Montera kamaxel

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Nu är goda råd dyra. Köpte en verkstadsbok som jag göljer nu vid återmontering av motorn. Dock har jag ett problem. När jag ska montera kammen står det att jag ska linjera markeringen på kammen med godset på toppen.. Men jag hittar ingen markering!! Det är en jävligt taskig bild i den gamla boken jag har så det går inte se hur markeringen ska se ut, dock vart den ska sitta, och jag hittar inget som kan va en markering.. Låspinnen som låser drevet till kammen ska va ung. Kl 1.. Provade att montera allt bara efter detta men då öppnar inte insugsventilerna vid tdc. Alltså stämmer det inte. Hur fan kan man lösa sånt här när inte markeringarna som ska finnas finns? Jag vet! Man märker upp allt när man tar isär, men jag kunde inte ställa motorn i tdc vid demontering då den satt fast..

Motorn i fråga är en dr500 -82
 
Antar att kammen ser ut så här ungefär?
camshaft_big1271114A03-01_ce68.jpg


De bör vara att du ska ha markeringarna på kammen (strecken längst ut) i linje med toppen. Kolla på svänghjulet om den står i rätt läge där (T?) Annars dra runt motorn ett varv och kolla igen, de finns 2 tdc om du följer kammens markeringar
 
Antar att kammen ser ut så här ungefär?
camshaft_big1271114A03-01_ce68.jpg


De bör vara att du ska ha markeringarna på kammen (strecken längst ut) i linje med toppen. Kolla på svänghjulet om den står i rätt läge där (T?) Annars dra runt motorn ett varv och kolla igen, de finns 2 tdc om du följer kammens markeringar
Mjo ungefär. Det där är nog till dr600.. Men där borde strecken va men icke!
uploadfromtaptalk1456864842771.jpg

Motorn står i tdc med kolven längst upp och (t) markeringen stämmer fint. Bägge vipporna va visst lösa bara att ena sidan har ett spel på 0,8 andra 0,15.. Men jag provade att ändra kamkedjan ett kugg på drevet, men får exakt samma spel på ventilerna..
Det är väl inte så konstigt i sig, frågan är ju bara hur fan man ska kunna såtta ihop det rätt utan de markeringar som ska finnas..
 
Jag letade litet på nätet och det bästa jag hittade var detta:

Finally got time to figure it out, key slot on the end of the camshaft has to line up with barrel with the lobes pointing down. Doesn't matter about where exactly the cam sprocket is, somewhere between 12 and 1 o'clock . If your interested that is.

Jag hittade också en manual på tyska till DR600, en halvdålig fotokopia men man ser hur det är tänkt att vara.

Maila mig om den kan vara till nytta så ser vi till att du får en kopia på något sätt.

Mvh,
Ingvar
 
Jag letade litet på nätet och det bästa jag hittade var detta:

Finally got time to figure it out, key slot on the end of the camshaft has to line up with barrel with the lobes pointing down. Doesn't matter about where exactly the cam sprocket is, somewhere between 12 and 1 o'clock . If your interested that is.

Jag hittade också en manual på tyska till DR600, en halvdålig fotokopia men man ser hur det är tänkt att vara.

Maila mig om den kan vara till nytta så ser vi till att du får en kopia på något sätt.

Mvh,
Ingvar
Tackar. Förstår dock inte riktigt, "key slot" bör ju va markeringen jag saknar. Men att det inte spelar så stor roll hur drevet sitter kan jag inte Förstå? Står det en kugg fel så tänder den ju i fel läge? Och ungefär kl1 kan den stå med många kugg fel..

Hittade även någonstans att kamnockarna skulle stå kl 5 resp kl7 och det stämmer, men är för luddigt för min del. Varje kugg uther ju ca 8,5 grader

I ett diagram i min bok står vid hur många grader btdc / atdc in/avgventilerma ska öppna.. Ska prova att gradera svänghjulet nu och se hur det stämmer med dom uppgifterna.
Åker väl på en ny kam bara för att suzuki har slarvat!
 
