Monterat koppling på sv1000 men den tar inte?

Efter att ha luftat som en tok (utan att det blev bra såklart)
så tog jag loss kopplingscylindern och när jag frikopplar med
en polygrip på kolven så att det blir tryck i systemet så läcker
det olja där jag målat grönt.... mindre bra?

Är det möjligtvis nr 2 på bilden som behöver bytas?

kopp.jpg
 
Om du ska byta tätning i slavcylindern så ede den du ska byta, nr 2.

Haft läckage på min med, så ja har bytt den.
 
Har haft isär kopplingskolven och det såg förjävligt ut,
tror oljan sugit åt sig vatten och det hade korroderat en del,
packningen såg dock fräsch ut.

Lyckades få det fint igen med autosol och avfettning, blev som nytt :tummenupp

Sen upptäckte jag att gummit uppe vid handtaget är kass :gnissla
Taskig bild men jag har tagit av kopplingshandtaget och fotat mot
oljepåfyllningen.

koppgummi.jpg


Bara att beställa ny antar jag, någon som vet hur den sitter fast?
Det är väl bara ett dammskydd? Är det bara att dra loss och trycka dit en ny?

Bättre bild:
kopplingbmp.png
 
Får fortfarande inte rätt på skitet, tröttsamt.

Kopplingskorgen rör sig 2 mm (lite?) men det är precis som att
stålskivorna och lamellerna klibbar ihop så kopplingen frikopplar
bara lite grann...

Har provat 2 olika oljor och även provat dränka skivor/lameller vid
montage, ingen skillnad, när jag frikopplar rör sig hela paketet 2mm
utåt.

Lameller/skivor sitter i rätt ordning enl servicebok men kan det vara
något annat som sitter fel? Vad jag kan se så sitter det rätt enligt
serviceboken.

dsc00076hn.jpg


Please help....
 
Hur kollar du om det är frikopplat? Har du motorn igång?
 
Det är därför som jag bytte från hydral till vajerkoppling på min. Tröttnade just på det här eviga läkaget och luftningen.
 
Får fortfarande inte rätt på skitet, tröttsamt.

Kopplingskorgen rör sig 2 mm (lite?) men det är precis som att
stålskivorna och lamellerna klibbar ihop så kopplingen frikopplar
bara lite grann...

Har provat 2 olika oljor och även provat dränka skivor/lameller vid
montage, ingen skillnad, när jag frikopplar rör sig hela paketet 2mm
utåt.

Lameller/skivor sitter i rätt ordning enl servicebok men kan det vara
något annat som sitter fel? Vad jag kan se så sitter det rätt enligt
serviceboken.

dsc00076hn.jpg


Please help....

Jag har strul med min också:( Är det original lameller du har använt?
Jag var inne o snackade med Kenneth's MC här i GBG och dom rekommenderar inte eftermarknadskopplingar då dessa har strulat ovanligt ofta med klibbning osv? Kanske bara gäller ZX9R?
Ändå valde jag EBC som jag inbillar mig ha bra grejer?

Kanske värt för dig att köpa original lameller och testa?

Vad det gäller rörelsen på kopplingen så har jag likadant med kanske 2mm rörelse.

Lider med dig:krama
 
Hur kollar du om det är frikopplat? Har du motorn igång?

Jag har provat med motorn igång men för det mesta har jag frikopplat
med 1:a växeln i och snurrat på bakhjulet, då går det väldigt tungt =
den frikopplar inte tillräckligt!

Tar kopplingen inte när du släpper kopplingshandtaget?

Har du service manualen?

har du gjort exackt som det står på 2-18
http://www.edubs.net/bikestuff/sv1000/sv1000_2003ServiceManual/

Jo, alltså kopplingen slirar inte, det är tvärtom, den frikopplar
inte tillräckligt.

Har servicemanual, kopplingen bör vara ordentligt avluftad och
kopplingskolven är nyrenoverad och tät.

Jag har strul med min också:( Är det original lameller du har använt?
Jag var inne o snackade med Kenneth's MC här i GBG och dom rekommenderar inte eftermarknadskopplingar då dessa har strulat ovanligt ofta med klibbning osv? Kanske bara gäller ZX9R?
Ändå valde jag EBC som jag inbillar mig ha bra grejer?

Kanske värt för dig att köpa original lameller och testa?

Vad det gäller rörelsen på kopplingen så har jag likadant med kanske 2mm rörelse.

Lider med dig:krama

Det är orginallameller!
 
