Monster S4, problem med laddning/tjuvström?

Rejard

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2009
Ort
Växjö (typ)
Hoj
Ducati Monster S4
För att ta saken från början, jag har en Ducati Monster S4 2001, sen i somras så har jag haft problem med att hojen inte startar efter 5-6 dagars stillastående. Jag misstänkte då att någonting drog tjuvström och att det alltså inte fanns tillräckligt med kräm kvar i batteriet. Förra helgen startade den dock inte när jag varit ute och kört dagen innan, vilket inte kändes rätt mot min hypotes.

Idag gjorde jag slag i saken och började mäta upp hur batteri och laddning fungerar. Batteriet laddad jag fullt till i fredagskväll, idag, söndag, hade jag 12,84 V på multimetern. Så det känns väl rätt ok.

Gick vidare med att mäta spänningen från generatorn, enligt handboken ska den ge 38 +/-10 V vid 2000 rpm och 110+/-10 V vid 6000. Varvräknaren ville inte vara med längre när jag kopplade ur generatorn (någon som kan bidra med en förklaring till det?), men det lät på motorn som att multimetern visade rätt vid båda varvtalen.

Gick vidare med att koppla in generatorn igen och mäta över polerna på batteriet och fick följande:

Tändningen frånslagen: ca. 12,8 V
Tomgång: ca. 13,0 V
3-4000 rpm: ca. 13,75 V

MEN! Om jag fortsatte varva mer (5-6000 rpm) sjönk spänningen igen, mot mina förväntningar. Återgick jag till tomgång var spänningen mellan 12,4-12,6. Testade att stänga av motorn och låta den vila några minuter. Startade på nytt och mätte igen. Fick ungefär samma resultat som ovan för frånslagen/tomgång/3-4000 rpm. Efter en stund på 3-4000 rpm dök spänningen igen.

Min teori är att när laddregulatorn/likriktaren blir varm går laddsystemet på knäna och batteriet laddas ur med tiden. Låter det som en rimlig förklaring till de tidigare problemen jag beskrivit? Vilka andra orsaker kan det finnas? Tack på förhand för svar!
 
Har du en generator/regulator som inte håller batteri spänning i området 14,2 - 14,5 Volt vid normala motorvarvtal så förstörs batteriet. Blir sämre och sämre pga sulfatering. Har själv haft det problemet. Med ljuset tänt (normalt i Sverige) laddade den omkring 13,8 Volt. :huvet Med släckt belysning ca 14,3 Volt. :)
 
Ok, då känns det väl som att man rätt säkert kan säga att regulatorn/likriktaren är kass? Jag kom aldrig upp över 14 V och som sagt så sjönk spänningen neråt 12,4-12,6 efter att motorn gått ett tag (cirkus 4-5 minuter).

Tackar för svaren!
 
Det satt dukati regulator på grabbens reiju o dessa brinner upp i parti o minut ren skit.. Köp en lågpris kines mosfet o alla bekymmer är väck..
 
Nästan säker på att din laddregulator är trasig eller att säkringen till laddregulatorn glappar.
 
Då så, tar steget vidare och börjar kika på var man införskaffar en ny regulator. Mången tack!
 
Har du provat att kolla att inte säkringen (den stora 40 A säkringen) inte är ärjad eller glappar. Annars finns de på Ebay, några har tom köpt Kina laddregulatorer och varit nöjda men det finns ett annat märke som jag just nu inte kommer på vad det heter.
 
Har du provat att kolla att inte säkringen (den stora 40 A säkringen) inte är ärjad eller glappar. Annars finns de på Ebay, några har tom köpt Kina laddregulatorer och varit nöjda men det finns ett annat märke som jag just nu inte kommer på vad det heter.

Har kikat på säkringarna (8 st på höger sidan + 40 A säkringen vid batteriet) och putsat av kontaktytorna, glapp kändes det in som i någon av dem. Någon som provat/hört något om de här:

http://www.motoelectrical.co.uk/typ...mw-ski-doo-kawasaki-polaris-triumph-rm30510h/
 
Har kikat på säkringarna (8 st på höger sidan + 40 A säkringen vid batteriet) och putsat av kontaktytorna, glapp kändes det in som i någon av dem. Någon som provat/hört något om de här:

http://www.motoelectrical.co.uk/typ...mw-ski-doo-kawasaki-polaris-triumph-rm30510h/

Ovan funkar säkert alldeles utmärkt, gissar jag.
Nedan
Varför är Ducati dyrare än Honda och Yamaha?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk..._nkw=mosfet+voltage+regulator+Ducati&_sacat=0
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...&_nkw=mosfet+voltage+regulator+Honda&_sacat=0
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk..._nkw=mosfet+voltage+regulator+Yamaha&_sacat=0
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top