Last edited:
Jo, jag håller med att det är litet luddigt. "Key slot" tolkar jag som ett verktygsgrepp
(Google translate översätter det till "nyckelslits"). Finns det något sånt på kammen?

Enligt den tyska manualen:
Först ska T-markeringen på svänghjulet linjera med en markering på vevhuset.

Markeringarna på kammen (som inte verkar finnas) ska linjera med kamaxelöverfallet/packningsytan på toppen.

Stifthålet på kamkedjedrevet ska vara i position klockan 1 med kamkedjan på.

Då ska timingen vara rätt.

Mvh,
Ingvar
 
Jo, jag håller med att det är litet luddigt. "Key slot" tolkar jag som ett verktygsgrepp
(Google translate översätter det till "nyckelslits"). Finns det något sånt på kammen?

Enligt den tyska manualen:
Först ska T-markeringen på svänghjulet linjera med en markering på vevhuset.

Markeringarna på kammen (som inte verkar finnas) ska linjera med kamaxelöverfallet/packningsytan på toppen.

Stifthålet på kamkedjedrevet ska vara i position klockan 1 med kamkedjan på.

Då ska timingen vara rätt.

Mvh,
Ingvar
Så tolkar jag allt oxå.. Dock blir det väldigt svårt utan dom markeringarna i kamaxeln..

Den enda lösning jag kan komma på nu är att gradera svänghjulet och notera cid vilka grader in resp avg-ventilerna öppnar och jämnföra med detta..uploadfromtaptalk1456919593759.jpg

Frågan är ju bara om tex. Ins.ventilen ska va helt öppen vid 28 grader föd eller om den ska börja öppna då.. Borde ju va att den ska va på topp, alltså helt öppen.
 
Det spelar ingen roll om någon annan har koll på det. Finns det minsta lilla möjlighet att du missuppfattat något - är det kört med ventilerna. Läs in dig i ämnet och gör det 100 rätt, utan att tro eller anta att det skall vara på ett visst sätt.
 
De gånger jag har saknat info. om timing; har jag time:at så att in- och ut- varit lika mycket öppna vid TDC (är det en twincam-maskin; 'funkar inte den metoden).
 
Det spelar ingen roll om någon annan har koll på det. Finns det minsta lilla möjlighet att du missuppfattat något - är det kört med ventilerna. Läs in dig i ämnet och gör det 100 rätt, utan att tro eller anta att det skall vara på ett visst sätt.
Svårt att lära sig utan att nån kan komma med tips, tex. Tipset under.. Att läsa in sig i ämnet kan ju även det va lättare om folk kommer med tips och idéer på vad man ska läsa, jag har googlat mig trött om det här fenomenet sen igår kväll utan framgång..
 
De gånger jag har saknat info. om timing; har jag time:at så att in- och ut- varit lika mycket öppna vid TDC (är det en twincam-maskin; 'funkar inte den metoden).
Men hur blir det egentligen? In- och avg-ventiler ska väl bägge va helt stängda vid tdc? Eller tänker jag fel?
 
Men hur blir det egentligen? In- och avg-ventiler ska väl bägge va helt stängda vid tdc? Eller tänker jag fel?
Enligt bilden du har lagt in, 'är båda ventilerna öppna under 28+24 vevaxelgrader.
Bilden talar emot min Q'n'D, men bara med 2 vevaxelgrader, vilket sannolikt är mindre än den faktiska upplösningen.

OACDN: Var sitter tändningsgivaren?
 
Enligt bilden du har lagt in, 'är båda ventilerna öppna under 28+24 vevaxelgrader.
Bilden talar emot min Q'n'D, men bara med 2 vevaxelgrader, vilket sannolikt är mindre än den faktiska upplösningen.

OACDN: Var sitter tändningsgivaren?
Den sitter på svänghjulet..

"problemet" med den bilden jag la in är att den är tagen ur verkstadsboken och gäller orginal kam..

Slog en signal till en firma som ska va erkänt duktiga på äldre suzuki och enligt honom fanns det inte nån möjlighet att marjeringen blivit missad på suzuki, saknas markeringen så är det en eftermarknad/trimkam..
Den köpte jag fram till igår kväll. Skickade en fråga till en på instagram som håller på med en likadan cykel och frågade om han kunde ta ett kort på sin kam och skicka. Vilket han gjorde med texten "Wtf?! The manual says to line up The marks on The cam shaft, what fucking marks?"
Neeej hans kamaxel hade ingen markering heller...
 
Last edited:
Men om nu kammen saknar märkning, ta av ventilkåpan när du har ställt den i rätt tdc och kolla att hålet i kamdrevet står ~kl 1.

Om spelet enligt inlägg #3 är olika på ventilerna, det kan mycket väl vara för att ventilspelet inte har ställts på länge eller att du måste justera om spelet på den nya toppen
 
Självklart tar jag av ventilkåpan.. Det gör jag varje gång jag flyttar kammen. Problemet med kl 1 är att det är alldeles för luddigt..

Det som stämmer bäst in på öppningstiderna med gradskiva ser mer ut som kvart-20 över 12 på det stiftet enligt mig.. Det jag kallar kl 1 medför att avgasventilen stänger 15grader eöd.....
 
Om där inte finns en märkning får man nästan tro att det är en aftermarket kam. Och då kommer frågan vem som har tillverkat kammar till DR500. Webcams och Megacycles har båda profiler men dessa är regrinds på originalkammen så de borde inte ha slipat bort alla märkningar.

http://www.megacyclecams.com/catalog/Page52.pdf

Här kan du se original tider. Megacycles 287-20 är ju en kandidat.
 
Svårt att lära sig utan att nån kan komma med tips

Du har har två vägar att gå, montera som du (eller annan) tror eller ta reda på fakta dvs vad det är för kamaxel och vad tillverkaren anmodar för kamtider och sen mäta sig fram till vad den är inställd till för kamtid. Min (stora) parts-bin-låda har jag spart genom åren för att påminna mig om mina egna dumheter.
 
Du har har två vägar att gå, montera som du (eller annan) tror eller ta reda på fakta dvs vad det är för kamaxel och vad tillverkaren anmodar för kamtider och sen mäta sig fram till vad den är inställd till för kamtid. Min (stora) parts-bin-låda har jag spart genom åren för att påminna mig om mina egna dumheter.
På en hoj jag gett 500spänn för och kanske ytterligare någon 5hundring i delar hittils är det varken ekonomiskt eller tidsmässigt försvarbart för mig att forska mer än jag redan gjort, det tar för lång tid, och drabbar andra projekt. Ska hälla i olja imorgon och se hur det går..
Varför det skulle ske något ofantligt ras om det nu skulle va en kugg fel har jag däremot svårt att se, mig veterligen snurrar motorn inge annorlunda när jag försöker starta den än den gör när jag kontroll drar den med spärrskaft?
Sen att jag kanske inte får start på den är en annan femma..

Det går säkert att läsa sig fram till allt, men personligen har jag aldrig riktigt förstått det roliga i det.
 
Last edited:
1 kugg fel även med en "högtrimmad" motor är ingen fara. Det är inte så ovanligt att sådant ses i "drift":

-en gång som ung mekade vi med en Fiat rätt ny 900 (eller 1100?) kamremm-OHC som hade 1 kugg fel, hade haft redan från fabriken som nybil. Vi spårade felet iom tändningen var rättställd då fördelaren hade vridits till "kanten" och gick inte att justera ytterligare.
Vissa HOnda ackord modeller var kända att ha mycket bättre vrid på mellanregister om de hade, eller ställdes, 1 kugg fel. -Och förra året kollade jag ventilspelet för kompisens äldre 1100 Gixxer.. och började undra de välsynliga timing-märken: ja - den ena av kammarna hade just det här felet, troligen sedan tidigare shimsning cirkus 1500mil tillbaka.. :-)
 
Back
Top