp något tryck, hur fortsätter jag att felsöka?

Kommer kolven ut på slavcylinder när du trycker på kopplinghandtaget?
 
Kommer kolven ut på slavcylinder när du trycker på kopplinghandtaget?

Ja det gör den, men jag tycker den borde åka ut betydligt distinktare!

Funderar på om "pumpen" uppe vid handtaget är kass?

Det märkligare är att jag inte har oljeläckage någonstans.

Än konstigare är det att den "stått och gått i sönder".
 
Känns ändå som luft (som ju kan bero på kass packning nere i kolven, men det läcker ju inte in luft fortare än du hinner lufta..)

Testa att fylla/pumpa ut cylindern så långt du vågar utan att den hoppar loss, tryck sedan in den med hand/polygrip ända i botten, upprepa ett antal gånger för att minimera kvarvarande volym luft. Lufta sedan cylindern när den är ihoptryckt ända in i botten (hållandes nippeln som högsta punkt).

Ifall inte detta ger en positiv påverkan hade jag plockat sönder cylindern för att verifiera att hydraultätningen inte har gått sönder, vikt sig eller vad den nu kan tänkas göra när den läcker. Samma sak med handtaget där upp ifall det inte vill ge sig.
 
Vet inte om detta hjälper dig för det är en annan sorts hoj men
kanske funkar det på samma sätt oavsett märke.
När jag bytte motor på min R1:a så hade jag inget motstånd i
kopplingshandtaget när den var färdig att starta. Drog man in
handtaget så gick det alltså inte tillbaka själv.
Motorn var begagnad med garanti så jag lämnade givetvis in den
istället för att mekka själv.
Så fort firman öppnade kopplingslocket så upptäckte de felet.
Det var någon grej där, pinne, axel eller dylikt som var felvänd.
 
Har provat hålla emot med polygrip, kopplingen är fortfarande helt
utan motstånd då...

Har provat att lufta ur, första urluftningen kom det 2 luftbubblor,
sen efter de så kom det inte mer luft, har avluftat som en galning,
utan resultat.. :va

Hur jag än gör får jag inte upp något tryck, hur fortsätter jag att felsöka?

Prova att lufta genom att snabbt lossa och stänga banjoskruven uppe vid styret. Håll en trasa runt!

Om du får någon form av funktion så kan du prova att starta med framhjulet mot en vägg så kan resten av funtionen infinna sig.
 
Lufta vid banjon uppe vid handtaget kan man behöva göra ibland, helt sant!, men detdär med snabbt öppna och stänga? bättre göra som vanligt, dvs släpp banjobulten, tryck in kopplingshandtaget, dra åt den, släpp ut handtaget repetera tills det inte kommer nån luft :tummenupp
 
Lufta vid banjon uppe vid handtaget kan man behöva göra ibland, helt sant!, men detdär med snabbt öppna och stänga? bättre göra som vanligt, dvs släpp banjobulten, tryck in kopplingshandtaget, dra åt den, släpp ut handtaget repetera tills det inte kommer nån luft :tummenupp

Jo jag luftar som vanligt även vid banjon. Tryck i systemet och öppnar och stänger snabbt. Upprepar tills det inte kommer någon luft!
 
Jo jag luftar som vanligt även vid banjon. Tryck i systemet och öppnar och stänger snabbt. Upprepar tills det inte kommer någon luft!

visst, pumpa upp tryck och sen öppna och stänga funkar ju med :), dock förstår jag inte varför det ska gå så snabbt :P, och sen sa du inte så första gången.. men men, bagateller, hur man gör är ovesäntligt bara man får ut luften :tummenupp
 
visst, pumpa upp tryck och sen öppna och stänga funkar ju med :), dock förstår jag inte varför det ska gå så snabbt :P, och sen sa du inte så första gången.. men men, bagateller, hur man gör är ovesäntligt bara man får ut luften :tummenupp

Att det skall vara tryck i systemet var ju förståss underförstått!:)

Snabbt så att nästan bara luft åker ut och minimalt med bromsvätska. Snabbt för att inte luft ska kunna sugas in igen.

Sen har det där med snabbheten etsat sig fast i skallen sedan tidningen Bike hade en artikel om bromsluftning på åttiotalet. Han som delade ut tipsen var ingen mindre än Acke Rising och just att "handen ska gå som en lärkvinge" fastnade ordentligt. Snabbheten var viktig för ett bra resultat enligt honom. Å ja är inte den som gärna ifrågasätter den mannens visdom när det gäller bromsar. :)
 
Det var fan-i-mig luft ändån, tackar för hjälpen :D

Eller inte.. skiten funkar fortfarande inte, kopplingen tar men
vääldigt dåligt. Kopplingen kan vara felmonterad.
Har avluftat som en galning, på banjo, avluftningen och även
tagit loss handtaget och vinklat det får att få ut luft....

En fråga, när jag trycker in kopplingshandtaget precis i början
så bubblar det till i kopplingsoljebehållaren, är det riktigt :confused:

dsc00073m.jpg
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top