Montera kamaxel

1 kugg fel även med en "högtrimmad" motor är ingen fara. Det är inte så ovanligt att sådant ses i "drift":

-en gång som ung mekade vi med en Fiat rätt ny 900 (eller 1100?) kamremm-OHC som hade 1 kugg fel, hade haft redan från fabriken som nybil. Vi spårade felet iom tändningen var rättställd då fördelaren hade vridits till "kanten" och gick inte att justera ytterligare.
Vissa HOnda ackord modeller var kända att ha mycket bättre vrid på mellanregister om de hade, eller ställdes, 1 kugg fel. -Och förra året kollade jag ventilspelet för kompisens äldre 1100 Gixxer.. och började undra de välsynliga timing-märken: ja - den ena av kammarna hade just det här felet, troligen sedan tidigare shimsning cirkus 1500mil tillbaka.. :-)
Olja i motorn, tanken är ursköljd och fylld, batteri står på laddning, alla motorfästen är dragna, avgasrör (ingen ljuddämpare) monterat.... Allt förberett inför morgondagens provstart! Tråkigt att den står utan däck och stötdämpare. Om den nu mot all förmodan skulle starta vill säga:p

Nu är jag ingen expert på Dr men det är ju inte helt ovanligt att markeringen för TDC på kamaxeln sitter (som på många andra cyklar) på kamDREVET.

Så har det i alla fall varit med husqvarna 510, 2 Yamaha WR, en CBR1000, en KLX600 som jag haft genom åren.
Wr:en har till och med samma drevämne för insug och avgas och därmed dubbel markering, blir ofta lite funderande innan man kommer fram till vilken markering som är gällande för främre respektive bakre kamaxeln.

Nu är jag ingen expert på Dr men det är ju inte helt ovanligt att markeringen för TDC på kamaxeln sitter (som på många andra cyklar) på kamDREVET.

Så har det i alla fall varit med husqvarna 510, 2 Yamaha WR, en CBR1000, en KLX600 som jag haft genom åren.
Wr:en har till och med samma drevämne för insug och avgas och därmed dubbel markering, blir ofta lite funderande innan man kommer fram till vilken markering som är gällande för främre respektive bakre kamaxeln.
Japp det har jag oxå vart med om, men det står uttryckligen att det ska va på axeln. Dett förstärks ytterligare genom arbetsbeskrivningen.. Men tro mig jag har letat på drevet oxå, finns inget som kan uppfattas som markering på drecet heller.

Resultatet när jag trodde att 1 mm kolv/ventil spel skulle räcka @
dsc00014.jpg

Åtminstonde mät spelet från -10 till +10 grader runt TDC dvs när både insug och avgasventil är i rörelse.

Haha den starta! 10kick utan stift för att få upp lite ojletryck. Sen 3kick med bränsle på utan stift.. Sen i med stiftet och 4kick så starta han. Fin tomgång och svara på gas! Vidare utvärdering när jag får hem öhlinarna från renovering och får på däck så jag kan provköra:)

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande