Monstra 450??

Vad kul! Var köpte ni dom?
Det blev på Defenda, mellan Borås och Ulricehamn.

En liten rättelse efter att ha sett serviceschemat som Fredde_M postade längre upp: Första service är vid 15 mil, sedan är det vid 100 mil och sedan var 100e mil därefter. Ganska tight tycker jag, men men... Det behövs väl kanske :D
 
Det blev på Defenda, mellan Borås och Ulricehamn.

En liten rättelse efter att ha sett serviceschemat som Fredde_M postade längre upp: Första service är vid 15 mil, sedan är det vid 100 mil och sedan var 100e mil därefter. Ganska tight tycker jag, men men... Det behövs väl kanske :D

Det låter nästan som en standard Husaberg...
 
Personligen handlar det inte alls om driftsäkerhet eller huruvida man måste byta ett rasat lager här och där. För mig handlar det om hur hojen är att köra så fort det går på en enduroslinga/crossbana och hur det känns. Defenda / Monstra går säkert att köra nitton mil utan olja utan att den krånglar, men det är fortfarande ingen bra hoj. Den är tung, slö och har ett chassi som är lika följsamt som en dräktig kamel. En kinamoppe helt enkelt. KTM, Husa, Gasgas och de andra boysen bygger racehojar som fungerar utmärkt för sitt ändamål. Nämligen offroadracing.

Däremot är det ingen tvekan om att de är ambitiösa, så det ska bli intressant att se vad som händer i framtiden. Priset kan man ju inte klaga på.
 
Personligen handlar det inte alls om driftsäkerhet eller huruvida man måste byta ett rasat lager här och där. För mig handlar det om hur hojen är att köra så fort det går på en enduroslinga/crossbana och hur det känns. Defenda / Monstra går säkert att köra nitton mil utan olja utan att den krånglar, men det är fortfarande ingen bra hoj. Den är tung, slö och har ett chassi som är lika följsamt som en dräktig kamel. En kinamoppe helt enkelt. KTM, Husa, Gasgas och de andra boysen bygger racehojar som fungerar utmärkt för sitt ändamål. Nämligen offroadracing.

Däremot är det ingen tvekan om att de är ambitiösa, så det ska bli intressant att se vad som händer i framtiden. Priset kan man ju inte klaga på.
Jag förstår absolut det du säger, men folk är olika. Cykeln i fråga är ingen tävlingscykel, det vet vi. Jag tror den kommer bli perfekt för mig som bara vill ha en cykel som på ren nöjes/hobbynivå kan köras med både i skogen och på asfalt. Javisst, den kanske är lite tung för att vara en alu-hoj, och javisst, den kanske är lite klen. Men det gör mig ingenting för det priset. I dagsläget kör jag en gammal WR426F-motard som lämnar en bit över 40hk men med ett ganska smalt effektregister. Efter att jag provkört Monstran (visserligen bara på asfalt) så hade jag faktiskt ingenting att invända på, förutom då möjligvis effekten. Det var lite lite ont om effekt, men den hade ett bra register för min körstil. Sen så går det ju faktiskt att köpa FMF-avgassystem utan katalysator osv för att få fram mer effekt ur den.

Men som du säger, det är ingen tävlingscykel (i alla fall inte på samma nivå som Yamaha, Honda, KTM, GasGas, osv), det är en sak som är säker.

I nuläget ser det ut som om jag och min vän får våra hojar på fredag. Jag återkommer i så fall med bilder, information, och filmer under helgen.
 
Byt gasare till samma som sitter på hondan med så blir det lite mer pulver. Samt att den fungerar mkt bättre. Har läst lite om dessa på ryska forum då jag själv vill ha en. Och för dom verkar dom fungera riktigt bra. Sen att dom inte har lika mkt effekt som dom som är menad för tävling är ju bara bra om man ska köra gata. Då slipper man förhoppningsvis renovera motorn stup i kvarten som på kvalitets 450isarna... :tummenupp
 
Åkaj så jag går i hojbytar tankar, just nu står valet mellan denna och Rsv mille, har åkt sporthoj i många år, men är lite små sugen på en motard, priset är ju helt ok, men frågan är ju den, kommer den att vara kul nog.... Hur äre med tillbehör? slipon osv ?
 
Jag förstår absolut det du säger, men folk är olika. Cykeln i fråga är ingen tävlingscykel, det vet vi. Jag tror den kommer bli perfekt för mig som bara vill ha en cykel som på ren nöjes/hobbynivå kan köras med både i skogen och på asfalt. Javisst, den kanske är lite tung för att vara en alu-hoj, och javisst, den kanske är lite klen. Men det gör mig ingenting för det priset. I dagsläget kör jag en gammal WR426F-motard som lämnar en bit över 40hk men med ett ganska smalt effektregister. Efter att jag provkört Monstran (visserligen bara på asfalt) så hade jag faktiskt ingenting att invända på, förutom då möjligvis effekten. Det var lite lite ont om effekt, men den hade ett bra register för min körstil. Sen så går det ju faktiskt att köpa FMF-avgassystem utan katalysator osv för att få fram mer effekt ur den.

Men som du säger, det är ingen tävlingscykel (i alla fall inte på samma nivå som Yamaha, Honda, KTM, GasGas, osv), det är en sak som är säker.

I nuläget ser det ut som om jag och min vän får våra hojar på fredag. Jag återkommer i så fall med bilder, information, och filmer under helgen.

Spännande! Ser fram emot en recension. Priserna är ju helt galet låga.
 
Ja, den är ju baserad på CRF 450 04-06 så de borde se lika ut...
 
Så... Har oxo inkasserat en Monstra 450 SM som jag avr o hämtade igår. Betade av 8 mil med den igår i org. utförnade och här är min åsikt.

Som tidigare talare redan sagt så det som man reagerar först på det är vridet, man pinnar på helt ok till 120 o sen är det tuggummi under hjulen till typ 135km/h där den är helt slut. Man hör direkt när man vrider på gasen att den saknar den responsen som märkeshojjarna har. Även en ovan förare kan maxa ur den på 2an o sen rakt genom hela lådan utan att behöva vara orolig för gasres etc. Där med inte sagt den lämnar en oberord..

Rent generellt har jag inget att invända på hur växellåda, koppling, chassi etc lirar utan den hängde med på landsvägskörningen, motorvägen, samt lite konkörning. Körde ca 8 mil med den första dagen..Den kan bli lite orolig i fram (ibland!) när man börjar komma upp runt 100-110 men när man väl ligger där är det inga problem. Frambromsen nyper helt ok inga konstigheter, bak har jag knappt testat. Skruvar som lossnar? Ja. skruven till kicken satt halvlöst när jag hämtade den annars satt allt som de skulle.

Är du ute efter att mosa bana? Köp den ej.
Är du ute efter en billig hoj som ser bra ut, med förmånliga serviceintervaller som går klart godkänt för dig motionär eller den för den som vill ha pendlarhoj/första bushoj, Absolut, köp den.

Det jag saknade var lite mer vrid/effekt och schystare ljud i hojjen, annars levde precis allt upp till förväntningarna. Har idag monterat ett FMF powercore system på hojjen som passade bolt on. Har ej kört med det än men startade den förut och det var som natt och dag i ljud från hojjen. Ljudet blev tipptopp och responsen blev förbättrad med hästlängder. Sitter en katalysator i org. ljuddämpet, hur stor skillnad kan de göra igentligen? För ett otränat öra skulle man inte höra skillnad på denna hojj nu och en märkesmaskin.

Har filmer på före och efter... kommer under helgen.

Har ni frågor hojta till.. :tummenupp
 
Så... Har oxo inkasserat en Monstra 450 SM som jag avr o hämtade igår. Betade av 8 mil med den igår i org. utförnade och här är min åsikt.

