Montera styrdämpare på RD350

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Har köpt en Öhlins styrdämpare till min RD350 (kan lämna den igen) men hur vet jag att den "kan röra sig tillräckligt mycket"? Den kan dras ut 65mm.
Hur går man tillväga när man monterar?
Mitt första intryck är att den är för kort, men jag har ingen aning.
Någon som har en RD med styrdämpare?

Du monterar den antingen längs med sidan av ramen, fäst i gaffelbenen och ramröret. Eller ovanför eller under styrhuvudet, längs med gaffelkronan. Allt beroende på vad du har eller tillverkar för fäste. Slaglängden behöver vara längre om du monterar den på sidan men det spelar endast roll för styrutslaget. Om du ska köra fort eller på bana så spelar det noll roll, även om det kan vara trevligt att kunna vända hojen ibland :D

Fräckast är att ha styrdämparen monterad på ovansidan av gaffelkronan. Enkelt att justera med.
Ser ut så här:

0709_sbkp_15_z+custom_sportbikes+ohlins_steering+_damper.jpg

Har nu gjort tillfälliga fästen, innan jag gör de riktiga. Det blev på sidan, i gaffel och ramen.
Men slaglängden kanske är lite lite kort, tror det funkar bra ändå. Men gör det något att styret tar i tanken vid fullt vrid på styret? Är väl bättre det än att styrdämparen begränsar vridningen?

Det är exakt en sån på bilden ovan som jag har.

Har nu gjort tillfälliga fästen, innan jag gör de riktiga. Det blev på sidan, i gaffel och ramen.
Men slaglängden kanske är lite lite kort, tror det funkar bra ändå. Men gör det något att styret tar i tanken vid fullt vrid på styret? Är väl bättre det än att styrdämparen begränsar vridningen?

Det är exakt en sån på bilden ovan som jag har.

Styret borde inte ta i tanken, har du inga styrstoppar på hojen? Isåfall borde du tillverka sånna enl. mig.. Det är nog dock bättre att styret stoppar på något annat än dämparens ändläge, då detta ev. kan skada styrdämparen på lång sikt, om man vrider fullt styrutslag för hårt :va kanske..

Styret borde inte ta i tanken, har du inga styrstoppar på hojen? Isåfall borde du tillverka sånna enl. mig.. Det är nog dock bättre att styret stoppar på något annat än dämparens ändläge, då detta ev. kan skada styrdämparen på lång sikt, om man vrider fullt styrutslag för hårt :va kanske..

Håller med. Jo jag har styrstopp, men eftersom slaglängden kanske är lite kort så tar styrdämparen emot lite lite innan styrstoppen. Handlar om någon millimeter.

Det är nog ingen katastrof om något tar i lite i ändlägena, då det sällan handlar om höga farter och stora krafter. Möjligen kan de klaga på besiktningen, men du kan ju plocka bort dämparen då.

Håller med. Jo jag har styrstopp, men eftersom slaglängden kanske är lite kort så tar styrdämparen emot lite lite innan styrstoppen. Handlar om någon millimeter.

Inte justerbara styrstopp? Bygg isåfall på dom med det lilla som behövs, typ svetsa eller gänga och dra i en liten skruv med bra platt skalle eller liknande (vet inte hur det ser ut på just din hoj). Alternativt om det bara är åt ena hållet på styrutslaget som dämparen tar i ändläge innan styrstoppen går emot, så testa modifiera fästena så du flyttar ändläget lite åt rätt håll, så det går fritt åt båda håll? Skulle du mot förmodan tappa/lägga hojen, alt. få ett styrslag from hell så lär dämparen inte gilla när det slår i botten med kraft..

Mina 5 cent..

Edit: Den lilla kraften som blir när du själv svänger fullt tror inte jag heller har betydelse, utan som sagt om de blir en värre smäll av någon anledning /Edit

Inte justerbara styrstopp? Bygg isåfall på dom med det lilla som behövs, typ svetsa eller gänga och dra i en liten skruv med bra platt skalle eller liknande (vet inte hur det ser ut på just din hoj). Alternativt om det bara är åt ena hållet på styrutslaget som dämparen tar i ändläge innan styrstoppen går emot, så testa modifiera fästena så du flyttar ändläget lite åt rätt håll, så det går fritt åt båda håll? Skulle du mot förmodan tappa/lägga hojen, alt. få ett styrslag from hell så lär dämparen inte gilla när det slår i botten med kraft..

Mina 5 cent..

Edit: Den lilla kraften som blir när du själv svänger fullt tror inte jag heller har betydelse, utan som sagt om de blir en värre smäll av någon anledning /Edit

Nej, inte justerbara...
Vred ju på cliponen för att dom skulle ta i lite i tanken istället för att styrdämpren skulle stoppa, men vred tillbaka dom nu och flyttade styrdämparen lite så nu stoppar styrstoppen istället. Tror det kan funka!

Nej, inte justerbara...
Vred ju på cliponen för att dom skulle ta i lite i tanken istället för att styrdämpren skulle stoppa, men vred tillbaka dom nu och flyttade styrdämparen lite så nu stoppar styrstoppen istället. Tror det kan funka!

Det låter ju bra! Känns som styrstoppen finns av en anledning, och att man vill ha kvar dom i funktion, så nu lär det ju va tipptopp. Bara ut och gasa då :tummenupp

Så här blev mitt RD-bygge..Otroligt stadig mot innan när den var orginal!!
Ingen styrdämp på min..

Bifogat

• RD 350 och SV650 179.jpg
    RD 350 och SV650 179.jpg
    148.8 KB · Visningar: 151
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...