Rejard
Ny medlem
För att ta saken från början, jag har en Ducati Monster S4 2001, sen i somras så har jag haft problem med att hojen inte startar efter 5-6 dagars stillastående. Jag misstänkte då att någonting drog tjuvström och att det alltså inte fanns tillräckligt med kräm kvar i batteriet. Förra helgen startade den dock inte när jag varit ute och kört dagen innan, vilket inte kändes rätt mot min hypotes.
Idag gjorde jag slag i saken och började mäta upp hur batteri och laddning fungerar. Batteriet laddad jag fullt till i fredagskväll, idag, söndag, hade jag 12,84 V på multimetern. Så det känns väl rätt ok.
Gick vidare med att mäta spänningen från generatorn, enligt handboken ska den ge 38 +/-10 V vid 2000 rpm och 110+/-10 V vid 6000. Varvräknaren ville inte vara med längre när jag kopplade ur generatorn (någon som kan bidra med en förklaring till det?), men det lät på motorn som att multimetern visade rätt vid båda varvtalen.
Gick vidare med att koppla in generatorn igen och mäta över polerna på batteriet och fick följande:
Tändningen frånslagen: ca. 12,8 V
Tomgång: ca. 13,0 V
3-4000 rpm: ca. 13,75 V
MEN! Om jag fortsatte varva mer (5-6000 rpm) sjönk spänningen igen, mot mina förväntningar. Återgick jag till tomgång var spänningen mellan 12,4-12,6. Testade att stänga av motorn och låta den vila några minuter. Startade på nytt och mätte igen. Fick ungefär samma resultat som ovan för frånslagen/tomgång/3-4000 rpm. Efter en stund på 3-4000 rpm dök spänningen igen.
Min teori är att när laddregulatorn/likriktaren blir varm går laddsystemet på knäna och batteriet laddas ur med tiden. Låter det som en rimlig förklaring till de tidigare problemen jag beskrivit? Vilka andra orsaker kan det finnas? Tack på förhand för svar!
Idag gjorde jag slag i saken och började mäta upp hur batteri och laddning fungerar. Batteriet laddad jag fullt till i fredagskväll, idag, söndag, hade jag 12,84 V på multimetern. Så det känns väl rätt ok.
Gick vidare med att mäta spänningen från generatorn, enligt handboken ska den ge 38 +/-10 V vid 2000 rpm och 110+/-10 V vid 6000. Varvräknaren ville inte vara med längre när jag kopplade ur generatorn (någon som kan bidra med en förklaring till det?), men det lät på motorn som att multimetern visade rätt vid båda varvtalen.
Gick vidare med att koppla in generatorn igen och mäta över polerna på batteriet och fick följande:
Tändningen frånslagen: ca. 12,8 V
Tomgång: ca. 13,0 V
3-4000 rpm: ca. 13,75 V
MEN! Om jag fortsatte varva mer (5-6000 rpm) sjönk spänningen igen, mot mina förväntningar. Återgick jag till tomgång var spänningen mellan 12,4-12,6. Testade att stänga av motorn och låta den vila några minuter. Startade på nytt och mätte igen. Fick ungefär samma resultat som ovan för frånslagen/tomgång/3-4000 rpm. Efter en stund på 3-4000 rpm dök spänningen igen.
Min teori är att när laddregulatorn/likriktaren blir varm går laddsystemet på knäna och batteriet laddas ur med tiden. Låter det som en rimlig förklaring till de tidigare problemen jag beskrivit? Vilka andra orsaker kan det finnas? Tack på förhand för svar!