Montera mobil på MC = Trasig kamera?

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Det har av och till diskuterats huruvida kamerorna i modernare mobiler skakar sönder av att monteras på motorcyklar eller inte.
Jag har haft en iphone XS som dedikerad GPS på mina hojar ett tag och efter ungefär tusen mil så har kameran på den gett upp.
Youtube som visar min kamera: https://youtube.com/shorts/u1HBN1i7mXA

Det verkar vara gyrot som gått sönder och gör att bilden hoppar och att kameran inte kan fokusera. Jag sållar mig nu till skaran av folk med personlig erfarenhet av att det absolut kan hända att kameran inte överlever ett liv på MC :)
Äldre/mindre avancerade kameror verkar klara sig bättre. Den iphone 7 jag använt under flera säsonger tidigare har inga kameraproblem.

Jag har använt mig av hållare från SP Connect och har inte använt deras lösning för vibrationsdämpning så om sådana funkar eller inte vet jag inte.

Vad har ni andra för erfarenheter?
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har kört omkring 1000 mil med min iPhone 11 på styret, med SP Connect fast med vibrationsdämpare. Kameran fungerar fortfarande på den telefonen.

Jag har en nyare telefon som jag använder som telefon dock, jag vill inte chansa med en nyare dyr telefon på styret...
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kört 1500mil med min OnePlus 10pro på styret, quadlock med vibrationsdämpare - inga problem.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det sägs vara ett Apple-problem, vissa modeller primärt. "Sägs" alltså. Har läst det någonstans.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det har inget med Apple att göra, det gäller alla mobiler som har dyr optisk bildstabilisering.
Det är i princip de små miniatyr trådarna, som håller bildsensorn, som skakar sönder.
Därför klarar sig äldre respektive billigare mobiler.
Så allt kokar ner till hur mycket vibrationer det finns på hojen, var man fäster mobilen, samt om man har en extra vibrationsdämpare till mobilhållaren.
Min iPhone 11 Pro gick sönder ganska omgående när jag testade den på min nya Moto Guzzi.
Fick den reparerad, samt köpte en virbrationsdämpare till mobilhållaren.
Men för säkerhets skull kollade jag först vibrationer med en ”mobilatrapp”.
Vid vissa situationer (mest acceleration på låg/mellan varvtal) så är det fortfarande för kraftiga vibrationer, så jag vågar inte sätta mobilen på hojen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har som sagt inget med Apple att göra, valfri mobil med stor optik och optisk bildstabilisering ligger i riskzonen. Typ av hoj spelar också roll, kompisen med sin S1000XR har fått två kameror förstörda, men den hojen är ju lite känd för högfrekventa vibrationer (vilket är boven, mobilen klarar ju fint att ha i fickan på en löptur).

Fästen som är dämpade verkar fungera bättre. Jag har kört med min förra iPhone 13 Pro och min nuvarande 15 Pro Max i BMWs hållare utan problem.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Har hänt mig också, med en iPhone 11 Pro på en BMW S1000R (som har samma vibrationsproblem som XR). Efter att även jag monterat Quadlock med vibrationsdämpare har telefonerna mått bra, både den reparerade och så småningom en iPhone 14 Pro.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det har allt med Apple att göra, Samsung pajar ju inte på styret. Apple pajar inte i bakfickan, men på styret. Info från familjemedlemmar, själv skulle jag äta mask innan jag satte en lur på styret
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag använder en Beeline Moto istället. Då slipper jag riskera att glömma mobilen upplåst sittande på styret när jag parkerar och inga andra distraktioner när jag kör (aviseringar).
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Om olyckan är framme och du ligger i diket med brutna ben, hojen kanske ligger en bra bit bort? Då är det praktiskt att ha telefonen på sig.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
jag tänker precis som Draco två inlägg ovan här. hur fan kan man fästa mobilen på styret och ligga där i diket om olyckan är framme utan möjlighet att tillkalla hjälp.

Där i mot söker jag förslag på mobilhållare för att montera en annan telefon som GPS, gärna en universalhållare som inte kostar speciellt mycket.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är ingen redneck phone, handen har 5 fingrar.
 
Gick med
18 Apr 2021
Hoj
Yamaha, DT125r -88
Har kört ca 200-250 mil på en 2001 cb 600s hornet samt ca 600 mil på en 2023 cb 750 hornet. Har inte fått något problem med kameran. Fästet jag använt är en sp connect med vibrations dämpar och trådlös laddare.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nu kanske TS syfte med tråden är att få tips om bra hållare för mobil men varför inte skaffa en riktig GPS som är avsedd för ändamålet och behåll mobilen i fickan. Finns väl bra GPS:er fär runt 6000kr. Blir ju billigare än om mobilen går sönder vartannat år eller liknande. Finns även små billiga som bara har en pil i vilken riktning du ska och rutten läggs via mobil. Typ Beeline Moto GPS för 2000kr.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Fast där har du ju själv svaret, att bara köra efter en pil ger ju åkningen inget extra. Att däremot kunna använda en mobil med terrängkartan 1:50000 ger ju så mycket mer. Du ser ju hur terrängen runtom ser ut, tex hur dramatisk terrängen är med tanke på höjdkurvor, alternativa omvägar vid sidan om, intressanta fornlämningar mm.
Använder själv Sweden topo maps med android. Pro versionen går att göra rutter i. Funkar klockrent. Inlägget har dock inget med vibrationer att göra, förlåt…:tungan
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top