Montera cykeldator

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Hade en på 125:an och då fäste jag magneten på skivan och givaren på gaffelbenet, men nu har man ju usd-gaffel och undrar då hur jag ska montera givaren då. Det är väl risk att när gaffeln fjädrar att den trycker ner givaren. Bifoga gärna bilder på ni har gjort när ni monterat :) Vill också ha tips på bra cykeldatorer, funkar dom sladdlösa bra??

SÖK! Det finns massa trådar ang detta...

Annars kan du sätta givaren så långt ner att den inte flyttas av fjädringsvägen. svårt att tänka mig att du fjädrar så jäkla långt alltså. Sätt magneten på skivan, så långt in som möjligt. Köp magneter hos Clas Ohlson, funkar svinbra.

Nykan skrev:
Hade en på 125:an och då fäste jag magneten på skivan och givaren på gaffelbenet, men nu har man ju usd-gaffel och undrar då hur jag ska montera givaren då. Det är väl risk att när gaffeln fjädrar att den trycker ner givaren. Bifoga gärna bilder på ni har gjort när ni monterat :) Vill också ha tips på bra cykeldatorer, funkar dom sladdlösa bra??

vad är det för skillnad? om du menar upside down gaffel så går det minst lika bra, det har jag iaf på min hoj. Har fäst magneten på skivan sen givaren längst ner på gaffelbenet.

har ingen bättre bild just nu. Men hoppas jag fattar rätt

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    55.2 KB · Visningar: 508
DJM skrev:
vad är det för skillnad? om du menar upside down gaffel så går det minst lika bra, det har jag iaf på min hoj. Har fäst magneten på skivan sen givaren längst ner på gaffelbenet.

har ingen bättre bild just nu. Men hoppas jag fattar rätt
Man tackar! :) Vad använder du dig av för cykeldator?

vem ska man nu lita på?? :confused: vill ju görna att det funkar, men det funkar ju med sladd också men tänkte det blev smidigare med trådlöst.

Nykan skrev:
vem ska man nu lita på?? :confused: vill ju görna att det funkar, men det funkar ju med sladd också men tänkte det blev smidigare med trådlöst.

Varför vill man ha en cykeldator?
Missförstå mig rätt, det finns ändå ingen som köper en flera år gammal hoj som gått typ 400mil enligt originalmätare, till överpris.
Hojjen dokumenterade körsträcka har betydelse för dess värde. En cykeldator förstör all trovärdighet.

X-Expert skrev:
Varför vill man ha en cykeldator?
Missförstå mig rätt, det finns ändå ingen som köper en flera år gammal hoj som gått typ 400mil enligt originalmätare, till överpris.
Hojjen dokumenterade körsträcka har betydelse för dess värde. En cykeldator förstör all trovärdighet.
Vet itne varför killen som skriver tråden vill ha den, men jag hade min på min gamla hoj (FZR600 '92 +5000 mil) för att det inte fanns klocka, samt extra trippmätare. Alla är vi inte fula fiskar minsann.

Konstigt fenomen dock att sporthojar verkar inte gå längre än 4000 mil, hur gamla de än är. :va

hållundan skrev:
Vet itne varför killen som skriver tråden vill ha den, men jag hade min på min gamla hoj (FZR600 '92 +5000 mil) för att det inte fanns klocka, samt extra trippmätare. Alla är vi inte fula fiskar minsann.

Konstigt fenomen dock att sporthojar verkar inte gå längre än 4000 mil, hur gamla de än är. :va
Precis, låter ju orginalmätaren sitta kvar och fortsätta och ticka. Skaffar det enbart för att det är en kul grej och det kan va roligt att se den exakta hastigheten(mer exakt).

Nykan skrev:
Precis, låter ju orginalmätaren sitta kvar och fortsätta och ticka. Skaffar det enbart för att det är en kul grej och det kan va roligt att se den exakta hastigheten(mer exakt).

Mer exakt? Antingen så är ett mätvärde exakt, eller så är det inte. Mer noggrant är det du menar...Men exakt blir det aldrig i dom här samanhangen ändå

MVH

Nykan skrev:
Det är lite mek med dimensioner på hjul å grejer så att det ska stämma så bra som möjligt. Min stämde aldrig, så jag slutade använda den tillslut :)

Köra & justera :banana Jag har gps att rätta mig efter :yoparty

Mäter kanonbra. Mycket enklare att se än original.

Willmar skrev:
Köra & justera :banana Jag har gps att rätta mig efter :yoparty

Mäter kanonbra. Mycket enklare att se än original.

Vad har du för GPS?
Jag har funderat på en Garmin Forerunner 101,
liten, behändig och relativt billig. Någon som vet om den
funkar som hastighetsmätare på MC
pt-forerunner101Large.jpg

Jag testade en VDO trådlös cykeldator, den funkade inte på min BSA iaf
trots att jag försökte med en jättemagnet. Har sett andra som haft
Sigmas trådlösa som ska funka bättre.
Det är iofs mycket plåt på en BSA från 1970 jmft med en modern sporthoj
eller motard.

Slände på min på pakdäcket jag givaren alltså... vill inte ha in sladdar ifram däcket ifall nåe skulle hända.... o då sitter den ju bra till med med tanke på att swingen jobbar o inga andra dämpare... ja ni fattar nog =)

gthyni skrev:
Vad har du för GPS?
Jag har funderat på en Garmin Forerunner 101,
liten, behändig och relativt billig. Någon som vet om den
funkar som hastighetsmätare på MC
pt-forerunner101Large.jpg

Jag testade en VDO trådlös cykeldator, den funkade inte på min BSA iaf
trots att jag försökte med en jättemagnet. Har sett andra som haft
Sigmas trådlösa som ska funka bättre.
Det är iofs mycket plåt på en BSA från 1970 jmft med en modern sporthoj
eller motard.
Ingen att direkt skryta över, en Garmin Gps 12.
Den duger (följde med offroad köpet :lol )

Vägra vurpa skrev:
För min del så ska jag dreva om den,
då lär ju inte den vanliga mätaren gå rätt... :kocko

Hehe vettu vad du får göra sätt magneten på fram drevet o så knappar du in hjul längden då får du fina tider :rofl :rofl

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!