Montera tillbaka cylindern?

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena!

Håller på och meckar med en Suzuki gsx 750 äldremodell och ska byta cylinderfotspackningen..

Och undrar om det behövs nått verktyg till att få i kolvarna i cylindern igen eller om det går utan?
Och vart man kan få tag i ett sådant verktyg?

Nån som har erfarenhet?

mvh
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Behövs och behövs... jag gjorde det utan verktyg på min 1100:a. Hade bara lite plastbitar att hjälpa till att hålla ringarna och sånt på plats.

Att få dit alla kolvar in i cylindern på egen hand är däremot mer eller mindre omöjligt.

Börja med dom inre kolvarna. Dra runt motorn så att dom nästan står sitt högsta läge. Lyft på cylindern och sätt två lämpliga träbitar / plastklossar under något av cylinderfodren så att övre kolvringen vilar mot fodrets underkant. Då slipper du hålla i cylindern samtidigt som du ska pilla in ringar och kolvar i fodren. Är man två pers så kan man göra varsin kolv och det underlättar avsevärt.

Visst går det att göra ensam men det spar många svordomar och tårar att vara två, eller att ha rätta verktygen, men det kostar förhållandevis mycket pengar för en operation man kommer göra rätt sällan. :)
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Att få dit alla kolvar in i cylindern på egen hand är däremot mer eller mindre omöjligt.

Visst går det att göra ensam men :)

Hur ska du ha det?:tungan
Det går att göra själv, men det är lättare om man har en hand eller två till.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om man inte vill köpa kolvringstång av bandmodell, så är ett vedbodstrick att använda buntband.
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Hur ska du ha det?:tungan
Det går att göra själv, men det är lättare om man har en hand eller två till.

Allt går bara man vill.... å då kan man göra livet lite enklare genom att använda 2st slangklämmor omkr. 70-75mm i diam.(beroende på kolv dim.) och 2st remsor med plast som är 1-2mm X ~20mm i tvärsnittet, ganska hård men inte så att den spricker. Lägg remsorna runt kolven kolla att dom INTE når riktig helt runt om mellanrum på ca. 5mm. Placera dessa över ringarna och dra fast en slangklämma runt dom ganska ordentligt, och lossa sedan max ½varv på klämmorna. Gör detta på de två inre kolvarna och sätt dessa i toppläge, lägg på cyl.raden och knacka försiktigt:smasha med en plastklubba eller en träkloss emellan om hammare används. Snart kommer cylinderna börja glida ner över ringarna och dom komprimerade ringarna hasar ur "kompessorn" och in i cyltorna. Vill den inte glida på ändå lossar du en aning till på slangklämmorna. Var så noga du kan att vara paralell när du knackar på cylindern. När ringarna plus 10-15mm är inne helt skruvar du bort kompressorerna och flyttar ut dessa till 1-4:ans cylindrar. Gör på samma sätt där men med skillnaden att du vrider vevaxeln något så att inte tidigare cylindrar hoppar ur men dom yttre kommer upp lite.
Den här metoden har jag använt vid ett flertal tillfällen, håller man bara koll på dom tidigare monterade brukar det inte vara nåra problem. Detta gjorde jag oftast själv utan "extra händer":klappar

Lycka till:tummenupp Kunkel
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om man inte vill köpa kolvringstång av bandmodell, så är ett vedbodstrick att använda buntband.
Fast, då ska man helst ha jeffligt breda såna. Jag försökte få till det på gixxern, men insåg raskt att det ju var fasat under cylinderraden, bara att ställa den på kolvarna så "ramlade" allt på plats alldeles av sig själv :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
..Men det praktiserar väl inte du? Eller har du buntband för höghusantenner:)

:D Finns ju buntband i alla möjliga längder och bredder.
Nuförtiden har jag en sån här kolvringskompressor, modell tång med olika plåtband. Tror det är 8 band för olika borr, tror den klara upptill 4 5/8" borr. Men tändkulan klarar den inte, 6½" borr där :gnissla
Har man radfyra så klara man sig ju dessutom inte med en sån här tång.

attachment.php


Men tidigare använde jag de vanliga tricken: plåtremsa svept runt cylindern och slangklämma över, eller enbart fingrarna. Om det är för spänstiga ringar för fingrarna så brukar jag använda spetsen på plastskaftet på billiga engångspenslar till att trycka in ringarna med på de ställen där de har hamnat utanför. Dessa plastskaft är hårda nog att trycka in styva ringar, men samtidigt mjuka nog att inte repa ringar, kolv eller tefloncoating, ej heller avger de (till skillnad från tex trä) flisor som kan trilla ned i vevhuset.

20-3743_2010-07-12_103055_59.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast, då ska man helst ha jeffligt breda såna. Jag försökte få till det på gixxern, men insåg raskt att det ju var fasat under cylinderraden, bara att ställa den på kolvarna så "ramlade" allt på plats alldeles av sig själv :tummenupp

Ja det finns en grönfärgad variant som är bred så det förslår.
Man kan även tillverka en egen kolvringskompressorband av tex spikband, ändarna bockas ut vinkelrätt. Bandet kan sedan endera dras ihop med mutter och skruv, eller med buntband.
Mutter, och skruv är dock läskigt att hålla på med ovanför det öppna vevhuset, blir lite enklare om man hårdlöder fast muttern.

Praktisk med fas, viktigt att återställa efter borrning, annars blir det dels sämre smörjning pga av oljeavskrap, dels jobbigt att montera kolvarna.



I anslutning till detta vill jag även tipsa TS att hona cylindrarna lätt (deglazing) och köpa nya ringar (och inte glömma att kolla ringgapen på dessa) om ringgapens läge rubbats på de befintliga ringarna.
Annars kan motorn börja dra olja. Snikvarianten (om ringarna är rätt oslitna) är att bara hona lätt och behålla befintliga ringar.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top