Montera flatslide-förgasare på Kawasaki zxr 750 -89

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
hojlös
Tjenare.

Tänkte ev sätta på flatsideförgasare på min hoj då det visade sig att luftfilterboxen inte får plats. vad tror ni om detta? Finns dom att få tag i "billigt" beg? Det är 35mm jag är ute efter i så fall. Finns det någon billigare variant annars så man slipper vaccumförgasare? Blir det någon större skillnad med flatside? kom gärna med tips annars om dessa förgasare finns att plocka från någon hoj/cross eller liknande. sen undrar jag om dom kommer funka med mina gasvajrar och ev choken? såg dock att det sitter en choke på varje förgasare

Jag läste en tråd på internet (någon helt annan sida) för bara någon vecka sedan där någon monterat just flatside förgasare på en zx7r i liknande årsmodell som din. Han sa att det gav jämnare botten och mellanregister... mer än så minns jag inte.

okey. har läst lite snabbtoch verkar väldigt bra uppgradering så sett men nu ska jag ev bara byta för att jag måste

Det du länkade är inte till vad man menar med "mikuni flatslide" enligt mig. Det ser ut som vakumfuggar.

Tror inte det spelar så stor roll vad gäller storleken där. Kör själv "feldimensionerat" med RS38:or på min 1100 och det funkar bra. Förlorar väl lite grand i låg och mellan gas gissar jag gentemot att ha det exakt rätt.

Ang pris: Tror du får räkna med mellan 2,500 och 4.000SEK för fuggarna. Gav själv 3 för min brygga. Men till det kommer nytt gashandtag med returvajer.

Last edited:
åh fan. så ¨då kommer man få byta både förgasare och handtag med vajrar? sen funkar de?

Japp, i princip. Men det kan vara idé att kolla noggrant på ditt nuvarande handtag. Det kan vara så att handtaget faktiskt är för returvajer men styrfästet är för en vajer. Isf är det bara att borra hål där på lämpligt ställe och montera returen:tummenupp Så var det för mig.

Vajrar av alla dimensioner, beggade, hittar du hos RNMC i Partille om du har vägarna förbi där.

okey. för jag har 2 gasvajrar på min. en öppna och en stäng om det var de du mena?

okey. ja det var lite skillnad. tyckte väl att de tinte stämde riktigt. tack så mycket. sen tänkte jag höra hur de funkar med choke på flatslide? det ser ju ut som att det sitter en choke per förgasare?

okey. ja det var lite skillnad. tyckte väl att de tinte stämde riktigt. tack så mycket. sen tänkte jag höra hur de funkar med choke på flatslide? det ser ju ut som att det sitter en choke per förgasare?

Det du får göra är att bygga ett länkage, som aktuerar choken på alla förgasare samtidigt.

okey. så med andra ord så verkar det vara lite jobb med att byta till dessa förgasare?

Du har säkert rätt om choken. Men på de jag köpte var det hopmonterat med en dragknapp på sidan. Vilket för mig medförde att jag helt enkelt böjde en svetstråd så att jag förlängde ut den dragknappen sas. Inte så snyggt men riktigt enkelt och funktionellt.

I mitt fall så var det struligaste att just få till dubbelvajer, och eftersom jag gick upp så pass mycket i diameter, att hitta nya förgasargummin.

Men jag var i läget att hade någon kommit fram till mig med en vakumfugge där och då så var det med risk för deras eget liv:crash Jag var så less på dem att jag aldrig kommer äga någon sådan mer.

Jag har flatside 36:or på min gsxr750 -87:a. 36 mm passar fint till 750 cc. Chokereglaget är färdigmonterat i en komplett brygga. inget att oroa sig för. Räkna med att betala 3-4000kr för en beg brygga.

Okey. Ska ha 35/36mm samma som orginal tänkte jag. Vet ni vart man kan hitta en komplett bryggs för runt 3-4000?

nån som vet vart man kan få tag i 35mm flatslide (mekaniska) förgasare för en rimlig peng? helt komplett brygga om de går

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka