Monstra LX450E / LX450S(M) / LX450C

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Sverige
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
Jag har märkt att det i princip inte finns någon bra info eller någon som delar med sig av sina erfarenheter av dessa cyklar, så jag startar en ny tråd där vi kan föra diskussioner om dem.

Cyklarna är tillverkade i Shandong i China, av företaget Asiawing, men säljes under namnet Monstra av Dealy i Sverige. http://www.asiawing.com

2013-05-26-0878 (Small).jpg
2013-05-26-0902_EDIT (Small).jpg
2013-05-26-0890_EDIT (Small).jpg
2013-05-26-0881_EDIT (Small).jpg

Jag och Axel12K köpte varsin Monstra LX450E (-11 men helt nya, inreggade i samband med inköp) i förra veckan. Nu har vi fått kört en del och börjar bli redo att dela med oss av erfarenheter, filmer, bilder, m.m.

Jag råkade tyvärr ut för en liten olycka i en ond rondell bara någon timma efter leverans, så min cykel fick lite småskador, men det mesta är åtgärdat nu, så det är ingen fara.

Jag kan börja med att visa ett litet filmklipp jag gjorde där jag pratar lite om olika för- och nackdelar vi än så länge hittat med cyklarna, och en där jag testkör (ganska lugnt och tråkigt, men lite roligare körning mot slutet) cykeln innan definitivt köp (minst en till (bättre) film på G, hinner inte edita idag):



Utöver det så har vi märkt att saker och ting bör efterdras ganska omgående lite överallt på cykeln. Vänta inte till första servicen med detta.

Här kommer en lista på saker som passar från Honda CRF450 -2006:

* Framskärm (exakt samma bultmönster)
* Bromsskivor (SÄGS passa, ej bekräftat än)
* Drev (SÄGS passa, ej bekräftat än)
* Avgassystem (SÄGS passa, ej bekräftat än)

Cyklarna i enduroutförande med originaldrev visar ungefär 10km/h för lite på hastighetsmätaren runt 70-80, troligen mer fel därefter (enligt gps). Maxhastigheten verkar ligga på runt 115-120km/h enligt cykelns hastighetsmätare, något som då borde vara minst 125-135 om tidigare felprocent håller i sig någorlunda.

Här är en länk till ett galleri med högupplösta bilder (~35mpix).

Hjälp gärna till att fylla på med vettig info! :)
 
Last edited:

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Sverige
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
Skall bli intressant att följa. Konsumentjournalistik på hög nivå det här ju :tummenupp

Hehe, ja vi får väl hoppas att någon har nytta av det. Jag själv irriterade mig på att jag innan köp knappt kunde hitta någon vettig info alls, så jag tänker att man kanske kan hjälpa andra som går i köpartankar.

Nu har jag fått upp högupplösta bilder (~35mpix) på hojen här: BILDER
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Det skall bli spännande att se hur den håller ihop. Har kört ca 40 mil nu. Skall efterdra lite grejer i helgen och köra ett par mil. Så då får ni lite mer info efter det :)

Skall säga att jag körde 22 mil på den i Lördags och jag hade förutom jävligt ont i röven så hade jag inga problem. Kändes bra som fan fast jag hade endurodäcken. Skall bli spännande att se hur den känns när man får på motardhjulen.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hej.

Jag hade en defenda 250 som jag körde en del med. En sak som man fick börja byta på den var kedjan. Den blev slapp och tuggade i sig dreven. Ha koll på detta även på era maskiner. Jag körde lite för länge med min vilket resulterade i bla slitna drev.

I övrigt körde jag nästan 600 problemfria mil med den.

Skall föja eran tråd då jag själv är lite nyfiken på en Monstra :)
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Vet inte om det finns det. Får la ta och scanna in våra isf :p
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De där va ett spännande altenativ då.... Snygg försäljning av hojen....
Va ligger priset på en sån????... Hur ofta service typ oljebyte????
 

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Sverige
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
Verkar ju gå riktigt trevligt. Nu blev man ju inte mindre sugen ............... :rolleyes:
De går absolut helt ok, trots sina strypningar och därmed 30hk. Det finns bra med kraft genom låg och mellanregistret, men det saknas en del på toppen tycker jag.

JPT skrev:
De där va ett spännande altenativ då.... Snygg försäljning av hojen....
Va ligger priset på en sån????... Hur ofta service typ oljebyte????
Det är lite olika beroende på återförsäljare, men på Monstra.se som är generalagentens sida så ligger de ute för 40K. Vi köpte våra för 29K på Defenda.com. :)

Service är vid 50 mil, sedan var 100e mil tyvärr. Det känns ju lite tight.. men men.
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Helt klockren tråd - trådskaparen har talang för videorecensioner tycker jag.

Läste nåt på soe.se att det var de sista Monstra 450 som såldes nu och att det inte blir några fler
hojar importerade. Sa dom nåt om detta på Defenda?

//F
 

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Sverige
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
Helt klockren tråd - trådskaparen har talang för videorecensioner tycker jag.

Läste nåt på soe.se att det var de sista Monstra 450 som såldes nu och att det inte blir några fler
hojar importerade. Sa dom nåt om detta på Defenda?

//F
Tackar för detta!

Jag och Axel12K köpte de sista enduromaskinerna som fanns att beställa från Dealy, ja,men det skulle finnas ett par Motarder och crossar kvar vad jag fattade det som. Men att det inte skulle tas in fler sades det ingenting om.. Synd om det är så! Vi är kanonnöjda än så länge. Körde våra första timmar i tung skog igår, och det fungerade utmärkt även där.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Tung skog är det minsta man kan säga. Körde i ett skotarspår och satte halva hojen i vatten/lera :p Fick inte igång den efter det. Så efter att vi hade slitit upp den och rullat den genom minst 500 meter tung skog till vägen så hittade vi en stubbe som vi kunde stå på och kicka igång den. Så hade vi bara kickat lite mer i skogen så hade den la gått igång. Men jävlar va kul det va. Jag tyckte personligen att den fungerade bättre i skogen än va min CRF 450 gjorde. Beror la iofs på att det är ett mer lämpligt register. CRF:en hade ju ett mer crossregister så den va lite väl vass.

Jag hade inga förväntningar alls på denna hojen när jag köpte den. Trodde att den skulle rasa direkt. Men det har motbevisat mig gång på gång. Så jag är jävligt nöjd. Får se hur det blir i det långa loppet.

Som vi har sagt tidigare så måste man efterdra alla skruvar. Jag tappade kicken i helgen så vi fick backtracka oss. Men vi hittade den :) Och sen så gick ena motorfästesbulten av så vi bytte den till en bättre bult.

Och vi har ju båda xenonkonverterat våra hojar och det blev ett grym resultat. Man får modda de undre fästena till lampan bara för annars står lampan rakt upp men det va inget stort ingrepp :)
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
En FMF-pipa och en Mikuni TM40- förgasare på den och man är nog hemma effektmässigt också ;)

Som av en händelse så har jag en Mikuni TM40 med Dial-a-jet på, liggandes till ingen nytta :)
Sugen?
 

berthelsen

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Sverige
Hoj
Monstra LX450E -11, Husqvarna WR250 -07
En FMF-pipa och en Mikuni TM40- förgasare på den och man är nog hemma effektmässigt också ;)

Som av en händelse så har jag en Mikuni TM40 med Dial-a-jet på, liggandes till ingen nytta :)
Sugen?
Man är alltid sugen, men dels så sätter ekonomin stopp just nu, och sen så vill jag inte modifiera allt för mycket så länge jag har garanti kvar på cykeln. :) Tack ändå!
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Jag köpte ett FMF Powercore 4 som skulle passa till CRF 450 R -06 och det passade rakt på Monstran. Så därav blev jag av med katalysatorn och strypning på 13,5 hk. Så nu ligger effekten på ca 43,5 hk. Som ni förstår så blev det en jävla skillnad i effekt. Den blev mycket mer lik CRF:en nu. Satte även i de största munstyckena som vi fick med vilket jag tror va 160/52. Skall såklart också inskaffa headern till det röret men det blir ett framtida experiment.


https://twitter.com/Axel12K/status/344838043800326144/photo/1
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jäklar. 13,5 hkr för en katalysator? Det var en en strypning som hette duga!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top