Montera fläkt till kylaren push eller pullfläkt ?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tänkte få tummen ur och montera en kylfläkt på xren då den har en tendens till varmgång då terrängen blir för bökig , ska en fläkt blåsa framåt genom kylaren eller suga bakåt ? Rent logiskt känns som den borde dra bakåt istället för att blåsa framåt i motvind ?
Är en vanlig spalfläkt jag tänkte montera på högra kylaren med brytare för tillslag
 
Det vanliga är ju att fläkten sitter bakom kylaren och alltså suger. Kanske främst beror av praktiska skäl än flödesmässiga. Och jag tror att med de ringa tryckdifferenser det handlar om så spelar det nog ingen roll.

Min intuitionen säger tryckande fläkt men jag kan bara motivera det med fysik vid högre tryck än jag tror det handlar om.
 
Min intuitionen säger tryckande fläkt men jag kan bara motivera det med fysik vid högre tryck än jag tror det handlar om.
Nu snackar vi ju extremt låga tryck, men ändå, att komprimera luft gör ju generellt sett att den blir varmare, medan luften blir kallare när trycket sjunker, så då borde det ju vara bättre med sugande fläkt? :va
 
Sugande fläkt, har aldrig sett något annat. Dom tryckande sitter oftast framför kylaren pga platsbrist, men skärmar då av kylaren för fartvinden.
 
Nu snackar vi ju extremt låga tryck, men ändå, att komprimera luft gör ju generellt sett att den blir varmare, medan luften blir kallare när trycket sjunker, så då borde det ju vara bättre med sugande fläkt? :va

Fundera vidare över vad som händer med massflödet.

Men det jag tänker mest på vid större tryckdifferenser är att ett "sug" kan aldrig bli större än 0 bar, absolut tryck alltså en tryckdifferenser på 1 bar. En tryckande fläkt har inte den begränsningen. Förvisso långt ifrån relevanta tryck ändå.
 
Fläkten arbetar effektivast som sugande därför att på sugsidan är undertrycket mycket jämt fördelat över olika riktningar och alltså mest luft dras genom kylaren.
På trycksidan är luftflödet vanligen 0 (noll) vid fläktcentrum och mycket ofta max i ca 45 grader ut från centrum.
Därför placeras fläktar hos proffs alltid som sugande.
http://www.aia.se

Enda orsaken till att inte placera fläkten på baksidan av kylaren som sugande är att den inte får plats.
Och då på framsidan av kylaren så ska fläkten förståss vara tryckande. Inte motarbeta fartvinden.

Till sist, det är ingen tillfällighet att kylfläktar på hojar sitter bakom kylaren och suger.
I varje fall på Sprint RS och GSX1300R.
Som jag ser det.
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top