Jag har provat med motorn igång men för det mesta har jag frikopplat
med 1:a växeln i och snurrat på bakhjulet, då går det väldigt tungt =
den frikopplar inte tillräckligt!



Jo, alltså kopplingen slirar inte, det är tvärtom, den frikopplar
inte tillräckligt.

Har servicemanual, kopplingen bör vara ordentligt avluftad och
kopplingskolven är nyrenoverad och tät.



Det är orginallameller!

Prova med längre pushrod.
 
2mm rörelse på kopplingen ska väl ändå räcka?
det måttet borde finnas i manulen nånstans.
 
Om ställer upp bakhjulet med en mc-lyft, är det svårt att hålla emot bakhjulet med en hand? Driver mcn framåt när du står still och frikopplar med växel i? Hugger den kraftigt när du lägger i växel? Lite får man räkna med att den driver även med kopplingen indragen, men är det mer än att du kan göra vad jag skrev ovan så tar den för lite.
 
Prova med längre pushrod.

Men är det inte lite konstigt att den skulle behöva bytas?
Jag har inte bytat något alls, bara haft isär kopplingen...

2mm rörelse på kopplingen ska väl ändå räcka?
det måttet borde finnas i manulen nånstans.

Jag tror det ska räcka men det hjälper tyvärr inte.

Om ställer upp bakhjulet med en mc-lyft, är det svårt att hålla emot bakhjulet med en hand? Driver mcn framåt när du står still och frikopplar med växel i? Hugger den kraftigt när du lägger i växel? Lite får man räkna med att den driver även med kopplingen indragen, men är det mer än att du kan göra vad jag skrev ovan så tar den för lite.

Kopplingen frikopplar men väldigt lite, lägger jag i en växel med
motorn igång tvärdör den.

Hatar min mc, ger snart upp :mad:

Ska denna sitta löst?

skit.png


Min glappar på 1 cm eller nåt :va
 
Last edited:
Har du kollat så att inte stålskivorna är något skeva? Isf skulle det ju ge problemen du beskriver.
 
Så här ser det ut när jag frikopplar, hela paketet åker med.
[YOUTUBE-ID]szh5xjTjDZM[/YOUTUBE-ID]

Ska denna vara lös :va
[YOUTUBE-ID]u8HdPVjZa6A&[/YOUTUBE-ID]
 
Jag har provat med motorn igång men för det mesta har jag frikopplat
med 1:a växeln i och snurrat på bakhjulet, då går det väldigt tungt =
den frikopplar inte tillräckligt!



Jo, alltså kopplingen slirar inte, det är tvärtom, den frikopplar
inte tillräckligt.

Har servicemanual, kopplingen bör vara ordentligt avluftad och
kopplingskolven är nyrenoverad och tät.



Det är orginallameller!



Har du provat att köra hojen?, på min släppte det ifs vajer men ändå.
Det du beskriver i inlägg 24 så var det på min gsxr.Den frikoppla inte tillräckligt, är det så på alla växlar?
På min var det växel 1-2 som spöka trodde hojen skulle sticka iväg, ställ dig mot en vägg och prova.
 
Last edited:
Nä har inte provkört, vill inte smälla i växlarna för allt vad det går,
tror inte lådan skulle gilla det särskilt mycket.
 
Jag har provat med motorn igång men för det mesta har jag frikopplat
med 1:a växeln i och snurrat på bakhjulet, då går det väldigt tungt =
den frikopplar inte tillräckligt!



Jo, alltså kopplingen slirar inte, det är tvärtom, den frikopplar
inte tillräckligt.

Har servicemanual, kopplingen bör vara ordentligt avluftad och
kopplingskolven är nyrenoverad och tät.



Det är orginallameller!

Jag tror mer och mer att kopplingen bara klibbat ihop, det du beskriver exakt samma symptom på min gsxr. Prova att köra hojen, tror det är så enkelt:)

Nä har inte provkört, vill inte smälla i växlarna för allt vad det går,
tror inte lådan skulle gilla det särskilt mycket.

Är den sådan på alla växlar och jo du måste våga provköra, ställ hojen mot väggen ifall den vill sticka iväg.
 
Last edited:
Ska denna vara lös :va
[YOUTUBE-ID]u8HdPVjZa6A&[/YOUTUBE-ID]

Nej. Din koppling funkar nog inte för att den är lös. Det måste vara ihopmonterat fel. Kan inte tänka mig att det ska vara på viset.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top