Montera 2t 500 motor i aluram?

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Jag skulle vilja ha mera kött på benen i detta ämne jag har sökt en del men hittar ingen riktigt bra faq.

1. Vilken ram (årsmodell, cc etc) lämpar sig bäst?
2. Vilken motor (årsmodell) är bäst att satsa på?
3. Hur mycket måste byggas om?
4. Tips på vart man hittar delar?

I första hand är det Honda som är intressant men även Kawa skulle ju kunna funka. Tacksam för tips idéer och länkar.:)

Mvh Christer

Cr 500 motor vattenkylda . Cr 125-250 ram från 98- Har för mig att man får göra om lite så att motorn får plats. Delarna hittar du på bla. på blocket

Jag har en Aluram från en 250 -98. Där passar cr 500motorn rakt av tror jag. Har inte satt i den då det är trångt. Men som jag kunde se det så är fästena exakt samma. Det enda problemet är att tanken kommer väldigt nära toppen så du får i princip lyfta av tank och allting för att byta tändstift.

Skaffar du en crf 450 ram borde du slippa probelem med utrymme men får då svetsa egna fästen.

Knäckfrågan är ju egentligen hur 500 motorn passar i svinglagringen med axel och allt i en Crf ram. På blocket finns inget nu iallafall.

Mvh Christer

Det passar fint.

Man får givetvis svarva egna distanser osv för att få dreven att komma i rätt linje.

Undre motorfästet måste flyttas 15-20mm. Förr fästet i toppen får man trixa ihop lite distanser. Själva 1-2 delningen av ramen (mellan kylen), måste flyttas upp så det finns plats för pipan att gå ut mellan ramrören (Den går ut mycket högre på Cr motorn). Alltså flytta främre motorfästet också.

Sen är det lite småkrux med att få plats med kylslangar från toppen och tändstift, men formar man om botten på tanken lite så går det bra.

Även luftgummi/luftburk är lite småfix. Lite distanser osv som får byggas. Har för mig att man ska använda luftgummi från nån av dom senare Cr 250.

Detta gäller för Crf450 -05 chassi med Cr500 -93 motor.

Dock så bygger ServiceHonda på Crf250 chassi...
Vet dock inte vilket som lämpar sig bäst/är enklast.

Kör hellre med kawwan så det blir någon fart på ramen:D Avgasport is the shit:yoparty

Cr500 motorn har väl sett likadan ut från 90 till 01 som var sista årsmodellen.

Jag får se hur det blir, grisen kan vässas men kommar alltid att vara för tung, det behövs mera pulver på isen!:yoparty

Mvh Chrioster

Jag har kört mycket is både kx500/kx250/husaberg650 och jag påstår att grisen är snabbare än dom alla (endast på is). Jag körde även husaberg 650 med samma däck men grisen hade bättre start och snabbare överallt på isbana. (endurodubbat)
Nivån på min körskicklighet var topp 5 i Iscuppen endurodubb sm kan man väl kalla det finns ju ingen större tävling i sverige.

orsaken till att xr650 är så bra är pga stor svängmassa som gör att man får fäste i start och ut ur kurvor , Detta kompencerar tyngden. Ännu bättre ismaskiner är tt600 och xr600 trimmade för dom har ännu mer svängmassa.

Så trimma grisen istället:yoparty

Jag har kört mycket is både kx500/kx250/husaberg650 och jag påstår att grisen är snabbare än dom alla (endast på is). Jag körde även husaberg 650 med samma däck men grisen hade bättre start och snabbare överallt på isbana. (endurodubbat)
Nivån på min körskicklighet var topp 5 i Iscuppen endurodubb sm kan man väl kalla det finns ju ingen större tävling i sverige.

orsaken till att xr650 är så bra är pga stor svängmassa som gör att man får fäste i start och ut ur kurvor , Detta kompencerar tyngden. Ännu bättre ismaskiner är tt600 och xr600 trimmade för dom har ännu mer svängmassa.

Så trimma grisen istället:yoparty
Jag håller inte med,men jag är ju "lite" partisk! :D

Bifogat

• 1a.JPG
    1a.JPG
    46.5 KB · Visningar: 159
Kx500af

Den här finns ju även i svart numera....:tummenupp

Bifogat

• DSC_0593X.jpg
    DSC_0593X.jpg
    222 KB · Visningar: 234
  • DSC_0625X.jpg
    DSC_0625X.jpg
    217.9 KB · Visningar: 176
Jag håller inte med,men jag är ju "lite" partisk! :D

Kör man finndubb tror jag det går fortare med lättare hoj
Det finns ingen modern maskin i dag som kan slå en gammal xr600 eller tt i start och dreffenitivt inte en 2takt. Monterar man dessutom ryckutgämmnare och endurodubb så vinner man ännu bättre fäste:tummenupp

har en cr500 motor som sitter i min gokart nu men lurar på att slänga in den i ett alu chassi här framåt våren :-) letar ram för tillfället.

du är inte ensam :-)

Verkar inte stå med i listan för e-reg hojar, men hade varit riktigt grymt :D

Det är nog inga problem att få igenom den. Vilket tvåtaktsmonster det skulle vara. Stå vid ett rödljus bland bilarna på väg hem från skogen mitt i vintern. Med fulldubbat, dubbla gallerförsedda kåsaljus som flämtar oregelbundet i takt med tändningarna och hela hojen skakandes som en stenkross :D

700cc SM

ATK 700 Supermoto:yoparty

Bifogat

• 358559743_PJ9S7-O.jpg
    358559743_PJ9S7-O.jpg
    180.6 KB · Visningar: 332
Kör man finndubb tror jag det går fortare med lättare hoj
Det finns ingen modern maskin i dag som kan slå en gammal xr600 eller tt i start och dreffenitivt inte en 2takt. Monterar man dessutom ryckutgämmnare och endurodubb så vinner man ännu bättre fäste:tummenupp
Jag hoppas du skämtar....:hihi .fråga Döden2 (regerande isbanemästare) som åker ifrån nu de flesta på träning i finndubb med en KTM250-08,(något masserad motor av mig).

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back