Montera mobil på MC = Trasig kamera?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fast där har du ju själv svaret, att bara köra efter en pil ger ju åkningen inget extra. Att däremot kunna använda en mobil med terrängkartan 1:50000 ger ju så mycket mer. Du ser ju hur terrängen runtom ser ut, tex hur dramatisk terrängen är med tanke på höjdkurvor, alternativa omvägar vid sidan om, intressanta fornlämningar mm.
Använder själv Sweden topo maps med android. Pro versionen går att göra rutter i. Funkar klockrent. Inlägget har dock inget med vibrationer att göra, förlåt…:tungan

Jag hoppas att du inte sitter och tittar på ev. sevärdheter längs vägen på en karta, samtidigt som du kör hoj? Eller om du gör det bör du nog stanna när du vill planera din rutt nästa gång :)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Fast där har du ju själv svaret, att bara köra efter en pil ger ju åkningen inget extra. Att däremot kunna använda en mobil med terrängkartan 1:50000 ger ju så mycket mer. Du ser ju hur terrängen runtom ser ut, tex hur dramatisk terrängen är med tanke på höjdkurvor, alternativa omvägar vid sidan om, intressanta fornlämningar mm.
Använder själv Sweden topo maps med android. Pro versionen går att göra rutter i. Funkar klockrent. Inlägget har dock inget med vibrationer att göra, förlåt…:tungan
Antar det var mig du svarade, jag sa inte att Beeline Moto med bara pil är det bästa alternativet på denna jord. Jag gav några exempel från dyrt till billigt. GPS med bara pil funkar om man ska åka någonstans man inte hittar, den fyller den funktionen. Jag har den inte men vet andra som har den som inte har fet plånbok. Men man kan absolut sätta dit sin dyra iPhone/Samsung för +10 000kr och låta den skaka sönder. Det är helt ok. Jag gör det inte.

Sedan undrar jag nyfiket hur du kör och tittar på din GPS med dramatisk terräng :)
Är det inte bättre att titta på den riktiga terrängen runt vägen än den i GPS:en?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sedan undrar jag nyfiket hur du kör och tittar på din GPS med dramatisk terräng :)
Är det inte bättre att titta på den riktiga terrängen runt vägen än den i GPS:en?
Man kan ju ta kortare stopp och planera vägvalen, och då är det ju ganska bra att ha en vettig kartbild, med användbara höjdkurvor och detaljer mm.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Man kan ju ta kortare stopp och planera vägvalen, och då är det ju ganska bra att ha en vettig kartbild, med användbara höjdkurvor och detaljer mm.
Fick mig att tänka på en MC-resa för några år sedan. Körde på väldigt kurviga vägar som vi inte kört på förut och en av reskompisarna stod på så bra att vi andra inte kunde (vågade) hänga på i samma tempo. Frågade hur han vågade hålla så hög hastighet med tanke på att det var skymda kurvor hela tiden. Fick till svar ett hyllningstal till GPS-kartan. Han zoomade in så att han hela tiden kunde se anslutande vägar osv. efter nästa skymda krök och därmed kunde hålla högre fart när det inte fanns några sådana.

Blev väl kanske inte helt övertygad om denna metods säkerhetsmässiga vattentäthet ?. Sen var det iofs en skillnad i att min GPS var monterad nere så jag behövde sänka blicken ordentligt för att se den, medan han körde en hoj där han kunde ha den monterad alldeles under siktlinjen.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Jag hoppas att du inte sitter och tittar på ev. sevärdheter längs vägen på en karta, samtidigt som du kör hoj? Eller om du gör det bör du nog stanna när du vill planera din rutt nästa gång :)
Nej, sevärdheter gör sej bättre i verkligheten än på en karta! Sannolikheten att hitta den är dock större om man har en karta att titta på…:krama
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kör ju med Quadlock och vibrationsdämpare + quadlocks laddare monterad under dämparen.
Som många påpekat så är det en potentiell säkerhetsrisk ifall man åker omkull.
Jag har alltid med mig en gammal "dum" telefon som backup i någon av mina fickor.
Brukar ha smarta telefonen på "ej anträffbar", numret till den dumma telefonen är utdelat till en liten väl vald skara. Vill ju vara anträffbar om något händer på hemmafronten samtidigt som jag inte vill att alla jag har kontakt med i jobbet ska kunna ringa till mig...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top