Som tidigare talare redan sagt så det som man reagerar först på det är vridet, man pinnar på helt ok till 120 o sen är det tuggummi under hjulen till typ 135km/h där den är helt slut. Man hör direkt när man vrider på gasen att den saknar den responsen som märkeshojjarna har. Även en ovan förare kan maxa ur den på 2an o sen rakt genom hela lådan utan att behöva vara orolig för gasres etc. Där med inte sagt den lämnar en oberord..

Rent generellt har jag inget att invända på hur växellåda, koppling, chassi etc lirar utan den hängde med på landsvägskörningen, motorvägen, samt lite konkörning. Körde ca 8 mil med den första dagen..Den kan bli lite orolig i fram (ibland!) när man börjar komma upp runt 100-110 men när man väl ligger där är det inga problem. Frambromsen nyper helt ok inga konstigheter, bak har jag knappt testat. Skruvar som lossnar? Ja. skruven till kicken satt halvlöst när jag hämtade den annars satt allt som de skulle.

Är du ute efter att mosa bana? Köp den ej.
Är du ute efter en billig hoj som ser bra ut, med förmånliga serviceintervaller som går klart godkänt för dig motionär eller den för den som vill ha pendlarhoj/första bushoj, Absolut, köp den.

Det jag saknade var lite mer vrid/effekt och schystare ljud i hojjen, annars levde precis allt upp till förväntningarna. Har idag monterat ett FMF powercore system på hojjen som passade bolt on. Har ej kört med det än men startade den förut och det var som natt och dag i ljud från hojjen. Ljudet blev tipptopp och responsen blev förbättrad med hästlängder. Sitter en katalysator i org. ljuddämpet, hur stor skillnad kan de göra igentligen? För ett otränat öra skulle man inte höra skillnad på denna hojj nu och en märkesmaskin.

Har filmer på före och efter... kommer under helgen.

Har ni frågor hojta till.. :tummenupp

Jag har en Mikuni TM-40 Flatslideförgasare som skulle göra sig ypperligt på den hojen till salu om du är intresserad. PM:a mig isf.
 
Tjena gänget. Vad har ni att säga om denna?
Tankar kring denna uppskattas, vad man skall se upp för osv...
Halkade in på den här tråden, för att förtydliga har jag inga erfarenheter av monstra alls men vad får dig att vilja ha den ist för en beg honda crf450 2010 för samma peng?

om jag bara jämför den lite snabbt med crf450 2010:a så 15hk mindre i monstra, 15kg tyngre torrvikt på monstra.

säger absolut inte att det är en dålig hoj, blev bara nyfiken på vad som får dig att välja monstra?
 
Tror inte det där är 12 årsmodell. Snarare tror jag det är en hoj från samma parti som köptes in kanske runt 2008 som har visat sig svårsålt. Men..... för att svara på trådlyftet. Min erfarenhet är att bra saker som marknaden vill ha säljer sig självt inom ett par år. Så jag är skeptisk till denna hoj. Hade hellre köpt en beg Honda. Men det vore intressant att få höra åsikter från dom som har köpt en sådan här. Jag vet tyvärr ingen som äger en Monstra.

Finns bra recensioner här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?263433-Monstra-LX450E-LX450S(M)-LX450C
 
Last edited:
Vi har ju inte testat crossarna men vi har varsin enduro. Och jag är riktigt nöjd! Hade en Crf innan. Även om den kanske inte har lika många hk osv så är det riktigt bra. Tycker faktiskt att den är bättre i skogen då crf:en va alldeles för aggresiv. Men då hade jag crossversion av Hm:en. Har testat en del Honda delar och det har passat rakt på. Anledningen till att jag köpte den var för att jag fick en ny hoj med 1 års full garanti och 4 år till besiktning. Och så ville jag testa. Visste inte om den skulle rasa efter första turen eller fungera fint. Har haft den i snart ett år och är väldigt nöjd! :)
 
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

Back
Top